SG.hu
„Fizetni vagy beleegyezni”: a Facebook és az Instagram - ismét - ezt a választást kéri
A Meta által üzemeltetett két közösségi hálózat ismét felajánlja európai felhasználóinak, hogy fizetős, reklámmentes opciót válasszanak.
„Szeretne előfizetni?” Ez a kérdés nem egy híroldalról származik, hanem a Facebookról és az Instagramról. Júliusban ismét elküldték a Meta által üzemeltetett két közösségi hálózat felhasználóinak, kizárólag európai országokban. Az üzenet képernyőképeit az elmúlt hetekben Németországból, Finnországból és Belgiumból is közzétették, de néhány francia felhasználó is megkapta az elmúlt napokban.
Ezeknek az értesítéseknek, amelyeket a Meta már korábban is elküldött, az a célja, hogy az európai internethasználók millióinak felajánlja a választást: vagy havi előfizetést utalnak át a Facebook vagy az Instagram „reklámmentes” használatáért, vagy továbbra is ingyenesen használják a szolgáltatásokat, és elfogadják a „személyre szabott hirdetéseket”. A hirdetések megjelenítése (videók vagy szponzorált bejegyzések a hírfolyamban) ebben az esetben az egyes felhasználók személyes adataitól függ.
Ez az új kampány az Európai Unió és a Meta között 2023 óta folyó, a vállalat üzleti modelljének központi elemét képező hirdetéscélzásról szóló vita utolsó fordulója. Európában a felhasználók személyes adatainak felhasználásához szükséges hozzájárulás követelményei a digitális piaci törvény (DMA) hatálybalépésével szigorodtak. Ez az európai rendelet, amely 2024 márciusában lépett hatályba, többek között arra kötelezi a digitális platformokat, hogy lehetővé tegyék az internethasználók számára, hogy megtagadják személyes adataik megosztását reklámcélú felhasználás céljából.
Ezen rendelet hatálybalépésére készülve a Meta 2023 novemberében elindította „fizetős ajánlatát” Európában, amelynek keretében havi 12,99 eurós előfizetésért felmentést kínál a személyes adatok gyűjtése alól. A „fizess vagy hozzájárulj” elnevezésű ajánlatot gyorsan bepanaszolták: ugyanabban a hónapban az Európai Fogyasztói Szövetségek Irodája (BEUC) kifogást nyújtott be az Európai Bizottsághoz ezzel párhuzamosan a None of Your Business adatvédelmi szervezet reklamációt nyújtott be az osztrák adatvédelmi hatósághoz.
Az Európai Bizottság szerint a változtatások nem voltak elégségesek, ezért 2025 áprilisában 200 millió eurós bírságot szabtak ki Mark Zuckerberg vállalatára a DMA megsértése miatt. A szankció azonban csak a 2024 novemberéig tartó időszakra vonatkozik, ekkor a Meta ugyanis felülvizsgálta stratégiáját: még a Bizottság következtetései előtt a csoport bejelentette, hogy csökkenti a „reklámmentes” előfizetés árát, és ami még fontosabb, lehetővé tette az európai felhasználók számára, hogy letiltsák a személyre szabott hirdetések megjelenítését a Facebookon és az Instagramon.
Ez az opció a Meta fiók „hirdetési beállítások” menüpontjában érhető el, de ha a felhasználó letiltja a személyre szabott hirdetéseket, a Meta fenntartja a jogot, hogy néhány másodperces „hirdetési szüneteket” iktasson be a Facebookon és az Instagramon való böngészés során.
Az EU még nem döntött ennek az új mechanizmusnak a megfelelőségéről. Thomas Regnier, az Európai Bizottság szóvivője úgy véli, hogy „a Meta csak részleges módosításokat hajtott végre az EU-ban elérhető hirdetési opciókon. A Bizottság jelenleg nem tudja megerősíteni, hogy ezek elegendőek-e”. Hozzátette, hogy a Bizottság jelenleg nem zárja ki, hogy „megfontolja a következő lépéseket, beleértve a bírságok kiszabását” az európai jogszabályok be nem tartása esetén. A Meta nemrég levélben kapott figyelmeztetést ezekről a kockázatokról.
A Meta által terjesztett jelenlegi „fizess vagy rendben” formula továbbra is felháborodást kelt. A BEUC szerint az, hogy a Meta kevésbé személyre szabott hirdetéseket kínál, nem elegendő az európai szabályozásnak való megfeleléshez, és túl pontatlan ahhoz, hogy valóban megkapja a felhasználók hozzájárulását. "Az értesítések továbbra sem mutatják be az összes lehetőséget a Facebook és Instagram felhasználóknak. Megállapításaink szerint az egyetlen felkínált választási lehetőség a „reklámmentes” ajánlatra való előfizetés, amely mobilon 7,99 euróba, böngészőn pedig 5,99 euróba kerül havonta, vagy az ingyenes használat, a célzott hirdetések aktiválásával. A személyre szabott reklámok nélküli ingyenes böngészés lehetősége, amely a speciális beállítások között érhető el, nem jelenik meg az üzenetben."
