Napi Online
Mintaprojektté vált a XIII. kerületi e-önkormányzat
Másfél évvel ezelőtt indította el elektronikus önkormányzati rendszerének kiépítését a XIII. kerületi önkormányzat. A projekt különlegessége, hogy azt saját forrásból, pályázati pénzek nélkül bonyolítják le - az IBM Magyarország mindenkori it-költségvetésüket figyelembe vevő ütemezésben szállítja a rendszer elemeit.
Finanszírozási és technológiai szempontból is alaposan átgondolt stratégia szerint hozza létre elektronikus önkormányzati rendszerét a budapesti XIII. kerületi önkormányzat. A helyhatóság másfél évvel ezelőtt kezdett el érdeklődni az informatikai szállítóknál arról, hogyan építhetne ki egy ilyen technológiát. Végül az IBM Magyarország szakembereivel állapodtak meg: IT-partnerük tudomásul vette, hogy önerőből, pályázati pénzek igénybevétele nélkül akarják megvalósítani a rendszert, ami azt jelenti, hogy kis lépésenként lehet telepíteni annak elemeit.
Az informatikai cég egy úgynevezett befogató integrációs architektúrát épített ki, amely lehetővé teszi, hogy a XIII. kerületi megoldás együttműködjön bármilyen nem IBM-alapú technológiával - például az önkormányzathoz forduló cégek IT-rendszereivel -, továbbá rugalmasan követni tudja a helyhatóság ügykezelését szabályozó jogszabályok változását. A nyílt szabványokra épülő rendszer például simán kapcsolódni tud a november 1-jén hatályba lépett, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (ket.) nyomán létrejövő központi ügyfélkapuhoz, annak ellenére, hogy telepítésének kezdetekor még szó sem volt ennek a szabályozásnak a megszületéséről.
Az e-önkormányzat részben hasonlít az elektronikus banki ügyintézésre, részben nem. A pénzintézetek néhány év alatt jutottak el oda, hogy ma már nem kell a felhasználó cégeknél terminált telepíteniük, hanem ügyfeleik az interneten keresztül, egy böngészőszerű felületén indíthatnak tranzakciókat vagy végezhetnek más banki műveleteket. A helyhatóságok az első lépcsőt kihagyva azonnal az internetes megoldást vezethetik be, de a dolog innentől a felhasználó szempontjából nagyon hasonló: webes felületen, azonosítóval és jelszóval belépve intézhetik ügyeiket.
A két szféra közti nagy eltérés a háttérben van: az önkormányzatok meglehetősen sűrűn változó törvényi környezetben végzik a munkájukat, amit internetes megoldásaiknak, e-önkormányzati rendszerüknek is követniük kell. A 160 tipikus helyhatósági ügyből 20 olyan van, amelyet az említett törvény értelmében, annak hatálybalépésétől kezdve elektronikus úton is elintézhetővé kell tenniük a helyhatóságoknak. Látható, hogy jelentős lemaradásban lesz a közigazgatás a szabályozáshoz képest - ez is arra ösztönözhette a Miniszterelnöki Hivatalt (MeH), hogy a XIII. kerület fejlettnek tekinthető e-önkormányzati rendszerét pilotprojektté nyilvánítsa a központi ügyfélkapu bevezetésének bemutatására.
Mi is történt másfél év alatt?
Az első lépésben a XIII. kerületi helyhatóság belső informatikai rendszerét egységesítették, és megteremtették a részrendszerek együttműködését. Ezt követően kiépítették az önkormányzat információszolgáltató portálját, amely alá gyors tartalomkezelő megoldást telepítettek - ezzel rövid idő alatt megírhatók, ellenőriztethetők és a webre vihetők a friss közlendők, tudnivalók. Eközben egységesítették a teljes rendszermenedzsmentet, majd együttműködési megállapodást kötöttek a Netlock e-aláírás-hitelesítővel, ami lehetővé teszi a hiteles, ellenőrzött, titkos távoli ügyintézést a bejelentkezett felhasználóknak.
Jelenleg a hagyatéki és az építési ügyek intézhetők el így. További tervük a közeljövőre, hogy az önkormányzati intézmények, iskolák, könyvtárak stb. informatikai menedzsmentjét is bevonják a központi felügyelet alá, ami olcsóbbá és jobb minőségűvé teheti azok szolgáltatásait. A MeH-től most kapott "megbízás" lényege, hogy a XIII. kerületben fog először működni a kormányzati ügyfélkapu, amelyen - a megfelelő adatok megadása után - minden állampolgár egy azonosítóval és jelszóval léphet be az összes közintézmény e-rendszerébe, az APEH-től az önkormányzatokig (nem kell tehát minden hivatalnál külön kombinációkat használnia).
