Rónai György
Hamarosan itt vannak az 512 MB-os nVIDIA kártyák?
A legfrissebb nVIDIA grafikus driver már tartalmaz a támogatást bizonyos 512 MB-os termékekhez is. Ilyen kártya egyelőre nem létezik az asztali gépek piacán, tehát valószínűleg a cég a közeljövőben tervezi piacra dobni a sokak által várt újdonságokat.
A ForceWare 66.93-as drivert kedden tették közzé, és eredeti hivatása szerint a 3D-s teljesítmény növelését, és a programozható video processzor egyes bugjainak javítását célozták meg vele. Egy új információra is fény derült azonban, mivel az inf szerint már kezelni tudja az 512 MB memóriával szerelt kártyákat is. Az új driver ezenkívül természetesen támogatja már a 6600, 6600GT, 6200 és SLI konfigurációkat is, valamint HDTV formátum használatát a DVI kimeneten át.
Jelenleg a Quadro kártyák kivételével nincs még 512 MB-os videokártya a piacon, Noha a meghajtóprogram már tartalmazza támogatásukat, tehát remény van a megjelenésre, azonban a GDD3 memóriák költségei még mindig túl magasak lehetnek ahhoz, hogy megérje ilyen kártyákat piacra dobni. Mivel a driver még nem tartalmaz utalásokat az NV50, NV47, valamint NV48 termékekhez sem, több mint valószínű, hogy az első 512 MB-os termék a jelenlegi NV40 architektúrán alapul.
Jelenleg még csak a munkaállomásokba szánt videókártyákon van ennyi memória
Eleddig a vezető grafikus chip gyártók, úgymint az nVIDIA vagy az ATI Technologies 12-18 havonta duplázta meg a kártyákon található memória mennyiségét. A nagyobb integrált memória révén több textúra-adat tárolható a grafikus processzorhoz közel, ami magasabb teljesítményt jelent, mert nem kell a lassabb AGP vagy PCI Express buszon átküldenie azokat. Azonban a dupla memória mennyiség nem minden esetben hoz egyértelmű teljesítmény növekedést, mivel a jelenlegi játékokat még a 128-256 MB-os kártyákra tervezték, tehát azok nem használnák ki az 512 MB előnyeit. A jövő játékait illetően ugyan már most is van olyan, ami valamelyest hasznot húz a több RAM-ból, mégis sokkal inkább a grafikus számítási teljesítmény növelése lesz a mérvadó.
Az első 256 MB-os kártyák még 2003 közepén kerültek piacra, a GeForce FX 5900 Ultra és a RADEON 9800 PRO256 kártyák formájában. A jelenlegi belépő szintnek is vannak 256 MB-os kártyái, ezeken azonban - a költségek alacsonyan tartása érdekében - lassú, olcsó memória foglal helyet. Ezeken tehát csupán marketing okokból van 256 MB memória, arra bazíroznak, hogy a hozzá nem értő vásárlók a nagyobb szám alapján több teljesítményt remélve azt veszik meg.
Noha az nVIDIA maga nem kommentálta az információt, az ATI Technologies annyit tett hozzá, hogy ő maga csak akkor rukkol elő ilyen 512 MB-os kártyákkal, ha valóban megéri neki, és értelme is lesz a piacon. Ettől ugyan nem lettünk okosabbak az nVIDIA kártyáit illetően, de arra enged következtetni, hogy hacsak az nVIDIA nem csinál presztízskérdést belőle, a driver támogatás ellenére mégis eltelhet még némi idő a piaci megjelenésig.
A ForceWare 66.93-as drivert kedden tették közzé, és eredeti hivatása szerint a 3D-s teljesítmény növelését, és a programozható video processzor egyes bugjainak javítását célozták meg vele. Egy új információra is fény derült azonban, mivel az inf szerint már kezelni tudja az 512 MB memóriával szerelt kártyákat is. Az új driver ezenkívül természetesen támogatja már a 6600, 6600GT, 6200 és SLI konfigurációkat is, valamint HDTV formátum használatát a DVI kimeneten át.
Jelenleg a Quadro kártyák kivételével nincs még 512 MB-os videokártya a piacon, Noha a meghajtóprogram már tartalmazza támogatásukat, tehát remény van a megjelenésre, azonban a GDD3 memóriák költségei még mindig túl magasak lehetnek ahhoz, hogy megérje ilyen kártyákat piacra dobni. Mivel a driver még nem tartalmaz utalásokat az NV50, NV47, valamint NV48 termékekhez sem, több mint valószínű, hogy az első 512 MB-os termék a jelenlegi NV40 architektúrán alapul.
Jelenleg még csak a munkaállomásokba szánt videókártyákon van ennyi memória
Eleddig a vezető grafikus chip gyártók, úgymint az nVIDIA vagy az ATI Technologies 12-18 havonta duplázta meg a kártyákon található memória mennyiségét. A nagyobb integrált memória révén több textúra-adat tárolható a grafikus processzorhoz közel, ami magasabb teljesítményt jelent, mert nem kell a lassabb AGP vagy PCI Express buszon átküldenie azokat. Azonban a dupla memória mennyiség nem minden esetben hoz egyértelmű teljesítmény növekedést, mivel a jelenlegi játékokat még a 128-256 MB-os kártyákra tervezték, tehát azok nem használnák ki az 512 MB előnyeit. A jövő játékait illetően ugyan már most is van olyan, ami valamelyest hasznot húz a több RAM-ból, mégis sokkal inkább a grafikus számítási teljesítmény növelése lesz a mérvadó.
Az első 256 MB-os kártyák még 2003 közepén kerültek piacra, a GeForce FX 5900 Ultra és a RADEON 9800 PRO256 kártyák formájában. A jelenlegi belépő szintnek is vannak 256 MB-os kártyái, ezeken azonban - a költségek alacsonyan tartása érdekében - lassú, olcsó memória foglal helyet. Ezeken tehát csupán marketing okokból van 256 MB memória, arra bazíroznak, hogy a hozzá nem értő vásárlók a nagyobb szám alapján több teljesítményt remélve azt veszik meg.
Noha az nVIDIA maga nem kommentálta az információt, az ATI Technologies annyit tett hozzá, hogy ő maga csak akkor rukkol elő ilyen 512 MB-os kártyákkal, ha valóban megéri neki, és értelme is lesz a piacon. Ettől ugyan nem lettünk okosabbak az nVIDIA kártyáit illetően, de arra enged következtetni, hogy hacsak az nVIDIA nem csinál presztízskérdést belőle, a driver támogatás ellenére mégis eltelhet még némi idő a piaci megjelenésig.