SG.hu
Mi alapján választunk mobilcéget és telefont?
Egy tanulmány szerint a minőség és a márka játszik fontos szerepet abban a felhasználók szolgáltató- és készülékválasztásában.
A mobilszolgáltatások leggyorsabban növekvő piacát a latin-amerikai, délkelet-ázsiai, afrikai, közel-keleti, közép-, és kelet-európai országok jelentik. A Nokia által megrendelt, új fogyasztói felmérés a dolgok hátterét kutatva azt vizsgálta, hogy a mobilszolgáltatások elindulása után mi történik ezeken a feltörekvő piacokon. A tanulmány szerint az újonnan bővülő piacokon a márka, a készülék és a hálózat minősége olyan kulcsfontosságú piaci tényezők, amelyek gyakran az iparági szakértők által meghatározónak vélt árfaktornál is nagyobb súllyal esnek latba.
"A kutatások megmutatták, hogy a készülékek korai felhasználóinak megjelenése után az újonnan bővülő piacok nagyon gyorsan eljutnak a készülékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásoknak egy olyan kifinomult szintjére, amelyre eleinte kevesen számítanának. Felmerül ugyan az ár és a fenntartás költsége, azonban ez - a hasonlóan fontos tényezők: a hálózat vételének minősége, a készülék márkájának értéke, és a formatervezés jellege mellett - kevéssé markánsan befolyásolja a felhasználót. Ezek a fontos tényezők határozzák meg az új nemzeti piacokat ösztönző folyamatokat, amelyek eredményeképpen a rohamos növekedés révén 2010-re hárommilliárdon felüli lesz a telefonhasználók száma" - nyilatkozta a Nokia hálózati üzletágának alelnöke, Dr. Walid Moneimne.
A felmérésben több mint 8000 városi mobiltelefon-felhasználót és telefonnal nem rendelkező fogyasztót figyeltek meg Ukrajnában, Oroszországban, Indiában, Indonéziában, és Argentínában. A kutatást a Synovate független piackutató cég végezte el 2004 szeptembere és novembere között. Kimutatták, hogy az újonnan bővülő piacok jelenlegi mobilfelhasználóit kiszolgáló helyi szolgáltatók a fogyasztói elégedettségre alapozva építik ki szilárd piaci pozícióikat: a megfigyelt felhasználók átlagosan 86 százaléka elégedett a szolgáltatójával. Egyes piacokon, például Indiában és Indonéziában a felhasználói elégedettség mértéke a 90 (India), és a 91 százalékot (Indonézia) is eléri. Az adatok azért különösen jelentőségteljesek, mert a válaszadók harmada korábban már szolgáltatóval rendelkezett.
A szolgáltató-választást befolyásoló tényezők között nem csupán az olcsó tarifacsomagok szerepelnek. A kutatás szerint a szolgáltató kiválasztásában leginkább a jó minőségű vétel játszik szerepet. A jelenlegi szolgáltató kiválasztásának okaként leggyakrabban a hálózat minőségét (48 százalék) jelölték meg, míg a második tényező: az olcsó tarifacsomag, csupán 41 százalék számára a legfontosabb.
A vétel minősége például Indonéziában a válaszadók több mint 70 százaléka számára bizonyult döntő fontosságúnak. A szolgáltatót váltó felhasználók legnagyobb: 44 százaléka számára az ár, majd szorosan mögötte a vétel minősége (32 százalék) jelentette a döntő tényezőt.
A kutatás fényt derített a telefonhasználat terén fokozatosan kialakuló igényességre is, amely a fejlettebb szolgáltatások és termékek kínálatában rejlő lehetőségre mutat rá. A válaszadók számára a telefonkészülék márkája a legfontosabb. A válaszadók átlagosan 46 százaléka kérdés nélkül ezt a véleményt fejtette ki, míg a 16-24 éves korcsoportban az eredmény még ennél is magasabb: 52 százalékos volt. Indiában ez az arány 64%. A márkát szorosan követi a telefon minősége és tartóssága, majd az ár és a formatervezés a következő, a választást befolyásoló tényező.
Az újonnan bővülő piacokon a hangforgalom jelenti a legfontosabb alkalmazást. Ezt a megállapítást a felmérés is igazolja. A válaszadók majdnem fele véli úgy, hogy a jövőben is fog telefonálni: az indiai válaszadók között az eredmény közel 60 százalék volt.
A felmérés azt is megmutatja, hogy elindult az adattovábbítási szolgáltatások elterjedése: minden ötödik válaszadó használt ilyen szolgáltatást az elmúlt hónap folyamán. Azonban az egyes országok között érdekes különbségek jelentkeznek. Az oroszok például az időjárás-jelentést használják gyakran, míg az indiaiak sportőrültek: a tartalmakat letöltők 82 százaléka sporthíreket tölt le. Az indonézek a szórakoztató tartalmakat és a játékokat (63 százalék) kedvelik, míg az argentinek a friss híreket olvassák a mobiltelefonon (58 százalék).
A kutatás alátámasztja azt a tényt, hogy a készülékek vélt ára a felhasználók és a telefont nem használók számára egyaránt fontos tényező.
Ha például megkérdezzük azokat, akiknek még nincs telefonjuk, hogy miért nem vásároltak készüléket, a válaszadók 49 százaléka azt feleli, hogy nem engedheti meg magának, míg 30 százalék véli úgy, hogy nincs is rá szüksége. A tényleges ár hatása gyengébb a feltételezettnél. A mobiltelefonok megvásárlását gátló legfontosabb tényező továbbra is a vélt ár, bár a telefontulajdonosok és a telefont nem birtokló emberek egyaránt drágábbnak tartják a készülékeket azok tényleges költségénél.
