Berta Sándor
Számítógépjáték oktatja az arab kultúrát
Az Egyesült Államok Hadserege olyan új módszert dolgozott ki, aminek segítségével minimálisra lennének csökkenthetők az eltérő kulturális szokásokból adódó feszült helyzetek.
Egy Texasból vagy Floridából származó kiskatona számára Irak, a Tigris és az Eufrátesz vidéke idegennek hat. Az amerikaiakat látva ugyanígy vannak ezzel az iraki emberek is. Az eltérő szokások és testbeszéd számos feszültséget okoz, amelyek azonban megelőzhetők lennének. Az új számítógépes játék célja a bennszülött lakosság bizalmának elnyerése. A katonáknak ehhez egyaránt el kell sajátítaniuk a verbális (szóbeli) és a nem verbális (szavak nélküli) kommunikáció csínját-bínját. Bár a szoftver nyelvi modult is tartalmaz, a sikerélményhez közel sem elég néhány arab szó bemagolása, hanem sokkal fontosabb a helyi viselkedési normák, testtartások elsajátítása.
Az arab világban a testbeszédnek sokkal nagyobb szerepe van, mint az amerikai vagy a nyugat-európai kultúrákban. Az arabok szeretnek dinamikusan, gesztikulálva beszélgetni. Aki visszahúzódóan viselkedik, arról könnyen azt hihetik hogy azért cselekszik így, mert valami takargatnivalója van. Egy ilyen félreértés pedig csak további feszültséget szül és akár emberéletekbe is kerülhet. Fontos a beszélgetőpartnerek közötti távolság is. Az amerikaiak vagy az európaiak szeretnek bizonyos (három lépés) távolságot tartani, az arabok azonban nem zavartatják magukat és egymás mellett állnak, ülnek. Tilos egy helyi lakosra ujjal mutatni, ezt ugyanis könnyen agresszív cselekedetként, provokációként foghatják fel.
Szintén fontos apróság, hogy ha a katonák helyi lakosokkal akarnak kapcsolatba lépni, szélvész gyorsasággal tüntessék el napszemüvegeiket, ez ugyanis nagyképűnek hat és könnyen bizalmatlanságot, ellenszenvet válthat ki. Az emberek, akár Irakban, akár máshol ugyanis szeretnek beszélgetőpartnereik szemébe nézni és nem saját tükörképüket bámulni.
A Tactical Iraqi névre hallgató és az Unreal Tournament játék motorján alapuló program célja ezen apróságok megtanítása. A szoftver már sikerrel alkalmazták az amerikai tengerészgyalogosok felkészítésénél. A Dél-kaliforniai Egyetem oktatói a Fejlett Védelmi Kutatóprogramok Hivatalának (DARPA) szakembereivel közösen fejlesztették ki a játékot. Már készülnek az új, régióspecifikus változatok is: a Tactical Pashto az afgán, míg a Tactical Levantine a libanoni emberekkel való kommunikációt segíti majd elő.
Egy Texasból vagy Floridából származó kiskatona számára Irak, a Tigris és az Eufrátesz vidéke idegennek hat. Az amerikaiakat látva ugyanígy vannak ezzel az iraki emberek is. Az eltérő szokások és testbeszéd számos feszültséget okoz, amelyek azonban megelőzhetők lennének. Az új számítógépes játék célja a bennszülött lakosság bizalmának elnyerése. A katonáknak ehhez egyaránt el kell sajátítaniuk a verbális (szóbeli) és a nem verbális (szavak nélküli) kommunikáció csínját-bínját. Bár a szoftver nyelvi modult is tartalmaz, a sikerélményhez közel sem elég néhány arab szó bemagolása, hanem sokkal fontosabb a helyi viselkedési normák, testtartások elsajátítása.
Az arab világban a testbeszédnek sokkal nagyobb szerepe van, mint az amerikai vagy a nyugat-európai kultúrákban. Az arabok szeretnek dinamikusan, gesztikulálva beszélgetni. Aki visszahúzódóan viselkedik, arról könnyen azt hihetik hogy azért cselekszik így, mert valami takargatnivalója van. Egy ilyen félreértés pedig csak további feszültséget szül és akár emberéletekbe is kerülhet. Fontos a beszélgetőpartnerek közötti távolság is. Az amerikaiak vagy az európaiak szeretnek bizonyos (három lépés) távolságot tartani, az arabok azonban nem zavartatják magukat és egymás mellett állnak, ülnek. Tilos egy helyi lakosra ujjal mutatni, ezt ugyanis könnyen agresszív cselekedetként, provokációként foghatják fel.
Szintén fontos apróság, hogy ha a katonák helyi lakosokkal akarnak kapcsolatba lépni, szélvész gyorsasággal tüntessék el napszemüvegeiket, ez ugyanis nagyképűnek hat és könnyen bizalmatlanságot, ellenszenvet válthat ki. Az emberek, akár Irakban, akár máshol ugyanis szeretnek beszélgetőpartnereik szemébe nézni és nem saját tükörképüket bámulni.
A Tactical Iraqi névre hallgató és az Unreal Tournament játék motorján alapuló program célja ezen apróságok megtanítása. A szoftver már sikerrel alkalmazták az amerikai tengerészgyalogosok felkészítésénél. A Dél-kaliforniai Egyetem oktatói a Fejlett Védelmi Kutatóprogramok Hivatalának (DARPA) szakembereivel közösen fejlesztették ki a játékot. Már készülnek az új, régióspecifikus változatok is: a Tactical Pashto az afgán, míg a Tactical Levantine a libanoni emberekkel való kommunikációt segíti majd elő.