SG.hu
A GfK szerint hódít a DVD
A szórakoztató elektronikai termékek kereskedelmében 2004 első 11 hónapja az erőteljes árcsökkenés mellett a csekély forgalomnövekedés időszaka volt.
A hat százalékos bővülés elsősorban az újszerű és a digitális technológiát képviselő árucsoportoknak köszönhető. Többek között ezekkel az eredményekkel szolgált a GfK Hungária Piackutató Intézet "Szórakoztató elektronika a háztartásokban - ETH 2004 című jelentése.
A GfK szakértői már korábban kiadott elemzésükben is megfogalmazták, hogy a szórakoztató elektronikai cikkek piacán nem lesz tartható a 2002/2003 között mért kétszámjegyű növekedés. Az előrejelzés beigazolódott. A tendencia mögött, többek között, a lakáshitelekhez jutás feltételeinek megszigorítása, illetve a megkezdett visszafizetések állnak. Ezek következtében - illetve bizonyos árucsoportokban a túlfogyasztást követő visszafogás miatt - jut kevesebb pénz a tartós fogyasztási cikkekre, így a háztartási elektronikai a termékekre is.
2004-re a színes tv szinte az otthonok alapfelszerelése lett, a háztartások 99 százalékában ilyenen nézik a műsorokat. Ugyanerre az időszakra az egy évvel korábbihoz képest közel megháromszorozódott azon háztartások száma, ahol legalább két színes TV készülék működött, s elérte a 33 százalékot. A szórakoztató elektronika egyéb árucsoportjainál ma még általában 5 százaléknál is kevesebb az olyan háztartások aránya, ahol egynél több azonos funkciójú eszköz is rendelkezésre áll.
Az újszerű, illetve a digitális technológiát képviselő árucsoportok 2004. novemberig is átlag feletti növekedést mutattak. A valamennyi szegmensben jellemző, de különböző mértékű - 2 és 35 százalék közötti - árcsökkenés mellett szembeszökő fejlődés jellemezte a DVD-k, különösen a rekorderek és a digitális videokamerák, a hordozható CD lejátszók és a házimozik piacát. 2004-re majdnem a háztartások negyede (22 százalék) rendelkezik már DVD lejátszóval. Az évek óta megfigyelhető árcsökkenés miatt ez az eszköz egyre szélesebb rétegek számára válik elérhetővé.
Bár a videokamerák beszerzése még mindig luxusfogyasztásnak minősül 2004-re megduplázódott azon háztartások száma, ahol rendelkeznek ilyen berendezéssel, s elérte a 10 százalékot. Házimozival 2003-ben még minden száz háztartásból csak kettőben rendelkeztek, de 2004-ben ez az arány négyszeresére, 8 százalékra nőtt.
A GfK jelentése kitér a szórakoztató elektronikai eszközök tekintetében a keresztellátottságra is. Eszerint például az előző évhez képest nem változott a színes tv/videokészülék arány, vagyis az előbbivel rendelkező háztartások több mint felében (57 százalék) az utóbbi is van. A vállalat szakértői felhívják a figyelmet arra, hogy bár a projektoros, LCD- és plazmatelevíziók kategóriája kiugró növekedést ért el 2004-ben, elterjedtségük még elenyésző a hazai háztartásokban.
A hat százalékos bővülés elsősorban az újszerű és a digitális technológiát képviselő árucsoportoknak köszönhető. Többek között ezekkel az eredményekkel szolgált a GfK Hungária Piackutató Intézet "Szórakoztató elektronika a háztartásokban - ETH 2004 című jelentése.
A GfK szakértői már korábban kiadott elemzésükben is megfogalmazták, hogy a szórakoztató elektronikai cikkek piacán nem lesz tartható a 2002/2003 között mért kétszámjegyű növekedés. Az előrejelzés beigazolódott. A tendencia mögött, többek között, a lakáshitelekhez jutás feltételeinek megszigorítása, illetve a megkezdett visszafizetések állnak. Ezek következtében - illetve bizonyos árucsoportokban a túlfogyasztást követő visszafogás miatt - jut kevesebb pénz a tartós fogyasztási cikkekre, így a háztartási elektronikai a termékekre is.
2004-re a színes tv szinte az otthonok alapfelszerelése lett, a háztartások 99 százalékában ilyenen nézik a műsorokat. Ugyanerre az időszakra az egy évvel korábbihoz képest közel megháromszorozódott azon háztartások száma, ahol legalább két színes TV készülék működött, s elérte a 33 százalékot. A szórakoztató elektronika egyéb árucsoportjainál ma még általában 5 százaléknál is kevesebb az olyan háztartások aránya, ahol egynél több azonos funkciójú eszköz is rendelkezésre áll.
Az újszerű, illetve a digitális technológiát képviselő árucsoportok 2004. novemberig is átlag feletti növekedést mutattak. A valamennyi szegmensben jellemző, de különböző mértékű - 2 és 35 százalék közötti - árcsökkenés mellett szembeszökő fejlődés jellemezte a DVD-k, különösen a rekorderek és a digitális videokamerák, a hordozható CD lejátszók és a házimozik piacát. 2004-re majdnem a háztartások negyede (22 százalék) rendelkezik már DVD lejátszóval. Az évek óta megfigyelhető árcsökkenés miatt ez az eszköz egyre szélesebb rétegek számára válik elérhetővé.
Bár a videokamerák beszerzése még mindig luxusfogyasztásnak minősül 2004-re megduplázódott azon háztartások száma, ahol rendelkeznek ilyen berendezéssel, s elérte a 10 százalékot. Házimozival 2003-ben még minden száz háztartásból csak kettőben rendelkeztek, de 2004-ben ez az arány négyszeresére, 8 százalékra nőtt.
A GfK jelentése kitér a szórakoztató elektronikai eszközök tekintetében a keresztellátottságra is. Eszerint például az előző évhez képest nem változott a színes tv/videokészülék arány, vagyis az előbbivel rendelkező háztartások több mint felében (57 százalék) az utóbbi is van. A vállalat szakértői felhívják a figyelmet arra, hogy bár a projektoros, LCD- és plazmatelevíziók kategóriája kiugró növekedést ért el 2004-ben, elterjedtségük még elenyésző a hazai háztartásokban.