A mobilszolgáltatások leggyorsabban növekvő piacát a latin-amerikai, délkelet-ázsiai, afrikai, közel-keleti, közép-, és kelet-európai országok jelentik. A Nokia által megrendelt, új fogyasztói felmérés a dolgok hátterét kutatva azt vizsgálta, hogy a mobilszolgáltatások elindulása után mi történik ezeken a feltörekvő piacokon. A tanulmány szerint az újonnan bővülő piacokon a márka, a készülék és a hálózat minősége olyan kulcsfontosságú piaci tényezők, amelyek gyakran az iparági szakértők által meghatározónak vélt árfaktornál is nagyobb súllyal esnek latba.
"A kutatások megmutatták, hogy a készülékek korai felhasználóinak megjelenése után az újonnan bővülő piacok nagyon gyorsan eljutnak a készülékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásoknak egy olyan kifinomult szintjére, amelyre eleinte kevesen számítanának. Felmerül ugyan az ár és a fenntartás költsége, azonban ez - a hasonlóan fontos tényezők: a hálózat vételének minősége, a készülék márkájának értéke, és a formatervezés jellege mellett - kevéssé markánsan befolyásolja a felhasználót. Ezek a fontos tényezők határozzák meg az új nemzeti piacokat ösztönző folyamatokat, amelyek eredményeképpen a rohamos növekedés révén 2010-re hárommilliárdon felüli lesz a telefonhasználók száma" - nyilatkozta a Nokia hálózati üzletágának alelnöke, Dr. Walid Moneimne.
A felmérésben több mint 8000 városi mobiltelefon-felhasználót és telefonnal nem rendelkező fogyasztót figyeltek meg Ukrajnában, Oroszországban, Indiában, Indonéziában, és Argentínában. A kutatást a Synovate független piackutató cég végezte el 2004 szeptembere és novembere között. Kimutatták, hogy az újonnan bővülő piacok jelenlegi mobilfelhasználóit kiszolgáló helyi szolgáltatók a fogyasztói elégedettségre alapozva építik ki szilárd piaci pozícióikat: a megfigyelt felhasználók átlagosan 86 százaléka elégedett a szolgáltatójával. Egyes piacokon, például Indiában és Indonéziában a felhasználói elégedettség mértéke a 90 (India), és a 91 százalékot (Indonézia) is eléri. Az adatok azért különösen jelentőségteljesek, mert a válaszadók harmada korábban már szolgáltatóval rendelkezett.
A szolgáltató-választást befolyásoló tényezők között nem csupán az olcsó tarifacsomagok szerepelnek. A kutatás szerint a szolgáltató kiválasztásában leginkább a jó minőségű vétel játszik szerepet. A jelenlegi szolgáltató kiválasztásának okaként leggyakrabban a hálózat minőségét (48 százalék) jelölték meg, míg a második tényező: az olcsó tarifacsomag, csupán 41 százalék számára a legfontosabb.
A vétel minősége például Indonéziában a válaszadók több mint 70 százaléka számára bizonyult döntő fontosságúnak. A szolgáltatót váltó felhasználók legnagyobb: 44 százaléka számára az ár, majd szorosan mögötte a vétel minősége (32 százalék) jelentette a döntő tényezőt.
A kutatás fényt derített a telefonhasználat terén fokozatosan kialakuló igényességre is, amely a fejlettebb szolgáltatások és termékek kínálatában rejlő lehetőségre mutat rá. A válaszadók számára a telefonkészülék márkája a legfontosabb. A válaszadók átlagosan 46 százaléka kérdés nélkül ezt a véleményt fejtette ki, míg a 16-24 éves korcsoportban az eredmény még ennél is magasabb: 52 százalékos volt. Indiában ez az arány 64%. A márkát szorosan követi a telefon minősége és tartóssága, majd az ár és a formatervezés a következő, a választást befolyásoló tényező.
Az újonnan bővülő piacokon a hangforgalom jelenti a legfontosabb alkalmazást. Ezt a megállapítást a felmérés is igazolja. A válaszadók majdnem fele véli úgy, hogy a jövőben is fog telefonálni: az indiai válaszadók között az eredmény közel 60 százalék volt.
A felmérés azt is megmutatja, hogy elindult az adattovábbítási szolgáltatások elterjedése: minden ötödik válaszadó használt ilyen szolgáltatást az elmúlt hónap folyamán. Azonban az egyes országok között érdekes különbségek jelentkeznek. Az oroszok például az időjárás-jelentést használják gyakran, míg az indiaiak sportőrültek: a tartalmakat letöltők 82 százaléka sporthíreket tölt le. Az indonézek a szórakoztató tartalmakat és a játékokat (63 százalék) kedvelik, míg az argentinek a friss híreket olvassák a mobiltelefonon (58 százalék).
A kutatás alátámasztja azt a tényt, hogy a készülékek vélt ára a felhasználók és a telefont nem használók számára egyaránt fontos tényező.
Ha például megkérdezzük azokat, akiknek még nincs telefonjuk, hogy miért nem vásároltak készüléket, a válaszadók 49 százaléka azt feleli, hogy nem engedheti meg magának, míg 30 százalék véli úgy, hogy nincs is rá szüksége. A tényleges ár hatása gyengébb a feltételezettnél. A mobiltelefonok megvásárlását gátló legfontosabb tényező továbbra is a vélt ár, bár a telefontulajdonosok és a telefont nem birtokló emberek egyaránt drágábbnak tartják a készülékeket azok tényleges költségénél.