SG.hu
Lezajlott a 24 órás programozói verseny előválogatója
2005. március 5-én szombaton 10 és 15 óra között tartották a Magyar Villamosmérnök és Informatikus-hallgatók Egyesülete és a Simonyi Károly Szakkollégium
szervezésében, a Fornax Rt. támogatásával az V. BME Nemzetközi 24 órás Programozóverseny internetes fordulóját.
A csapatoknak először egy előválogató versenyen kell helyt állniuk, amelyet teljes egészében az interneten bonyolítanak le, és innen csak a legjobbak kerülhetnek be a döntőbe. A résztvevők a verseny ideje alatt tetszőleges fejlesztőeszközöket és segédanyagokat használhatnak. A döntőn a feladatot a helyszínen üzembe helyezett, saját számítógépeiken oldják meg úgy, hogy természetesen semmilyen külső segítséget nem vehetnek igénybe, internet, mobiltelefon nem használható.
A januári meghirdetést követően komoly érdeklődés mutatkozott a verseny iránt, összesen 304 csapat regisztrálta magát. A versenyre nemcsak hazánkból neveztek, a külföldi jelentkezők száma már tavaly is jelentős volt, és az idén tovább nőtt ez az arány. A résztvevők többnyire főiskolai-egyetemi hallgatók, valamint iparban dolgozó "profik" voltak, de fiatalabbak is szerencsét próbáltak: több középiskolás csapat is jelentkezett.
A március 5-i előválogatón hat egymástól független, fokozatosan nehezedő informatikai problémával kellett megküzdeniük a csapatoknak. A feladatok algoritmikus ismereteket igényeltek, és próbára tették a versenyzők programozói képességét, valamint precizitását is. Pontosan öt óra állt a rendelkezésükre, mely nem bizonyult szűkösnek, több hibátlan megoldás is érkezett. A verseny alatt a rendezők folyamatosan készen álltak a felmerülő kérdések megválaszolására. 139 csapat adott be értékelhető megoldást.
Az április 29. és május 1. közötti Budapesten tartandó döntőre 28 csapat jutott be, valamint a tavalyi 2. és 3. helyezett is meghívást kapott. A verseny érdekessége, hogy az elmúlt év győztes csapata is részt vesz a feladatok kidolgozásában. Haidegger Tamás, a verseny főszervezője elmondta: "Idén nagyon színes az élmezőny, négy kontinens országaiból jutottak be csapatok a döntőbe. A selejtezőn résztveő informatikusok között sokan vannak, akik különböző nemzetközi diákolimpiákon és versenyeken is bizonyítottak már. Egyre nagyobb a nemzetközi érdeklődés a rendezvény iránt, és sok visszatérő csapatunk van."
A több mint 3000 euró összdíjazású verseny háromfős csapatok között zajlik, és pontosan 24 órán át tart. A számos részfeladat egy probléma köré épül, melynek megoldása széles körű informatikai ismereteket igényel, ideértve a programtervezést, kódolást, hálózati ismereteket, valamint a mesterséges intelligenciát is. Az alapszintű ismeretek készségszintű használata létfontosságú. Szükséges ugyanakkor, hogy a verseny ideje alatt a rendelkezésükre bocsátott írott anyagok önálló feldolgozására és új ismeretek elsajátítására is képesek legyenek. A fejlett problémamegoldó-készség ilyen esetben szintén nélkülözhetetlen.
A csapatoknak először egy előválogató versenyen kell helyt állniuk, amelyet teljes egészében az interneten bonyolítanak le, és innen csak a legjobbak kerülhetnek be a döntőbe. A résztvevők a verseny ideje alatt tetszőleges fejlesztőeszközöket és segédanyagokat használhatnak. A döntőn a feladatot a helyszínen üzembe helyezett, saját számítógépeiken oldják meg úgy, hogy természetesen semmilyen külső segítséget nem vehetnek igénybe, internet, mobiltelefon nem használható.
A januári meghirdetést követően komoly érdeklődés mutatkozott a verseny iránt, összesen 304 csapat regisztrálta magát. A versenyre nemcsak hazánkból neveztek, a külföldi jelentkezők száma már tavaly is jelentős volt, és az idén tovább nőtt ez az arány. A résztvevők többnyire főiskolai-egyetemi hallgatók, valamint iparban dolgozó "profik" voltak, de fiatalabbak is szerencsét próbáltak: több középiskolás csapat is jelentkezett.
A március 5-i előválogatón hat egymástól független, fokozatosan nehezedő informatikai problémával kellett megküzdeniük a csapatoknak. A feladatok algoritmikus ismereteket igényeltek, és próbára tették a versenyzők programozói képességét, valamint precizitását is. Pontosan öt óra állt a rendelkezésükre, mely nem bizonyult szűkösnek, több hibátlan megoldás is érkezett. A verseny alatt a rendezők folyamatosan készen álltak a felmerülő kérdések megválaszolására. 139 csapat adott be értékelhető megoldást.
Az április 29. és május 1. közötti Budapesten tartandó döntőre 28 csapat jutott be, valamint a tavalyi 2. és 3. helyezett is meghívást kapott. A verseny érdekessége, hogy az elmúlt év győztes csapata is részt vesz a feladatok kidolgozásában. Haidegger Tamás, a verseny főszervezője elmondta: "Idén nagyon színes az élmezőny, négy kontinens országaiból jutottak be csapatok a döntőbe. A selejtezőn résztveő informatikusok között sokan vannak, akik különböző nemzetközi diákolimpiákon és versenyeken is bizonyítottak már. Egyre nagyobb a nemzetközi érdeklődés a rendezvény iránt, és sok visszatérő csapatunk van."
A több mint 3000 euró összdíjazású verseny háromfős csapatok között zajlik, és pontosan 24 órán át tart. A számos részfeladat egy probléma köré épül, melynek megoldása széles körű informatikai ismereteket igényel, ideértve a programtervezést, kódolást, hálózati ismereteket, valamint a mesterséges intelligenciát is. Az alapszintű ismeretek készségszintű használata létfontosságú. Szükséges ugyanakkor, hogy a verseny ideje alatt a rendelkezésükre bocsátott írott anyagok önálló feldolgozására és új ismeretek elsajátítására is képesek legyenek. A fejlett problémamegoldó-készség ilyen esetben szintén nélkülözhetetlen.