SG.hu
A havidíj miatt mondják le a vezetékes vonalakat
Vezetékes telefonvonallal 2,5 millió háztartás rendelkezik, az előfizetések száma lassan csökken. A díjcsomagváltás legfontosabb indoka az alacsonyabb havidíj.
Az elmúlt 12 hónap folyamán tovább csökkent a vezetékestelefon-előfizetések elterjedtsége a hazai háztartások körében. A BellResearch átfogó kutatása szerint a mintegy 3,9 millió magyarországi háztartás 65 százaléka, összesen 2,5 millió otthon rendelkezett telefonvonallal. A vezetékes telefonvonalak számának csökkenése évek óta tartó folyamat, és ha nem is drámai mértékben, de minden bizonnyal tovább folytatódik - mutat rá a piackutató közleménye. Az idei elterjedtségi mutató a tavalyinál 2 százalékkal alacsonyabb [ez valamivel több mint 80 ezer háztartást jelent], ami hasonló az egy évvel korábban, a 2003-2004-es periódusra számított csökkenés üteméhez.
Az elemzések szerint a vezetékes telefon az átlagosnál számottevően gyakoribb a magasabb havi jövedelemmel és fogyasztási szinttel jellemezhető háztartásokban, míg például a fiatal, 35 év alatti háztartásfők szignifikánsan alacsonyabb hányadban fizetnek elő vezetékes vonalra, mint idősebb társaik. Az egy évvel korábban mért adatokhoz hasonlóan a hazai háztartásokban az üzleti előfizetések használata nem jellemző, ezek aránya az 1 százalékot sem éri el; ugyanakkor a lakossági vonalak egy részét egyéni vagy kisebb társas vállalkozások működtetésével kapcsolatban is használják. Az otthoni telefonvonalak túlnyomó többsége továbbra is analóg, az ISDN elterjedtsége ugyanakkor csupán 5 százalékra tehető; az arány a legjobban ellátott fővárosi területen 8 százalékos.
A BellResearch kutatói részletesen vizsgálták a hagyományos szolgáltatótól igénybe vett vezetékes telefonálás alternatíváinak piaci esélyeit is. Az alternatív szolgáltatók, a kábel- és az internet-telefónia "támadásával" szemben az inkumbens szolgáltatók új, az előfizető számára kedvezőbb díjcsomagok bevezetésével védekezhetnek, amivel bevételeik csökkennek ugyan, de az ügyfélvesztés aránya is kisebb.
A kutatási eredmények szerint az elmúlt 12 hónapban a hagyományos vezetékes vonallal rendelkező háztartások 16 százaléka döntött díjcsomag-váltás mellett. Az indokok között számos tényező megtalálható, ezek közül a leggyakoribbnak az alacsonyabb havidíj, a hosszabb beszélgetéseknél elérhető megtakarítás és a bizonyos napokon olcsóbb tarifák állnak, míg például a teljes egészében lebeszélhető havidíj vagy a konkrét számokra vonatkozó tarifakedvezmények kevéssé fontosak.
A hagyományos vezetékes telefónia visszaszorulásában egyre nagyobb szerepet játszik az internetes telefonálás is. Ennek lehetőségéről a hozzáféréssel rendelkező háztartások háromnegyede [511 ezer otthon] hallott, az első félév végéig ebből már közel minden ötödik, csaknem 100 ezer háztartás használta PC-jét és internetkapcsolatát telefonálásra.
Az elmúlt 12 hónap folyamán tovább csökkent a vezetékestelefon-előfizetések elterjedtsége a hazai háztartások körében. A BellResearch átfogó kutatása szerint a mintegy 3,9 millió magyarországi háztartás 65 százaléka, összesen 2,5 millió otthon rendelkezett telefonvonallal. A vezetékes telefonvonalak számának csökkenése évek óta tartó folyamat, és ha nem is drámai mértékben, de minden bizonnyal tovább folytatódik - mutat rá a piackutató közleménye. Az idei elterjedtségi mutató a tavalyinál 2 százalékkal alacsonyabb [ez valamivel több mint 80 ezer háztartást jelent], ami hasonló az egy évvel korábban, a 2003-2004-es periódusra számított csökkenés üteméhez.
Az elemzések szerint a vezetékes telefon az átlagosnál számottevően gyakoribb a magasabb havi jövedelemmel és fogyasztási szinttel jellemezhető háztartásokban, míg például a fiatal, 35 év alatti háztartásfők szignifikánsan alacsonyabb hányadban fizetnek elő vezetékes vonalra, mint idősebb társaik. Az egy évvel korábban mért adatokhoz hasonlóan a hazai háztartásokban az üzleti előfizetések használata nem jellemző, ezek aránya az 1 százalékot sem éri el; ugyanakkor a lakossági vonalak egy részét egyéni vagy kisebb társas vállalkozások működtetésével kapcsolatban is használják. Az otthoni telefonvonalak túlnyomó többsége továbbra is analóg, az ISDN elterjedtsége ugyanakkor csupán 5 százalékra tehető; az arány a legjobban ellátott fővárosi területen 8 százalékos.
A BellResearch kutatói részletesen vizsgálták a hagyományos szolgáltatótól igénybe vett vezetékes telefonálás alternatíváinak piaci esélyeit is. Az alternatív szolgáltatók, a kábel- és az internet-telefónia "támadásával" szemben az inkumbens szolgáltatók új, az előfizető számára kedvezőbb díjcsomagok bevezetésével védekezhetnek, amivel bevételeik csökkennek ugyan, de az ügyfélvesztés aránya is kisebb.
A kutatási eredmények szerint az elmúlt 12 hónapban a hagyományos vezetékes vonallal rendelkező háztartások 16 százaléka döntött díjcsomag-váltás mellett. Az indokok között számos tényező megtalálható, ezek közül a leggyakoribbnak az alacsonyabb havidíj, a hosszabb beszélgetéseknél elérhető megtakarítás és a bizonyos napokon olcsóbb tarifák állnak, míg például a teljes egészében lebeszélhető havidíj vagy a konkrét számokra vonatkozó tarifakedvezmények kevéssé fontosak.
A hagyományos vezetékes telefónia visszaszorulásában egyre nagyobb szerepet játszik az internetes telefonálás is. Ennek lehetőségéről a hozzáféréssel rendelkező háztartások háromnegyede [511 ezer otthon] hallott, az első félév végéig ebből már közel minden ötödik, csaknem 100 ezer háztartás használta PC-jét és internetkapcsolatát telefonálásra.