SG.hu

Ezért jó az EU: az európaiak nagyobb ellenőrzést kapnak a Facebook hírfolyama felett

A Meta nem engedi meg az amerikai a felhasználóknak, hogy leiratkozzanak az MI-alapú csevegések alapján megjelenő célzott hirdetésekről.

Mint arról beszámoltunk, a Facebook, Instagram és WhatsApp felhasználóknak különösen óvatosnak kell lenniük a Meta AI használata során, mivel a Meta bejelentette, hogy hamarosan MI-interakciókat fog használni a tartalom és a hirdetési ajánlások személyre szabásához, anélkül, hogy az amerikai felhasználóknak lehetőségük lenne leiratkozni. A Meta október 7-én tervezi értesíteni a felhasználókat, hogy MI-vel folytatott csevegéseik december 16-tól befolyásolni fogják az ajánlásokat. Azonban nem minden felhasználó számára lesz azonnal nyilvánvaló, hogy MI-interakcióikat ilyen módon fogják felhasználni.

A vállalat blogja megjegyezte, hogy a felhasználóknak megjelenő első értesítés csak annyit mond: "Ismerje meg, hogyan fogja a Meta új módon felhasználni az adatait a felhasználói élmény személyre szabásához.” A felhasználóknak tovább kell kattintaniuk, hogy megértsék, hogy a változások kifejezetten a Meta AI-ra vonatkoznak, egy második képernyőn pedig a következő magyarázat olvasható: „Az MI-kkal való interakcióit fogjuk felhasználni a felhasználói élmény személyre szabásához.”

Blogbejegyzésében a Meta megjegyezte, hogy „havonta több mint 1 milliárd ember használja a Meta AI-t”, és kijelentette, hogy célja a Meta AI működésének javítása, hogy minden Meta-alkalmazásban jobb felhasználói élményt nyújtson. A társaság megerősítette, hogy az érzékeny "beszélgetéseket a Meta AI-val olyan témákról, mint a vallási nézetek, szexuális orientáció, politikai nézetek, egészség, faji vagy etnikai származás, filozófiai meggyőződés vagy szakszervezeti tagság” nem fogják felhasználni hirdetések célzására.

"Ön irányít” - írja a Meta blogja, megismételve, hogy a felhasználók 'választhatnak', hogyan „lépnek kapcsolatba az MI-kkal”, bármikor szétkapcsolhatják a különböző alkalmazásokon lévő fiókjaikat, hogy korlátozzák az MI nyomon követését, vagy módosíthatják a hirdetések és tartalmak beállításait. De miután a nyomon követés december 16-án megkezdődik, a felhasználóknak nem lesz lehetőségük leiratkozni az MI-csevegéseken alapuló célzott hirdetésekről - erősítette meg Vazquez, hangsúlyozva , hogy „ez a funkció nem kapcsolható ki”.

A Meta az MI-csevegéseken alapuló ajánlásokat azokhoz hasonlítja, amelyek egy fotó lájkolásán vagy egy oldal követésén alapulnak. De gondoljunk csak bele, hogy a Meta mennyivel többet tudhat meg egy felhasználóról, aki az MI-vel kommunikál a túrázás iránti szeretetéről, mint egy felhasználóról, aki lájkol egy fotót vagy beköveti egy túrázási csoport oldalát.

Számos jelentés dokumentálja, hogy az emberek hajlamosak túl sok információt megosztani magukról az MI-vel, amit sok ChatGPT-felhasználó megbánt, miután privát csevegéseik ideiglenesen megjelentek a Google keresési eredményeiben. A Meta hasonló vitával szembesült, amikor a felhasználók rájöttek, hogy a Meta AI alkalmazás Discover fülje „tele volt olyan csevegőrobotokkal folytatott beszélgetésekkel, amelyekről az emberek nem tudták, hogy nyilvános feedre kerültek” - számolt be a Business Insider. Ezért azok a Meta-felhasználók, akik nem szeretnének célzott tartalmakat és hirdetéseket látni a többet eláruló csevegések alapján, érdemes lehet megváltoztatniuk szokásaikat.

A frissítés a Meta legtöbb felhasználóját érinti világszerte, és a Meta hordható eszközeire is vonatkozik, például az "okos szemüvegek bővülő sorozatára”, amelyek a Meta AI számára gazdag adatforrást jelentenek hangfelvételek, képek és videók formájában. Csak azok a régiók maradnak ki, ahol szigorú adatvédelmi törvények vannak érvényben, például az Európai Unió, az Egyesült Királyság és Dél-Korea.