Finanszírozási és technológiai szempontból is alaposan átgondolt stratégia szerint hozza létre elektronikus önkormányzati rendszerét a budapesti XIII. kerületi önkormányzat. A helyhatóság másfél évvel ezelőtt kezdett el érdeklődni az informatikai szállítóknál arról, hogyan építhetne ki egy ilyen technológiát. Végül az IBM Magyarország szakembereivel állapodtak meg: IT-partnerük tudomásul vette, hogy önerőből, pályázati pénzek igénybevétele nélkül akarják megvalósítani a rendszert, ami azt jelenti, hogy kis lépésenként lehet telepíteni annak elemeit.
Az informatikai cég egy úgynevezett befogató integrációs architektúrát épített ki, amely lehetővé teszi, hogy a XIII. kerületi megoldás együttműködjön bármilyen nem IBM-alapú technológiával - például az önkormányzathoz forduló cégek IT-rendszereivel -, továbbá rugalmasan követni tudja a helyhatóság ügykezelését szabályozó jogszabályok változását. A nyílt szabványokra épülő rendszer például simán kapcsolódni tud a november 1-jén hatályba lépett, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (ket.) nyomán létrejövő központi ügyfélkapuhoz, annak ellenére, hogy telepítésének kezdetekor még szó sem volt ennek a szabályozásnak a megszületéséről.
Az e-önkormányzat részben hasonlít az elektronikus banki ügyintézésre, részben nem. A pénzintézetek néhány év alatt jutottak el oda, hogy ma már nem kell a felhasználó cégeknél terminált telepíteniük, hanem ügyfeleik az interneten keresztül, egy böngészőszerű felületén indíthatnak tranzakciókat vagy végezhetnek más banki műveleteket. A helyhatóságok az első lépcsőt kihagyva azonnal az internetes megoldást vezethetik be, de a dolog innentől a felhasználó szempontjából nagyon hasonló: webes felületen, azonosítóval és jelszóval belépve intézhetik ügyeiket.
A két szféra közti nagy eltérés a háttérben van: az önkormányzatok meglehetősen sűrűn változó törvényi környezetben végzik a munkájukat, amit internetes megoldásaiknak, e-önkormányzati rendszerüknek is követniük kell. A 160 tipikus helyhatósági ügyből 20 olyan van, amelyet az említett törvény értelmében, annak hatálybalépésétől kezdve elektronikus úton is elintézhetővé kell tenniük a helyhatóságoknak. Látható, hogy jelentős lemaradásban lesz a közigazgatás a szabályozáshoz képest - ez is arra ösztönözhette a Miniszterelnöki Hivatalt (MeH), hogy a XIII. kerület fejlettnek tekinthető e-önkormányzati rendszerét pilotprojektté nyilvánítsa a központi ügyfélkapu bevezetésének bemutatására.
Mi is történt másfél év alatt?
Az első lépésben a XIII. kerületi helyhatóság belső informatikai rendszerét egységesítették, és megteremtették a részrendszerek együttműködését. Ezt követően kiépítették az önkormányzat információszolgáltató portálját, amely alá gyors tartalomkezelő megoldást telepítettek - ezzel rövid idő alatt megírhatók, ellenőriztethetők és a webre vihetők a friss közlendők, tudnivalók. Eközben egységesítették a teljes rendszermenedzsmentet, majd együttműködési megállapodást kötöttek a Netlock e-aláírás-hitelesítővel, ami lehetővé teszi a hiteles, ellenőrzött, titkos távoli ügyintézést a bejelentkezett felhasználóknak.
Jelenleg a hagyatéki és az építési ügyek intézhetők el így. További tervük a közeljövőre, hogy az önkormányzati intézmények, iskolák, könyvtárak stb. informatikai menedzsmentjét is bevonják a központi felügyelet alá, ami olcsóbbá és jobb minőségűvé teheti azok szolgáltatásait. A MeH-től most kapott "megbízás" lényege, hogy a XIII. kerületben fog először működni a kormányzati ügyfélkapu, amelyen - a megfelelő adatok megadása után - minden állampolgár egy azonosítóval és jelszóval léphet be az összes közintézmény e-rendszerébe, az APEH-től az önkormányzatokig (nem kell tehát minden hivatalnál külön kombinációkat használnia).