SG.hu
Nappalikba szánt számítógépet készített a Valve
A Valve ismét új hardverrel készül, amely a nappalik meghódítását tűzte ki célul. A Steam Deck után, amely alapjaiban változtatta meg a hordozható PC-s játékélményt, a vállalat most a tévés játékra koncentrál. A 2026 elején piacra kerülő Steam Machine és az új Steam Controller a SteamOS operációs rendszerre épül, és kifejezetten arra tervezték őket, hogy a játékosok még többet hozhassanak ki Steam-könyvtárukból - ezúttal a tévé előtt ülve.
A Steam Machine a specifikációi alapján egy kompakt, de komoly teljesítményű játékgép. A készülék szívében egy hatmagos, akár 4,8 GHz-en működő, félig egyedi AMD Zen 4 processzor dolgozik, mellette egy 28 számítási egységgel rendelkező AMD RDNA3 grafikus chip kapott helyet. A rendszer 16 GB DDR5 memóriát és 8 GB dedikált GDDR6 VRAM-ot használ, a tárhely pedig 512 GB-os vagy 2 TB-os SSD lehet, típustól függően. A Valve egyelőre nem árulta el az árakat, de a számok alapján egy középkategóriás, néhány éves asztali gamer PC teljesítményét célozták meg. A cég szerint a Steam Machine hatszor erősebb lesz a Steam Decknél, és alkalmas 4K felbontású, 60 fps-es játékra, ray tracing támogatással és FSR felskálázással.
A gépház egy letisztult, fekete kocka, mind a hat oldala 160 milliméter hosszú, vagyis kicsit nagyobb, mint a legendás Nintendo GameCube, csak épp fogantyú nélkül. Az előlapra két USB-A port, egy SD-kártyahely, a bekapcsológomb és egy testre szabható LED-sáv került, amely a rendszer különböző állapotait jelzi, például a frissítéseket vagy az indítást. A hátlapon található egy nagyméretű szellőzőnyílás, három további USB-port (köztük egy USB-C), valamint HDMI 2.0 és DisplayPort 1.4 kimenetek.
A Steam Machine természetesen kompatibilis a hagyományos USB-s és Bluetooth-os PC-s kontrollerekkel, de a Valve egy új, saját fejlesztésű Steam Controllerrel párosítja, amelyet külön és csomagban is meg lehet majd megvásárolni. Az új vezérlő nem keverendő össze a korábbi, szintén Steam Controller néven forgalmazott modellel: ezúttal egy teljesen új kialakításról van szó. A kontroller egy 2,4 GHz-es rádiós kapcsolaton keresztül kommunikál a géppel, amely mindössze 8 milliszekundumos késleltetéssel bír a gombnyomás és a játékon belüli reakció között. Ehhez a Steam Machine-be beépített vevő társul, de a csomagban egy külön „Steam Controller Puck” adapter is lesz, amely akár négy vezeték nélküli kontroller kapcsolatát is kezeli.
A kontroller Bluetooth-on vagy USB-kábelen keresztül PC-hez és okostelefonhoz is csatlakoztatható, és bár elméletileg konzolokkal is működhetne, a Valve fejlesztői szerint ehhez a gyártók együttműködésére lenne szükség. Az új Steam Controller legfeltűnőbb elemei az analóg karok alá helyezett érintőfelületek, amelyek hasonló elven működnek, mint a Steam Decken, csak ezúttal két külön haptikus motor ad visszajelzést a felhasználónak. Ez a megoldás azt az érzést kelti, mintha egy apró, kattogó egérgolyót görgetnénk a hüvelykujjunk alatt.
A kontroller többi része hagyományosabb: a karok, az iránygomb, az akciógombok és a vállgombok megszokott helyen vannak, a hátoldalon pedig négy programozható megmarkolható gomb kapott helyet. A Steam, View, Menu és a "három pont" gombok is a Steam Decktől öröklődtek, amelyek gyors hozzáférést biztosítanak a SteamOS funkcióihoz. A belső technika azonban modernizált: a Valve mágneses TMR szenzorokat használ az analóg karoknál, így várhatóan elkerülhető lesz a mechanikus karoknál gyakran előforduló drift. A hat tengelyes IMU érzékelő révén giroszkópos vezérlés is elérhető, és egy markolatérzékelő gondoskodik róla, hogy ez automatikusan kikapcsoljon, ha a kontroller épp nincs kézben.
