Hunter
Döntetlennel zárult ember és gép küzdelme
A világelső Gari Kaszparov döntetlennel zárta utolsó mérkőzését az X3D Fritz elnevezésű sakkprogram ellen, ami összességében is döntetlent eredményezett a rendkívül izgalmas, helyenként érzelmektől sem mentes tornán.
Szakértők szerint bár a számítógépek egyre gyorsabbá és okosabbá válnak, úgy tűnik az ember képes lépést tartani velük. "Egyre jobbak a gépek, azonban mi emberek is képesek vagyunk tanulni" - mondta Kaszparov a negyedik, egyben utolsó játszma után. "Ma sokkal többet tudok a számítógépekről, mint hat évvel ezelőtt." A sakklegenda számára igen emlékezetes maradt, amikor 1997-ben elvesztette a csatát az IBM Deep Blue programja ellen. Most újdonság volt, hogy egy 3D szemüvegen keresztül, egy virtuális sakktáblán játszotta le a meccseket.
Az első döntetlennel végződő játék után, egy-egy győzelem következett, ekkor a mérkőzés állása 2-2 volt. Kaszparov győzelmét egy hosszú távú stratégiának köszönheti, míg Fritz győzelme az emberi hibák könyörtelen kihasználásából következett. A szakértők az utolsó játszmát mindkét fél részéről a "tökéletes sakk" megtestesüléseként jellemezték.
"Kaszparov a megfelelő stratégiát alkalmazta. Mindenek felett azt akarta bebiztosítani, hogy ne veszítsen" - mondta Jonathan Schaeffer, a kanadai Alberta Egyetem számítástechnikai tudományokkal és játékokkal foglalkozó csoportjának egyik tagja. "Mindkét fél számára nagy volt a tét, ami a büszkeségüket illeti." A jelenlegi világbajnok, Vladimir Kramnik szintén döntetlent ért el Fritz egy korábbi változata ellen 2002 októberében egy nyolc játszmából álló tornán, míg Fritz legyőzte Deep Blue-t.
Az utolsó játszma volt a legrövidebb a tornán, kevesebb mint két órát és 27 lépést vett igénybe, a kezdetétől fogva kiegyensúlyozott volt. A fehérrel játszó Fritz nyitva hagyta a játszmát, olyan szituációt teremtve, ami általában a számítógépnek kedvez. A nyitott játszmák több lehetőséget biztosítanak lépésenként, így lehetővé teszik a gép számára, hogy "rettenetes" számítási erejüket előnnyé kovácsolják.
Ez nagyban különbözött a vasárnapi összecsapástól, melyben Kaszparov zárt taktikájának köszönhetően megszerezte a győzelmet. A nyitott játék azonban jóval idegtépőbb lehetett számára a gép számítási képességei tudatában. Mindezek ellenére Kaszparov folyamatosan védekezett és visszaverte a gép támadásait, elvéve a győzelmi esélyeit. A 13. lépésben 20 percet töltött el vezére elvesztésének kivédésével. A végeredmény ezúttal sem zárta le az ember a gép elleni vitát.
"Amíg a gépek nem képesek hosszú távra szóló stratégiák kidolgozására, addig el fogják veszteni az olyan játszmákat, mint amilyen a harmadik volt" - mondta Schaeffer. "Én személy szerint arra számítok, hogy végül a gépek fognak előre törni."
John Fernandez, az X3D Fritz konzultánsa egyáltalán nem olyan biztos ebben.
"Ember és gép továbbra is egymást fogják előre húzni" - mondta. "Ez még sokáig nyitott kérdés fog maradni."
Szakértők szerint bár a számítógépek egyre gyorsabbá és okosabbá válnak, úgy tűnik az ember képes lépést tartani velük. "Egyre jobbak a gépek, azonban mi emberek is képesek vagyunk tanulni" - mondta Kaszparov a negyedik, egyben utolsó játszma után. "Ma sokkal többet tudok a számítógépekről, mint hat évvel ezelőtt." A sakklegenda számára igen emlékezetes maradt, amikor 1997-ben elvesztette a csatát az IBM Deep Blue programja ellen. Most újdonság volt, hogy egy 3D szemüvegen keresztül, egy virtuális sakktáblán játszotta le a meccseket.
Az első döntetlennel végződő játék után, egy-egy győzelem következett, ekkor a mérkőzés állása 2-2 volt. Kaszparov győzelmét egy hosszú távú stratégiának köszönheti, míg Fritz győzelme az emberi hibák könyörtelen kihasználásából következett. A szakértők az utolsó játszmát mindkét fél részéről a "tökéletes sakk" megtestesüléseként jellemezték.
"Kaszparov a megfelelő stratégiát alkalmazta. Mindenek felett azt akarta bebiztosítani, hogy ne veszítsen" - mondta Jonathan Schaeffer, a kanadai Alberta Egyetem számítástechnikai tudományokkal és játékokkal foglalkozó csoportjának egyik tagja. "Mindkét fél számára nagy volt a tét, ami a büszkeségüket illeti." A jelenlegi világbajnok, Vladimir Kramnik szintén döntetlent ért el Fritz egy korábbi változata ellen 2002 októberében egy nyolc játszmából álló tornán, míg Fritz legyőzte Deep Blue-t.
Az utolsó játszma volt a legrövidebb a tornán, kevesebb mint két órát és 27 lépést vett igénybe, a kezdetétől fogva kiegyensúlyozott volt. A fehérrel játszó Fritz nyitva hagyta a játszmát, olyan szituációt teremtve, ami általában a számítógépnek kedvez. A nyitott játszmák több lehetőséget biztosítanak lépésenként, így lehetővé teszik a gép számára, hogy "rettenetes" számítási erejüket előnnyé kovácsolják.
Ez nagyban különbözött a vasárnapi összecsapástól, melyben Kaszparov zárt taktikájának köszönhetően megszerezte a győzelmet. A nyitott játék azonban jóval idegtépőbb lehetett számára a gép számítási képességei tudatában. Mindezek ellenére Kaszparov folyamatosan védekezett és visszaverte a gép támadásait, elvéve a győzelmi esélyeit. A 13. lépésben 20 percet töltött el vezére elvesztésének kivédésével. A végeredmény ezúttal sem zárta le az ember a gép elleni vitát.
"Amíg a gépek nem képesek hosszú távra szóló stratégiák kidolgozására, addig el fogják veszteni az olyan játszmákat, mint amilyen a harmadik volt" - mondta Schaeffer. "Én személy szerint arra számítok, hogy végül a gépek fognak előre törni."
John Fernandez, az X3D Fritz konzultánsa egyáltalán nem olyan biztos ebben.
"Ember és gép továbbra is egymást fogják előre húzni" - mondta. "Ez még sokáig nyitott kérdés fog maradni."