„Szeretne előfizetni?” Ez a kérdés nem egy híroldalról származik, hanem a Facebookról és az Instagramról. Júliusban ismét elküldték a Meta által üzemeltetett két közösségi hálózat felhasználóinak, kizárólag európai országokban. Az üzenet képernyőképeit az elmúlt hetekben Németországból, Finnországból és Belgiumból is közzétették, de néhány francia felhasználó is megkapta az elmúlt napokban.
Ezeknek az értesítéseknek, amelyeket a Meta már korábban is elküldött, az a célja, hogy az európai internethasználók millióinak felajánlja a választást: vagy havi előfizetést utalnak át a Facebook vagy az Instagram „reklámmentes” használatáért, vagy továbbra is ingyenesen használják a szolgáltatásokat, és elfogadják a „személyre szabott hirdetéseket”. A hirdetések megjelenítése (videók vagy szponzorált bejegyzések a hírfolyamban) ebben az esetben az egyes felhasználók személyes adataitól függ.
Ez az új kampány az Európai Unió és a Meta között 2023 óta folyó, a vállalat üzleti modelljének központi elemét képező hirdetéscélzásról szóló vita utolsó fordulója. Európában a felhasználók személyes adatainak felhasználásához szükséges hozzájárulás követelményei a digitális piaci törvény (DMA) hatálybalépésével szigorodtak. Ez az európai rendelet, amely 2024 márciusában lépett hatályba, többek között arra kötelezi a digitális platformokat, hogy lehetővé tegyék az internethasználók számára, hogy megtagadják személyes adataik megosztását reklámcélú felhasználás céljából.
Ezen rendelet hatálybalépésére készülve a Meta 2023 novemberében elindította „fizetős ajánlatát” Európában, amelynek keretében havi 12,99 eurós előfizetésért felmentést kínál a személyes adatok gyűjtése alól. A „fizess vagy hozzájárulj” elnevezésű ajánlatot gyorsan bepanaszolták: ugyanabban a hónapban az Európai Fogyasztói Szövetségek Irodája (BEUC) kifogást nyújtott be az Európai Bizottsághoz ezzel párhuzamosan a None of Your Business adatvédelmi szervezet reklamációt nyújtott be az osztrák adatvédelmi hatósághoz.
Az Európai Bizottság szerint a változtatások nem voltak elégségesek, ezért 2025 áprilisában 200 millió eurós bírságot szabtak ki Mark Zuckerberg vállalatára a DMA megsértése miatt. A szankció azonban csak a 2024 novemberéig tartó időszakra vonatkozik, ekkor a Meta ugyanis felülvizsgálta stratégiáját: még a Bizottság következtetései előtt a csoport bejelentette, hogy csökkenti a „reklámmentes” előfizetés árát, és ami még fontosabb, lehetővé tette az európai felhasználók számára, hogy letiltsák a személyre szabott hirdetések megjelenítését a Facebookon és az Instagramon.
Ez az opció a Meta fiók „hirdetési beállítások” menüpontjában érhető el, de ha a felhasználó letiltja a személyre szabott hirdetéseket, a Meta fenntartja a jogot, hogy néhány másodperces „hirdetési szüneteket” iktasson be a Facebookon és az Instagramon való böngészés során.
Az EU még nem döntött ennek az új mechanizmusnak a megfelelőségéről. Thomas Regnier, az Európai Bizottság szóvivője úgy véli, hogy „a Meta csak részleges módosításokat hajtott végre az EU-ban elérhető hirdetési opciókon. A Bizottság jelenleg nem tudja megerősíteni, hogy ezek elegendőek-e”. Hozzátette, hogy a Bizottság jelenleg nem zárja ki, hogy „megfontolja a következő lépéseket, beleértve a bírságok kiszabását” az európai jogszabályok be nem tartása esetén. A Meta nemrég levélben kapott figyelmeztetést ezekről a kockázatokról.
A Meta által terjesztett jelenlegi „fizess vagy rendben” formula továbbra is felháborodást kelt. A BEUC szerint az, hogy a Meta kevésbé személyre szabott hirdetéseket kínál, nem elegendő az európai szabályozásnak való megfeleléshez, és túl pontatlan ahhoz, hogy valóban megkapja a felhasználók hozzájárulását. "Az értesítések továbbra sem mutatják be az összes lehetőséget a Facebook és Instagram felhasználóknak. Megállapításaink szerint az egyetlen felkínált választási lehetőség a „reklámmentes” ajánlatra való előfizetés, amely mobilon 7,99 euróba, böngészőn pedig 5,99 euróba kerül havonta, vagy az ingyenes használat, a célzott hirdetések aktiválásával. A személyre szabott reklámok nélküli ingyenes böngészés lehetősége, amely a speciális beállítások között érhető el, nem jelenik meg az üzenetben."