A Steam Machine természetesen a Valve saját SteamOS rendszerét futtatja, amely Linux-alapú, és a Steam Deck révén már bizonyítottan stabil, rugalmas platform. Ennek előnyei közé tartozik a gyors alvó/folytatás funkció, a felhőmentésekhez való azonnali hozzáférés, és az összes megszokott Steam-funkció. Emellett lehetőség van Linux asztali módra váltani, illetve Windows-t telepíteni a Valve által biztosított driverekkel. A SteamOS legnagyobb előnye, hogy a Proton kompatibilitási rétegnek köszönhetően a legtöbb Windowsra fejlesztett játék gond nélkül fut rajta, ami tíz éve még komoly akadályt jelentett a korábbi Steam Machine próbálkozások során.
A Valve fejlesztői szerint az elmúlt évek során sokat tanultak az első Steam Machine-projekt hibáiból. Akkoriban a cég külső cégekre bízta a különböző SteamOS-es gépek gyártását, ám most a Valve maga gyártja és forgalmazza a készüléket, hasonlóan a Steam Deck sikeres modelljéhez. Bár felröppentek hírek arról, hogy más gyártók is készülhetnek SteamOS-es nappali gépekkel, hivatalos bejelentés egyelőre nincs. A Valve nyitott az együttműködésre más cégekkel, különösen az AMD-alapú eszközök esetében, és folyamatosan bővíti a SteamOS kompatibilitását.
A nagy kérdés most az, hogy a Steam Machine megtalálja-e a helyét a nappaliban. Míg a Steam Deck egyértelműen betöltött egy piaci űrt a hordozható PC-s játékok terén, addig a nappalikba szánt konzolok és PC-k piacán jóval nagyobb a verseny. Ráadásul a Steam Deck és hasonló eszközök már most is képesek tévén futtatni a játékokat USB-C dokkolókon keresztül. A siker tehát nagyban függ majd az árazástól, valamint attól, mennyire egyszerű és kényelmes élményt kínál a Steam Machine a nappaliban való játékhoz. A Valve szerint ez a hardver és az új Steam Controller együtt nemcsak egy újabb konzol, hanem a PC-s játék és a nappali szórakoztatás közti határ elmosását jelenti. Hogy ez mennyire sikerül, az 2026 elején derül majd ki, amikor a vállalat újra megpróbálja meghódítani a tévéképernyőket - immár a Steam Deck tapasztalataival a háta mögött.
A Steam Machine a specifikációi alapján egy kompakt, de komoly teljesítményű játékgép. A készülék szívében egy hatmagos, akár 4,8 GHz-en működő, félig egyedi AMD Zen 4 processzor dolgozik, mellette egy 28 számítási egységgel rendelkező AMD RDNA3 grafikus chip kapott helyet. A rendszer 16 GB DDR5 memóriát és 8 GB dedikált GDDR6 VRAM-ot használ, a tárhely pedig 512 GB-os vagy 2 TB-os SSD lehet, típustól függően. A Valve egyelőre nem árulta el az árakat, de a számok alapján egy középkategóriás, néhány éves asztali gamer PC teljesítményét célozták meg. A cég szerint a Steam Machine hatszor erősebb lesz a Steam Decknél, és alkalmas 4K felbontású, 60 fps-es játékra, ray tracing támogatással és FSR felskálázással.
A gépház egy letisztult, fekete kocka, mind a hat oldala 160 milliméter hosszú, vagyis kicsit nagyobb, mint a legendás Nintendo GameCube, csak épp fogantyú nélkül. Az előlapra két USB-A port, egy SD-kártyahely, a bekapcsológomb és egy testre szabható LED-sáv került, amely a rendszer különböző állapotait jelzi, például a frissítéseket vagy az indítást. A hátlapon található egy nagyméretű szellőzőnyílás, három további USB-port (köztük egy USB-C), valamint HDMI 2.0 és DisplayPort 1.4 kimenetek.
