SG.hu
A Matáv közzétette 2003. évi eredményeit
A Matáv 2003-ban elérte kitűzött pénzügyi céljait, és a fő üzletágakban megőrizte vezető pozícióját.
A bevételek 2,8%-kal 607,3 milliárd forintra (2.396,2 millió euróra) nőttek 2003-ban a 2002. évhez képest, főként a magasabb mobil és adatátviteli bevételeknek köszönhetően, amit részben ellensúlyozott a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek csökkenése.
A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 88,3 milliárd forint volt. Ebből a vezetékes szegmens 38,2 milliárd forintot, a mobil szegmens 35,5 milliárd forintot, a MakTel pedig 14,6 milliárd forintot tett ki.
A vezetékes szegmensben a bevételek 3,5%-kal csökkentek; az EBITDA-ráta 35,7% volt.
A mobil szegmens bevételei 9,3%-kal nőttek döntően a magasabb forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó bevételeknek köszönhetően. A mobil szegmens EBITDA-rátája 37,4% volt 2003-ban. A Westel megerősítette vezető pozícióját, 2003. december végén piaci részesedése 47,4% volt.
A nemzetközi szegmensben a bevételek 3,6%-kal nőttek, az EBITDA-ráta kimagasló, 56,4%-ot ért el. A folyamatos költségcsökkentés eredményeként az EBITDA 39,5 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakában elért 36,8 milliárd forintról.
A nettó adósság-állomány 73,1 milliárd forinttal csökkent 2002. december vége óta, így az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 31,6%-ra csökkent a 2002. utolsó negyedévi 38,8%-ról.
Straub Elek elnök-vezérigazgató így értékelte az eredményeket:
"Eredményeink azt mutatják, hogy sikeresen elértük a tavalyi évre kitűzött pénzügyi céljainkat. A vezetékes szegmens kiemelkedő eredményeként könyvelhetjük el, hogy az év végére sikerült jelentősen lelassítani a vezetékes vonalszám csökkenését, az ADSL-csatlakozások száma pedig meghaladta a 100.000-et. A mobil szegmensben az erős verseny ellenére a Westel megőrizte piacvezető pozícióját, s nemzetközi leányvállalatunk, a MakTel ismét sikeres évet zárt a hatékonyságnövelésnek, valamint a szigorú költségcsökkentésnek köszönhetően. 2004-ben tovább folytatjuk a létszámracionalizálást, amelynek eredményeként az év végére csoportszinten közel 400 fővel csökken majd várhatóan az alkalmazottak száma a 2003. év végéhez képest. A jelenlegi szabályozói környezetet figyelembe véve arra számítunk, hogy 2004-ben a Matáv Csoport bevételei 600 millárd forint körül lesznek, célunk hogy 40% körüli EBITDA-rátát érjünk el.
Terveink szerint idén a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére - a UMTS-szel kapcsolatos beruházásokat és a lehetséges akvizíciókat nem számolva - mintegy 90 milliárd forintot fordítunk. Az értékcsökkenés és amortizáció előreláthatólag 133 és 135 milliárd forint között alakul. Ezen kívül arra törekszünk, hogy a 2004. év végére megállítsuk a vezetékes vonalszám csökkenését, és a vonalak számát a 2003. év végi szinten tartsuk. A Matáv jelenleg véglegesíti középtávú stratégiai tervét és célkitűzéseit, melynek részleteiről tájékoztatni fogjuk a közvéleményt."
Vezetékes szegmens: lelassult a vonalszám csökkenése, az ADSL-csatlakozások száma meghaladta a 100.000-et, sikeres új díjcsomagok
A vezetékes szegmens bevételei 324,6 milliárd forintra csökkentek, az EBITDA-ráta 35,7% volt. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 7,8%-kal csökkentek. Az adatátvitelből és bérelt vonalakból származó bevételek ugyanakkor 15,4%-kal tovább nőttek, köszönhetően annak, hogy bővült az ADSL- és internetelőfizetők száma. A Matáv vezetékes vonali penetrációja kismértékben, 37,7%-ra csökkent (az egy évvel korábbi 38,4%-ról) az összes vonalszám 1,8%-os csökkenése mellett. A vonalszám csökkenése viszont lelassult. A negyedik negyedévben az összes vonalak száma csaknem változatlan maradt, csupán 0,2%-kal a csökkent. 2003 végén a Matáv összes vezetékes vonalának 18,6%-a volt ISDN csatorna. Az összes vonal (lakossági és üzleti előfizetők) közel fele tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ez 2003. december végén több mint 1,4 millió vonalat jelentett.
