Figyelőnet
Az informatikai és a foci VB
Az egész IT-szakma készül a nyári világbajnokságra, a szponzorok logói már ott villognak a nagy látogatottságú hivatalos FIFA weboldalon. A Németországban rendezendő, milliókat érdeklő esemény technológiai újdonságok sokaságával igyekszik minden rajongóhoz eljutni.
Már a téli olimpia is bebizonyította, hogy áthelyeződtek a súlypontok a médiahasználatban. Lényegesen csökkent a televíziós nézettség, ellenben erősen megnövekedett minden online információszolgáltató forgalma és jelentősége a torinói játékok idején. Röviden összefoglalva: megállapítható az internet és az egyéb csatornák (kábeltelevízió, iPod, sőt a telefonok) térnyerése a televíziós nézettség rovására ilyen nagy volumenű eseménynél. Ami a konkrét számokat illeti: a mostani torinói olimpia eseményeit az NBC-csatornán közel 40 százalékkal nézték kevesebben, mint a 2002-es Salt Lake City-i játékokat.
A csökkenést magyarázná persze az is, hogy önmagában a játékok már kevesebb amerikait érdekelnek. A számok azonban rácáfoltak erre a vélekedésre, hiszen az NBCOlimpics.com oldal, ami a csatorna hivatalos oldala volt a téli játékok alatt, 261 millió látogatót regisztrált. Még beszédesebb azonban, hogy az athéni játékok óta közel megduplázódott a videóletöltések száma, és elérte a 6,4 milliót. A XX. Téli Olimpia számítástechnikai infrastruktúrát szállító szponzora, a Lenovo is sikeresnek értékelte az eseményt. A siker mögött rejtőző számok valóban lenyűgözőek. A Lenovo által szállított PC-megoldások több mint 6000 darab személyi számítógép felszerelését jelentették Torinóban és a környéken levő versenyek helyszínein. A 60 jelen lévő Lenovo-mérnök támogatása mellett a rendszer 16 napig, azaz több mint 360 órán át működött késés és egyéb fennakadás nélkül.
A FIFA-visszaszámlálás is megkezdődött. Egész pontosan a teljes üzemben működő weboldal máris ontja az információkat. A játékok technológiai hátterének kialakítására ugyan még 94 nap, azaz mintegy 3 hónap áll a szervezők rendelkezésére, az infrastruktúra kiépítésén a partnerek már teljes erővel dolgoznak. Az egyhónapos esemény komoly kihívások elé állítja a szervezőket, lebonyolítókat, szponzorokat. A rendezői feladatok ellátására mintegy 15 ezer önkéntest várnak a szervezők, ennyi rendező kiválasztása úgy tűnik, nem okoz majd problémát, hiszen mintegy ötvenezren jelentkeztek a feladatokra. Érdekes, hogy a jelentkezők közül csak minden ötödik német.
A játékok weboldalán a 12 helyszín mindegyike teljes részletességű, impozáns tartalmi elemekkel megszerkesztett aloldalt kapott, képekkel, videóval és részletes történeti áttekintéssel. Az aktuális adatbázisok, fotók és cikkek mellett a világbajnokságok legendás egyéniségei, meccsei, góljai külön videószekciót kaptak. Nem kell sokat keresgélnünk ahhoz sem, hogy Puskás, vagy Beckembauer egy-egy nagy villanását visszaidézzük az archív felvételek segítségével. Természetesen üzemel az internetes jegyrendelés, és a FIFA online áruház is széles árukínálattal várja a szurkolókat. A jól szerkesztett weblapon részletes programot is találhatunk a meccsek helyszínével és pontos kezdési időpontjával.
A weboldal amúgy is "hét nyelven" beszél, hiszen a készítők fontosnak tartották, hogy a világ egyik legnézettebb sporteseménye angol, német, spanyol, francia, olasz, portugál és koreai nyelvű interpretációja anyanyelvükön is eljusson a rajongókhoz. A főszponzorok között olyan technológiai vállalatokat találunk, mint a Yahoo, a Deutsche Telekom, az Avaya, a Philips, a Fujifilm és a Toshiba.
A Samsung speciális 3G-adást tervez a foci-vb idejére, a mobiltelefonokat is bevonva a közvetítésekbe. Ehhez természetesen egy olyan új készüléket is piacra dob, amely kifejezetten a mobiltelevíziózást célozza meg szolgáltatásaival. A Samsung világszerte sokat fektet a sportesemények internetes közvetítésébe, mivel a sportot tartja az internettelefónia egyik vezérhajójának. A Magyarországon egy hónapon belül elinduló T-Online IPTV és a szélessávra mozduló portálok várhatóan szintén számos újdonsággal készülnek a nagy megmérettetésre, amely láthatóan az internetes média újabb nagy győzelmét hozhatja.
