JohnnyCage
Az ATI bemutatta a Smartshader technológiát
[Register] A világ egyik vezető grafikus processzorokat gyártó cége, az ATI Technologies bemutatta a társaság új, Smartshader elnevezésű technológiáját, amellyel a cég az nVidia Corp. hasonló technológiájának kíván konkurenciát állítani.
Ahogy az nVidia Corp. részt vett a Microsoft DirectX 8-as verziójának kifejlesztésében, az ATI Technologies segédkezett az új DirectX 8.1 megalkotásában. A fejlesztésben való közreműködés nem véletlen, hiszen mindkét cég komoly technológiai újdonságokat vezetett be, amelyek DirectX támogatását a gyártók be kívánták biztosítani.
Az ATI Technologies Smartshader technológiája a társaság elmondása szerint jelentős mérföldkő a PC grafikus kártyák által megjelenített kép minőségének fejlesztésében, a moziminőség megközelítésében. Az igazság az, hogy a technológia csak az ATI szemszögéből számít mérföldkőnek, a rivális nVidia Corp. mindezt már korábban megvalósította GeForce 3 grafikus processzorában. A Smartshader tulajdonképpen az ATI Technologies válasza az nVidia GeForce 3 nFiniteFX nevű, programozható grafikus motorjára. Az ATI új technológiája az R200-as grafikus processzorban, vagyis a Radeon 2-ben fog debütálni.
Bár az ATI az nVidia-hoz képest jelentős késéssel készítette el saját programozható grafikus motorját, mindez a jelek szerint nemsokat számít, mivel a felhasználók megfelelő játékok híján egyelőre nemigazán tudják kihasználni az efféle technológiát. A DirectX 8-tól kezdődően felhasználható technológiai újdonságok a szakértők szerint ősztől jelennek meg a PC-kben, amikoris az nVidia grafikus processzorral készülő Xbox játékkonzol szoftvereit elkezdik átírni a PC-kre. Ekkorra azonban már az ATI Radeon 2 kártyája is a boltokban lesz. Hogy mi lesz ennek eredménye? Az nVidia elsőként jelent meg programozható grafikus motorral, de előnye a támogatás hiánya miatt elvész, amikorra pedig a technológia eljut az általános PC-s játékokba, addigra pedig már az ATI újabb, ezért fejlettebb megoldása is elérhető lesz.
A Smartshader tartalmaz néhány kisebb újdonságot az nVidia-féle nFiniteFX motorhoz képest, úgymint az egy pixel-shading lépésben kezelhető képpontok számának növelése, valamint a rajtuk végrehajtható utasítások számának 12-ről 22-re bővítése. A technológia újdonságok mindazonáltal nem számottevőek az nFiniteFX-hez képest, amire utal az is, hogy a Smartshadert támogató DirectX 8.1-es verziószáma csak egytizeddel nagyobb. A Smartshadert egyébként az OpenGL is támogatni fogja.
Az ATI Technologies Radeon 2 grafikus kártyái a társaság korábbi bejelentése szerint a nyár végére várhatóak. Az ATI vezetői a Smartshader bejelentésével egyidőben sem a Radeon 2-ről, sem a korábban bejelentett Truform technológiáról nem beszéltek.
Ahogy az nVidia Corp. részt vett a Microsoft DirectX 8-as verziójának kifejlesztésében, az ATI Technologies segédkezett az új DirectX 8.1 megalkotásában. A fejlesztésben való közreműködés nem véletlen, hiszen mindkét cég komoly technológiai újdonságokat vezetett be, amelyek DirectX támogatását a gyártók be kívánták biztosítani.
Az ATI Technologies Smartshader technológiája a társaság elmondása szerint jelentős mérföldkő a PC grafikus kártyák által megjelenített kép minőségének fejlesztésében, a moziminőség megközelítésében. Az igazság az, hogy a technológia csak az ATI szemszögéből számít mérföldkőnek, a rivális nVidia Corp. mindezt már korábban megvalósította GeForce 3 grafikus processzorában. A Smartshader tulajdonképpen az ATI Technologies válasza az nVidia GeForce 3 nFiniteFX nevű, programozható grafikus motorjára. Az ATI új technológiája az R200-as grafikus processzorban, vagyis a Radeon 2-ben fog debütálni.
Bár az ATI az nVidia-hoz képest jelentős késéssel készítette el saját programozható grafikus motorját, mindez a jelek szerint nemsokat számít, mivel a felhasználók megfelelő játékok híján egyelőre nemigazán tudják kihasználni az efféle technológiát. A DirectX 8-tól kezdődően felhasználható technológiai újdonságok a szakértők szerint ősztől jelennek meg a PC-kben, amikoris az nVidia grafikus processzorral készülő Xbox játékkonzol szoftvereit elkezdik átírni a PC-kre. Ekkorra azonban már az ATI Radeon 2 kártyája is a boltokban lesz. Hogy mi lesz ennek eredménye? Az nVidia elsőként jelent meg programozható grafikus motorral, de előnye a támogatás hiánya miatt elvész, amikorra pedig a technológia eljut az általános PC-s játékokba, addigra pedig már az ATI újabb, ezért fejlettebb megoldása is elérhető lesz.
A Smartshader tartalmaz néhány kisebb újdonságot az nVidia-féle nFiniteFX motorhoz képest, úgymint az egy pixel-shading lépésben kezelhető képpontok számának növelése, valamint a rajtuk végrehajtható utasítások számának 12-ről 22-re bővítése. A technológia újdonságok mindazonáltal nem számottevőek az nFiniteFX-hez képest, amire utal az is, hogy a Smartshadert támogató DirectX 8.1-es verziószáma csak egytizeddel nagyobb. A Smartshadert egyébként az OpenGL is támogatni fogja.
Az ATI Technologies Radeon 2 grafikus kártyái a társaság korábbi bejelentése szerint a nyár végére várhatóak. Az ATI vezetői a Smartshader bejelentésével egyidőben sem a Radeon 2-ről, sem a korábban bejelentett Truform technológiáról nem beszéltek.