Franczy

3Dlabs P10: a Creative "GeForce4-5 killer" megoldása?

A különböző grafikus megoldásairól ismert 3Dlabs képviselői a napokban lerántották a leplet a cég P10 fejlesztési kódnevet viselő vadonatúj grafikuschipjéről, mely chipre épülő professzionális grafikuskártyák várhatóan már az idei év harmadik negyedévében napvilágot látnak majd. A professzionális kategóriába tartozó, általában méregdrága grafikuskártyákhoz nekünk, azaz egyszerű felhasználóknak általában nem túl sok közünk van, azonban a P10-es chip különböző ígéretek szerint fel fog tűnni a Creative Labs által a PC-s játékosok számára szánt grafikuskártyákon is, így az alábbi specifikációkat érdemes ennek tudatában végigtekinteni.

A nem kevesebb mint 76 milió darab tranzisztort (GeForce4: 63 millió) tartalmazó 3Dlabs-féle P10-es fejlesztési kódnevű grafikuschip a tajvani TSMC gyártósorain fog készülni, sajnos még nem a legfejlettebb 0,13 mikronos, hanem a már hosszabb ideje használatban lévő 0,15 mikronos gyártási technológiák segítségével. A P10-es chip a TSMC legújabb és egyben legfejlettebb tokozásával, HSBGA 860-nal fog rendelkezni, négy pixel rendering pipeline-ja pedig két-két textúrával fog elboldogulni. A 3Dlabs újdonsága a manapság széles körben használatos 128 bites DDR memóriainterfész helyett immár 256 bites DDR interfésszel fog rendelkezni, melynek köszönhetően a memória sávszélesség elérheti a 20 GB/s-os értéket, mely éppen duplája az Nvidia aktuális nagyágyúja, a GeForce4 memória sávszélességének. A P10-es chipre épülő grafikuskártyák AGP4x-es interfésszel rendelkeznek majd, a rájuk integrált DDR SDRAM memória mérete pedig maximálisan 256 MB lehet.

A 3Dlabs P10 teljeskörű DirectX 8-as kompatibilitással rendelkezik, ezenkívül pedig tudni lehet, hogy a gyártó a fejlesztő partnerekhez leszállított előszériás P10-es grafikus megoldásokhoz béta állapotú DirectX 9-es, valamint OpenGL 2.0-s meghajtó szoftvereket is csomagolt. A P10-es chip számtalan újítása közül mindenképpen kiemelendő a maximálisan 16 GB virtuális memóriát támogató virtuális memória alrendszer, melynek köszönhetően a P10-es kártyákra integrált memória mérete sem számít majd behatároló tényezőnek. A 64 bites színmélységet is támogató újdonság kapcsán mindenképpen szólnunk kell még a multi-threades, azaz többszálas utasítás processzorról, valamint a nyolcutas multisampling megoldásról és a programozható antialiasing technológiáról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Rive #21
    Ebben igazából én sem vagyok otthon: inkább a processzor-technika az, amihez konyítok. E téren csak innen-onnan összeszedett apróságokra támaszkodom...

    Egy pixel színének meghatározásában akát 4 textúra is részt vehet, plusz 8-10 effekt. A hibák halmozódnak...

  • tomcs #20
    mondasz valamit, ebben nem (sem :) vagyok otthon.
    azert ertem hogy mire gondolsz, de tovabbra sem gondolom hogy ez igazan szukseges.. lehet az a bajom hogy igy nem tudom elkepzelni milyen kulonbsegek latszananak ket kep kozott, de majd elvalik.
  • Rive #19
    A különbség nem az egyes színek egymástól való megkülönböztethetőségében nyilvánul meg, hanem abban, hogy az egyes pixelekkel végzett műveletek során mekkora az adatveszteség. Ha kicsi a szín-felbontás, akkor a műveletek során ez könnyen a már látható szintre csökkenhet. A színenkénti bitszámot úgy kell megválasztani, hogy mikor a DA konverterre ér a pixel, akkor legyen mondjuk éppen 24 bites.

    Tehát a számítások során alkalmazott ennél nagyobb bitszámok csak a precizitásban játszanak szerepet, de abban nagyon.
  • tomcs #18
    ez a 64 bites szinmelyseg igencsak erdekes... mar 32 biten is lehetne eled rakni nagyon sok olyan kulonbozo kodu szinkombinaciot amit az eletben nem kulonboztetsz meg... (mondjuk ugy hogy egymas utan 1 fekete kepernyo beiktatasaval latod oket pl akkor)
    na szamoljunk 1 kicsit
    2^64=1.84*10^19 (gy.k 184 es 17 db 0)
    olyan 4milliard*4milliard-as felbontas kene hogy mind kiferjen, szal csak olyan "audiofil" beallitottsagu embereknek lehetne beadni hogy ez annyira jo. en 16 es 32bit kozott se latom a kulonbseget, bar sose probaltam meg izombol megfigyelni
  • Lt. Stinger #17
    Pntosan, van egy olyan érzésem hogy az R300 igencsak nagy vetélytársa lesz... szernecsére =)
  • netrunner #14
    szvsz, az ATI is az...
  • MuERTe #13
    Érdemesebb inkább a prohardver-en lévő cikket elolvasni, ebben elég sok hülyeség van.
  • Supergamer_real #10
    Sis, Via, nVidia, Kyro, Matrox, Sis, 3dlabs, (talan Bitboys?), stb...
  • Supergamer_real #9
    Miert en mit mondtam?Hogy meg nincs vegleges az ugyanaz mint a nincs kesz nem?:)

  • mir #7
    a Dx 9nek megvan pár specifikációja, de még nincs kész
    mindenkinek ajánlom a www.prohardware.hu alatt elérhető cikket, jó lett.