Érdemes megjegyezni, hogy tavaly a Meta heves ellenreakcióval szembesült az EU-ban, ahol azzal vádolták, hogy „sötét mintákat” használ az MI-ból való kilépés csökkentésére. Akkor a Facebook vezetője, Tom Alison úgy írta le „a Facebook jövőjét”, hogy az „a világ legjobb ajánlótechnológiájának” fejlesztéséről és „a generatív MI számára a világ egyik legjobb nyílt modell-, eszköz- és erőforrás-gyűjteményének” létrehozásáról szól. Nemrégiben Mark Zuckerberg azt sugallta, hogy a közösségi média felhasználói valószínűleg az MI-tartalmakat vonzóbbnak találják majd, mint barátaikét, majd megjelent a „Vibes” feed a Meta AI alkalmazásban, amelyet a kritikusok „MI-szemét” áradatnak bélyegezték.

A Meta ezen a héten tett bejelentésével úgy tűnik, hogy a vállalat minden olyan piacon előrehalad az MI-missziójával, ahol ez lehetséges. Ugyanakkor az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) még nagyobb szabadságot biztosít az EU-s felhasználóknak a Meta alkalmazásokon megjelenő feedjeik ellenőrzésében. A Bits of Freedom nevű hollandiai székhelyű, kifejezetten a magánélet és a kommunikáció szabadságára összpontosító érdekvédelmi csoport bejelentette, hogy egy bíró úgy döntött, a Meta-nak tiszteletben kell tartania a felhasználók döntését, hogy elkerüljék az invazív, személyre szabott feedeket. Két héten belül a Meta-nak frissítenie kell alkalmazásait, hogy az EU-s felhasználóknak lehetőségük legyen a profilalkotáson nem alapuló, időrendi hírcsatornát választani.

A Bits of Freedom a DSA alapján perelte be a Meta-t, emlékeztetve a bíróságot arra, hogy „a DSA egyik alapvető eleme, hogy a felhasználóknak nagyobb befolyással kell rendelkezniük a számukra megjelenő információk felett”. A bíró egyetértett, és úgy döntött, hogy a Meta - amely a Bits of Freedom szerint „finom tervezési trükköket” alkalmazott, hogy a felhasználókat olyan hírcsatornákra irányítsa, „ahol a lehető legtöbb érdeklődésen és viselkedésen alapuló hirdetést meg tudja jeleníteni” - haladéktalanul változtatásokat kell végrehajtania a DSA előírásainak való megfelelés érdekében.

A Meta nem kommentálta a döntést, míg a Bits of Freedom arra figyelmeztetett, hogy a gyenge adatvédelmi törvényekkel rendelkező területeken a demokrácia veszélybe kerülhet, mivel a technológiai vállalatok egyre nagyobb ellenőrzést akarnak gyakorolni a közösségi média hírcsatornáiban megjelenő tartalmak felett. "Sok ember, különösen a fiatalok számára a közösségi média platformok a hírek és információk fő forrásai” - közölte a Bits of Freedom. "Ezért elengedhetetlen, hogy a felhasználók maguk döntsék el, milyen tartalom jelenik meg a hírfolyamukban. E választási szabadság nélkül a nyilvános vitában való részvétel komolyan akadályozva van.”

Maartje Knaap, a Bits of Freedom szóvivője szerint „sajnálatos, hogy bírósághoz kell fordulnunk annak biztosítására, hogy a Meta betartsa a törvényt”, és megjegyezte, hogy a felhasználóknak különösen országos választások előtt fontos, hogy kontrollálják a hírfolyamukat. "Teljesen elfogadhatatlan, hogy egy maroknyi amerikai tech-milliárdos határozza meg, hogyan látjuk a világot" - mondta Knaap. ”Ez a hatalomkoncentráció veszélyt jelent demokráciánkra."

Az Egyesült Államokban, ahol az adatvédelmi törvények kevésbé szigorúak, a jogvédők hasonlóan aggódnak amiatt, hogy a közösségi média hírcsatornái egy maroknyi milliárdos ellenőrzése alá kerülnek - különösen miután Donald Trump kijelentette, hogy azt szeretné, ha a TikTokot úgy alakítanák át, hogy "100 százalékban MAGA” legyen, amerikai tulajdonban. Tavaly a Meta olyan MI-posztokat népszerűsített, amelyeket a kutatók téves információkkal hoztak összefüggésbe. És továbbra is aggodalomra ad okot egy olyan jövő, amelyben az MI torzítja a hírcsatornákat és elősegíti a téves információk gyorsabb terjedését, különösen miután Trump a saját közösségi média platformját, a Truth Socialt arra használta, hogy közzétegyen „egy 35 másodperces, MI által generált videót, amely durva sértésekkel, rasszista utalásokkal és bizarr összeesküvés-elméletekkel volt tele”.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • CairoJack #2
    Ha az EU jó lenne, lenne saját IT iparága. Hardver és szoftver...
  • Narxis #1
    Ennyike.