A Steam Machine természetesen kompatibilis a hagyományos USB-s és Bluetooth-os PC-s kontrollerekkel, de a Valve egy új, saját fejlesztésű Steam Controllerrel párosítja, amelyet külön és csomagban is meg lehet majd megvásárolni. Az új vezérlő nem keverendő össze a korábbi, szintén Steam Controller néven forgalmazott modellel: ezúttal egy teljesen új kialakításról van szó. A kontroller egy 2,4 GHz-es rádiós kapcsolaton keresztül kommunikál a géppel, amely mindössze 8 milliszekundumos késleltetéssel bír a gombnyomás és a játékon belüli reakció között. Ehhez a Steam Machine-be beépített vevő társul, de a csomagban egy külön „Steam Controller Puck” adapter is lesz, amely akár négy vezeték nélküli kontroller kapcsolatát is kezeli.
A kontroller Bluetooth-on vagy USB-kábelen keresztül PC-hez és okostelefonhoz is csatlakoztatható, és bár elméletileg konzolokkal is működhetne, a Valve fejlesztői szerint ehhez a gyártók együttműködésére lenne szükség. Az új Steam Controller legfeltűnőbb elemei az analóg karok alá helyezett érintőfelületek, amelyek hasonló elven működnek, mint a Steam Decken, csak ezúttal két külön haptikus motor ad visszajelzést a felhasználónak. Ez a megoldás azt az érzést kelti, mintha egy apró, kattogó egérgolyót görgetnénk a hüvelykujjunk alatt.
A kontroller többi része hagyományosabb: a karok, az iránygomb, az akciógombok és a vállgombok megszokott helyen vannak, a hátoldalon pedig négy programozható megmarkolható gomb kapott helyet. A Steam, View, Menu és a "három pont" gombok is a Steam Decktől öröklődtek, amelyek gyors hozzáférést biztosítanak a SteamOS funkcióihoz. A belső technika azonban modernizált: a Valve mágneses TMR szenzorokat használ az analóg karoknál, így várhatóan elkerülhető lesz a mechanikus karoknál gyakran előforduló drift. A hat tengelyes IMU érzékelő révén giroszkópos vezérlés is elérhető, és egy markolatérzékelő gondoskodik róla, hogy ez automatikusan kikapcsoljon, ha a kontroller épp nincs kézben.
A Steam Machine természetesen a Valve saját SteamOS rendszerét futtatja, amely Linux-alapú, és a Steam Deck révén már bizonyítottan stabil, rugalmas platform. Ennek előnyei közé tartozik a gyors alvó/folytatás funkció, a felhőmentésekhez való azonnali hozzáférés, és az összes megszokott Steam-funkció. Emellett lehetőség van Linux asztali módra váltani, illetve Windows-t telepíteni a Valve által biztosított driverekkel. A SteamOS legnagyobb előnye, hogy a Proton kompatibilitási rétegnek köszönhetően a legtöbb Windowsra fejlesztett játék gond nélkül fut rajta, ami tíz éve még komoly akadályt jelentett a korábbi Steam Machine próbálkozások során.
A Valve fejlesztői szerint az elmúlt évek során sokat tanultak az első Steam Machine-projekt hibáiból. Akkoriban a cég külső cégekre bízta a különböző SteamOS-es gépek gyártását, ám most a Valve maga gyártja és forgalmazza a készüléket, hasonlóan a Steam Deck sikeres modelljéhez. Bár felröppentek hírek arról, hogy más gyártók is készülhetnek SteamOS-es nappali gépekkel, hivatalos bejelentés egyelőre nincs. A Valve nyitott az együttműködésre más cégekkel, különösen az AMD-alapú eszközök esetében, és folyamatosan bővíti a SteamOS kompatibilitását.
A nagy kérdés most az, hogy a Steam Machine megtalálja-e a helyét a nappaliban. Míg a Steam Deck egyértelműen betöltött egy piaci űrt a hordozható PC-s játékok terén, addig a nappalikba szánt konzolok és PC-k piacán jóval nagyobb a verseny. Ráadásul a Steam Deck és hasonló eszközök már most is képesek tévén futtatni a játékokat USB-C dokkolókon keresztül. A siker tehát nagyban függ majd az árazástól, valamint attól, mennyire egyszerű és kényelmes élményt kínál a Steam Machine a nappaliban való játékhoz. A Valve szerint ez a hardver és az új Steam Controller együtt nemcsak egy újabb konzol, hanem a PC-s játék és a nappali szórakoztatás közti határ elmosását jelenti. Hogy ez mennyire sikerül, az 2026 elején derül majd ki, amikor a vállalat újra megpróbálja meghódítani a tévéképernyőket - immár a Steam Deck tapasztalataival a háta mögött.