Már a téli olimpia is bebizonyította, hogy áthelyeződtek a súlypontok a médiahasználatban. Lényegesen csökkent a televíziós nézettség, ellenben erősen megnövekedett minden online információszolgáltató forgalma és jelentősége a torinói játékok idején. Röviden összefoglalva: megállapítható az internet és az egyéb csatornák (kábeltelevízió, iPod, sőt a telefonok) térnyerése a televíziós nézettség rovására ilyen nagy volumenű eseménynél. Ami a konkrét számokat illeti: a mostani torinói olimpia eseményeit az NBC-csatornán közel 40 százalékkal nézték kevesebben, mint a 2002-es Salt Lake City-i játékokat.
A csökkenést magyarázná persze az is, hogy önmagában a játékok már kevesebb amerikait érdekelnek. A számok azonban rácáfoltak erre a vélekedésre, hiszen az NBCOlimpics.com oldal, ami a csatorna hivatalos oldala volt a téli játékok alatt, 261 millió látogatót regisztrált. Még beszédesebb azonban, hogy az athéni játékok óta közel megduplázódott a videóletöltések száma, és elérte a 6,4 milliót. A XX. Téli Olimpia számítástechnikai infrastruktúrát szállító szponzora, a Lenovo is sikeresnek értékelte az eseményt. A siker mögött rejtőző számok valóban lenyűgözőek. A Lenovo által szállított PC-megoldások több mint 6000 darab személyi számítógép felszerelését jelentették Torinóban és a környéken levő versenyek helyszínein. A 60 jelen lévő Lenovo-mérnök támogatása mellett a rendszer 16 napig, azaz több mint 360 órán át működött késés és egyéb fennakadás nélkül.
A FIFA-visszaszámlálás is megkezdődött. Egész pontosan a teljes üzemben működő weboldal máris ontja az információkat. A játékok technológiai hátterének kialakítására ugyan még 94 nap, azaz mintegy 3 hónap áll a szervezők rendelkezésére, az infrastruktúra kiépítésén a partnerek már teljes erővel dolgoznak. Az egyhónapos esemény komoly kihívások elé állítja a szervezőket, lebonyolítókat, szponzorokat. A rendezői feladatok ellátására mintegy 15 ezer önkéntest várnak a szervezők, ennyi rendező kiválasztása úgy tűnik, nem okoz majd problémát, hiszen mintegy ötvenezren jelentkeztek a feladatokra. Érdekes, hogy a jelentkezők közül csak minden ötödik német.
A játékok weboldalán a 12 helyszín mindegyike teljes részletességű, impozáns tartalmi elemekkel megszerkesztett aloldalt kapott, képekkel, videóval és részletes történeti áttekintéssel. Az aktuális adatbázisok, fotók és cikkek mellett a világbajnokságok legendás egyéniségei, meccsei, góljai külön videószekciót kaptak. Nem kell sokat keresgélnünk ahhoz sem, hogy Puskás, vagy Beckembauer egy-egy nagy villanását visszaidézzük az archív felvételek segítségével. Természetesen üzemel az internetes jegyrendelés, és a FIFA online áruház is széles árukínálattal várja a szurkolókat. A jól szerkesztett weblapon részletes programot is találhatunk a meccsek helyszínével és pontos kezdési időpontjával.
A weboldal amúgy is "hét nyelven" beszél, hiszen a készítők fontosnak tartották, hogy a világ egyik legnézettebb sporteseménye angol, német, spanyol, francia, olasz, portugál és koreai nyelvű interpretációja anyanyelvükön is eljusson a rajongókhoz. A főszponzorok között olyan technológiai vállalatokat találunk, mint a Yahoo, a Deutsche Telekom, az Avaya, a Philips, a Fujifilm és a Toshiba.
A Samsung speciális 3G-adást tervez a foci-vb idejére, a mobiltelefonokat is bevonva a közvetítésekbe. Ehhez természetesen egy olyan új készüléket is piacra dob, amely kifejezetten a mobiltelevíziózást célozza meg szolgáltatásaival. A Samsung világszerte sokat fektet a sportesemények internetes közvetítésébe, mivel a sportot tartja az internettelefónia egyik vezérhajójának. A Magyarországon egy hónapon belül elinduló T-Online IPTV és a szélessávra mozduló portálok várhatóan szintén számos újdonsággal készülnek a nagy megmérettetésre, amely láthatóan az internetes média újabb nagy győzelmét hozhatja.