2003. végén a 2002. év végi értéknek több mint háromszorosa, azaz 103.564 volt az ADSL-csatlakozások száma, így a társaság teljesítette éves célkitűzését. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 44% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között. 2003. december végén a Matáv Csoport 210.680 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 40,5%-os növekedés).
Mobil szegmens: javuló ügyfélmegtartás, stabil piaci pozíció
A mobil szegmens bevételei 9,3%-kal nőttek. Az EBITDA 8,1%-kal 94,9 milliárd forintra emelkedett, míg az EBITDA-ráta 37,4%-ot tett ki. 2003 végén a GSM penetráció 78,5% volt, a Westel 47,4%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon. 2003 végén a Westel előfizetőinek száma 3,8 millió volt. A negyedik negyedév végére 26,1%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül a szerződéses ügyfelek aránya a 2002. év végi 25,0%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 8,4%-kal, 12.353 forintra csökkent 2003-ban az egy évvel korábbi 13.490 forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) folyamatosan növekedett 2003. minden negyedévében, értéke teljes évre vetítve 114 volt. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 2003-ban 5.261 forint volt.
Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 585 forintra nőtt (11,1%-os részesedés az ARPU-n belül), ami stabil emelkedés a 2002. évi 549 forinthoz (9,6%-os részesedés) képest. 2003-ban a szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan, 12,0%-on tartani. A lemorzsolódás mind az előre fizetett kártyás, mind a szerződéses szegmensben az év során folyamatos csökkenést mutatott.
Nemzetközi szegmens: stabil pénzügyi eredmények 2003-ban
A nemzetközi szegmens bevételei 3,6%-kal 70,0 milliárd forintra nőttek 2003-ban. Az analóg vonalak magasabb előfizetési díjának következtében az előfizetési díjakból származó árbevétel nőtt, s emelkedtek a belföldi forgalmi bevételek is. A visszaeső nemzetközi forgalmi bevételek azonban mérséklően hatottak. Ugyanakkor a MakTel hatékony költségcsökkentést hajtott végre az év során. A forgalomhoz kötődő költségek, úgymint a más hálózati üzemeltetőknek történt kifizetések szintén csökkentek. Mindezek eredményeként az EBITDA 7,3%-kal 39,5 milliárd forintra javult, 56,4%-os kiemelkedő EBITDA-ráta mellett.
2003. végén a vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció pedig 29%-ra nőtt az egy évvel korábbi 18%-ról. A vezetékes előfizetők száma 619.236-ra emelkedett, ami éves szinten 4,2%-os bővülést jelent. Ezen belül az analóg előfizetők száma kismértékben, 2,3%-kal 584.714-re nőtt. Az ISDN csatornák száma jelentős mértékben, 54,5%-kal 34.522-re nőtt. A mobil előfizetők száma 42,9%-kal, 523.664-re bővült. A MakTel mobil piaci részesedése 2003 végén 86% volt. Az internetelőfizetők száma 2003. negyedik negyedév végén 49.040 volt (éves szinten 43,3%-os emelkedés).
Straub Elek elnök-vezérigazgató így értékelte az eredményeket:
"Eredményeink azt mutatják, hogy sikeresen elértük a tavalyi évre kitűzött pénzügyi céljainkat. A vezetékes szegmens kiemelkedő eredményeként könyvelhetjük el, hogy az év végére sikerült jelentősen lelassítani a vezetékes vonalszám csökkenését, az ADSL-csatlakozások száma pedig meghaladta a 100.000-et. A mobil szegmensben az erős verseny ellenére a Westel megőrizte piacvezető pozícióját, s nemzetközi leányvállalatunk, a MakTel ismét sikeres évet zárt a hatékonyságnövelésnek, valamint a szigorú költségcsökkentésnek köszönhetően. 2004-ben tovább folytatjuk a létszámracionalizálást, amelynek eredményeként az év végére csoportszinten közel 400 fővel csökken majd várhatóan az alkalmazottak száma a 2003. év végéhez képest. A jelenlegi szabályozói környezetet figyelembe véve arra számítunk, hogy 2004-ben a Matáv Csoport bevételei 600 millárd forint körül lesznek, célunk hogy 40% körüli EBITDA-rátát érjünk el.
