Rónai György
Tovább nőtt az ATI piaci részesedése
A Mercury Research legújabb kimutatásai szerint az ATI Technologies immár bőven túlszárnyalja az nVIDIA-t. Míg az ATI teljes piaci részesedése 4%-ot nőtt, addig az nVIDIA szelete 8%-ot zsugorodott. Így a két cég közötti különbség az ATI javára már elérte a 12%-ot, ami a teljes piacra és az add-in kártyák piacára külön is érvényes.
Az adatok szerint az Intel piaci részesedése 1%-ot nőtt, így most a harmadik negyedévben 39%. Az ATI Technologies 4%-kal növekedve 27%-ot ért el, míg az nVIDIA 8%-ot veszített, így mindössze 23%-ot tudhat magáénak. Mivel az Intel kizárólag az integrált grafikus megoldásokra, a két másik nagy cég pedig szinte kizárólag az add-in kártyákra koncentrál, ezért külön is meg kell vizsgálni a részesedéseiket.
Ami az ATI és az nVIDIA piaci területét, tehát a különálló grafikus kártyákat illeti, az ATI részesedése jelenleg már 55%, ami 17%-os növekedést jelent csak az előző negyedévhez képest. Ezzel szemben az nVIDIA részesedése zuhanóban van, jelenleg 42%-on, ami az előző negyedévhez képest 16%-os esést jelent. Az ATI átvette a vezetést az nVIDIA-tól az összes grafikus szegmensben, így a mobil, és az asztali megoldások piacán is. Az ATI az összes grafikus chip 59%-át, míg az nVIDIA mindössze a 37%-át szállította; ez az nVIDIA 13%-os visszaesését jelent.
Az ATI sikere többnyire az olcsó RADEON 9800 és 9600 sorozatnak tudható be. Noha az nVIDIA jelenlegi csúcskártyái - tehát a GeForce 6 sorozat - igen versenyképes lett, mégsem elegendő ahhoz, hogy az FX-ekből kiábrándult piacot visszaszerezze. Mivel az nVIDIA szállításainak többségét még mindig ezek az FX processzorok teszik ki, logikus, hogy az nVIDIA nem büszkélkedhet túl fényes számokkal. A gyenge teljesítmény ellenére azonban valójában mindkét cég növelte a bevételeit, az idén megjelent vagy megjelenő populáris játékoknak, tehát a piac fejlődésének köszönhetően.
Annak ellenére tehát, hogy még mindig az Intel adja el a grafikus rendszerek többségét a világon, az ATI és az nVIDIA is komoly szereplői a piacnak. Az ATI bevételei a negyedik pénzügyi negyedévben 572,2 millió dollárt tettek ki, ami 50,3%-os növekedés az előző pénzügyi év hasonló időszakához képest. A részvényenkénti nettó jövedelme az előző éves 0,09 dollárhoz képest 0,24 dollár lett. Az nVIDIA teljes bevétele a saját jelentései szerint 510 és 515 millió dollár között van, ez az előző évben még csak 470-502 millió dollár volt. A továbbiakat az nVIDIA november 4-én egy konferencián hozza nyilvánosságra, ahol az eddigi pénzügyi eredményei, és a 2005-ös pénzügyi kilátásai is terítéken lesznek.
A fenti kiszivárgott értesüléseket sem a grafikus megoldásokat gyártó cégek, sem a Mercury Research nem kommentálta. A Mercury Research nemsokára nyilvánosságra kerülő adataiból azonban nemsokára újabb számok is várhatóak.
Az adatok szerint az Intel piaci részesedése 1%-ot nőtt, így most a harmadik negyedévben 39%. Az ATI Technologies 4%-kal növekedve 27%-ot ért el, míg az nVIDIA 8%-ot veszített, így mindössze 23%-ot tudhat magáénak. Mivel az Intel kizárólag az integrált grafikus megoldásokra, a két másik nagy cég pedig szinte kizárólag az add-in kártyákra koncentrál, ezért külön is meg kell vizsgálni a részesedéseiket.
Ami az ATI és az nVIDIA piaci területét, tehát a különálló grafikus kártyákat illeti, az ATI részesedése jelenleg már 55%, ami 17%-os növekedést jelent csak az előző negyedévhez képest. Ezzel szemben az nVIDIA részesedése zuhanóban van, jelenleg 42%-on, ami az előző negyedévhez képest 16%-os esést jelent. Az ATI átvette a vezetést az nVIDIA-tól az összes grafikus szegmensben, így a mobil, és az asztali megoldások piacán is. Az ATI az összes grafikus chip 59%-át, míg az nVIDIA mindössze a 37%-át szállította; ez az nVIDIA 13%-os visszaesését jelent.
Az ATI sikere többnyire az olcsó RADEON 9800 és 9600 sorozatnak tudható be. Noha az nVIDIA jelenlegi csúcskártyái - tehát a GeForce 6 sorozat - igen versenyképes lett, mégsem elegendő ahhoz, hogy az FX-ekből kiábrándult piacot visszaszerezze. Mivel az nVIDIA szállításainak többségét még mindig ezek az FX processzorok teszik ki, logikus, hogy az nVIDIA nem büszkélkedhet túl fényes számokkal. A gyenge teljesítmény ellenére azonban valójában mindkét cég növelte a bevételeit, az idén megjelent vagy megjelenő populáris játékoknak, tehát a piac fejlődésének köszönhetően.
Annak ellenére tehát, hogy még mindig az Intel adja el a grafikus rendszerek többségét a világon, az ATI és az nVIDIA is komoly szereplői a piacnak. Az ATI bevételei a negyedik pénzügyi negyedévben 572,2 millió dollárt tettek ki, ami 50,3%-os növekedés az előző pénzügyi év hasonló időszakához képest. A részvényenkénti nettó jövedelme az előző éves 0,09 dollárhoz képest 0,24 dollár lett. Az nVIDIA teljes bevétele a saját jelentései szerint 510 és 515 millió dollár között van, ez az előző évben még csak 470-502 millió dollár volt. A továbbiakat az nVIDIA november 4-én egy konferencián hozza nyilvánosságra, ahol az eddigi pénzügyi eredményei, és a 2005-ös pénzügyi kilátásai is terítéken lesznek.
A fenti kiszivárgott értesüléseket sem a grafikus megoldásokat gyártó cégek, sem a Mercury Research nem kommentálta. A Mercury Research nemsokára nyilvánosságra kerülő adataiból azonban nemsokára újabb számok is várhatóak.