Terveink szerint idén a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére - a UMTS-szel kapcsolatos beruházásokat és a lehetséges akvizíciókat nem számolva - mintegy 90 milliárd forintot fordítunk. Az értékcsökkenés és amortizáció előreláthatólag 133 és 135 milliárd forint között alakul. Ezen kívül arra törekszünk, hogy a 2004. év végére megállítsuk a vezetékes vonalszám csökkenését, és a vonalak számát a 2003. év végi szinten tartsuk. A Matáv jelenleg véglegesíti középtávú stratégiai tervét és célkitűzéseit, melynek részleteiről tájékoztatni fogjuk a közvéleményt."
Vezetékes szegmens: lelassult a vonalszám csökkenése, az ADSL-csatlakozások száma meghaladta a 100.000-et, sikeres új díjcsomagok
A vezetékes szegmens bevételei 324,6 milliárd forintra csökkentek, az EBITDA-ráta 35,7% volt. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 7,8%-kal csökkentek. Az adatátvitelből és bérelt vonalakból származó bevételek ugyanakkor 15,4%-kal tovább nőttek, köszönhetően annak, hogy bővült az ADSL- és internetelőfizetők száma. A Matáv vezetékes vonali penetrációja kismértékben, 37,7%-ra csökkent (az egy évvel korábbi 38,4%-ról) az összes vonalszám 1,8%-os csökkenése mellett. A vonalszám csökkenése viszont lelassult. A negyedik negyedévben az összes vonalak száma csaknem változatlan maradt, csupán 0,2%-kal a csökkent. 2003 végén a Matáv összes vezetékes vonalának 18,6%-a volt ISDN csatorna. Az összes vonal (lakossági és üzleti előfizetők) közel fele tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ez 2003. december végén több mint 1,4 millió vonalat jelentett.
2003. végén a 2002. év végi értéknek több mint háromszorosa, azaz 103.564 volt az ADSL-csatlakozások száma, így a társaság teljesítette éves célkitűzését. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 44% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között. 2003. december végén a Matáv Csoport 210.680 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 40,5%-os növekedés).
Mobil szegmens: javuló ügyfélmegtartás, stabil piaci pozíció
A mobil szegmens bevételei 9,3%-kal nőttek. Az EBITDA 8,1%-kal 94,9 milliárd forintra emelkedett, míg az EBITDA-ráta 37,4%-ot tett ki. 2003 végén a GSM penetráció 78,5% volt, a Westel 47,4%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon. 2003 végén a Westel előfizetőinek száma 3,8 millió volt. A negyedik negyedév végére 26,1%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül a szerződéses ügyfelek aránya a 2002. év végi 25,0%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 8,4%-kal, 12.353 forintra csökkent 2003-ban az egy évvel korábbi 13.490 forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) folyamatosan növekedett 2003. minden negyedévében, értéke teljes évre vetítve 114 volt. Az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel) 2003-ban 5.261 forint volt.
Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 585 forintra nőtt (11,1%-os részesedés az ARPU-n belül), ami stabil emelkedés a 2002. évi 549 forinthoz (9,6%-os részesedés) képest. 2003-ban a szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan, 12,0%-on tartani. A lemorzsolódás mind az előre fizetett kártyás, mind a szerződéses szegmensben az év során folyamatos csökkenést mutatott.
Nemzetközi szegmens: stabil pénzügyi eredmények 2003-ban
A nemzetközi szegmens bevételei 3,6%-kal 70,0 milliárd forintra nőttek 2003-ban. Az analóg vonalak magasabb előfizetési díjának következtében az előfizetési díjakból származó árbevétel nőtt, s emelkedtek a belföldi forgalmi bevételek is. A visszaeső nemzetközi forgalmi bevételek azonban mérséklően hatottak. Ugyanakkor a MakTel hatékony költségcsökkentést hajtott végre az év során. A forgalomhoz kötődő költségek, úgymint a más hálózati üzemeltetőknek történt kifizetések szintén csökkentek. Mindezek eredményeként az EBITDA 7,3%-kal 39,5 milliárd forintra javult, 56,4%-os kiemelkedő EBITDA-ráta mellett.
2003. végén a vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció pedig 29%-ra nőtt az egy évvel korábbi 18%-ról. A vezetékes előfizetők száma 619.236-ra emelkedett, ami éves szinten 4,2%-os bővülést jelent. Ezen belül az analóg előfizetők száma kismértékben, 2,3%-kal 584.714-re nőtt. Az ISDN csatornák száma jelentős mértékben, 54,5%-kal 34.522-re nőtt. A mobil előfizetők száma 42,9%-kal, 523.664-re bővült. A MakTel mobil piaci részesedése 2003 végén 86% volt. Az internetelőfizetők száma 2003. negyedik negyedév végén 49.040 volt (éves szinten 43,3%-os emelkedés).