SG.hu
Texas kormányzója törvényt írt alá az Apple és a Google alkalmazásboltjainak korhatár-ellenőrzéséről
Greg Abbott texasi kormányzó kedden törvényt írt alá, amely előírja az Apple és a Google számára, hogy ellenőrizzék az alkalmazásboltjaik felhasználóinak életkorát, ezzel az Egyesült Államok második legnépesebb államát azon vita középpontjába állítva, hogy szabályozzák-e és hogyan szabályozzák a gyermekek és tizenévesek okostelefon-használatát.
A január 1-jén hatályba lépő törvény értelmében a 18 év alatti felhasználóknak szülői beleegyezést kell kérniük az alkalmazások letöltéséhez vagy az alkalmazáson belüli vásárlásokhoz. Utah volt az első amerikai állam, amely az év elején hasonló törvényt fogadott el, és az amerikai törvényhozók szövetségi törvényjavaslatot is benyújtottak. Egy másik texasi törvényjavaslat, amelyet az állam képviselőháza elfogadott, és amely a szenátusi szavazásra vár, a közösségi médiaalkalmazásokat 18 éven felüli felhasználókra korlátozná.
A korhatár és a szülői beleegyezés a közösségi médiaalkalmazások esetében azon kevés terület közé tartozik, ahol széles körű az amerikai konszenzus: a Pew Research 2023-as felmérése szerint az amerikaiak 81%-a támogatja, hogy a gyermekeknek szülői beleegyezést kelljen kérniük a közösségi médiafiókok létrehozásához, és 71% támogatja a közösségi média használata előtti korellenőrzést. A közösségi média hatása a gyermekek mentális egészségére egyre nagyobb globális aggodalomra ad okot: több tucat amerikai állam perelte be a Metát, és az amerikai tisztifőorvos ajánlást adott ki a gyermekek védelméről. Ausztrália tavaly betiltotta a közösségi médiát a 16 éven aluliak számára, és más országok, például Norvégia is új szabályokat fontolgat.
A korhatárkorlátozások bevezetése konfliktust okoz a Meta - az Instagram és a Facebook tulajdonosa - valamint a két domináns amerikai alkalmazásboltot birtokló Apple és Google között. A Meta a Snap és az X közösségi médiavállalatokkal együtt üdvözölte a törvényjavaslat elfogadását. "A szülők egyablakos rendszert szeretnének, ahol ellenőrizhetik gyermekük életkorát, és engedélyt adhatnak nekik az alkalmazások letöltésére az adatvédelmet tiszteletben tartó módon. Az alkalmazásbolt a legjobb hely erre, és az amerikai államok több mint egyharmada törvényjavaslatot terjesztett elő, amely elismeri az alkalmazásboltok központi szerepét" - mondták a vállalatok.
Kathleen Farley, az Apple és az Alphabet által támogatott Progress Kamara peres ügyekért felelős alelnöke szerint viszont bejelentette, hogy meg fogják támadni a texasi törvényt az első alkotmánymódosításra, azaz a szólásszabadságra hivatkozva. "A jogalap az, hogy miközben a törvény megpróbálja szabályozni a gyermekek beszédét, addig a felnőttek beszédét korlátozza" - mondta Farley. "Azt mondanám, hogy vannak olyan érvek, hogy ez egy tartalomalapú szabályozás, amely kiemeli a digitális kommunikációt".
A texasi törvényjavaslatot támogató, a gyermekek online biztonságával foglalkozó csoportok régóta érvelnek az alkalmazásboltok korhatár-ellenőrzése mellett, mondván, hogy ez az egyetlen módja annak, hogy a szülők hatékonyan ellenőrizhessék a gyermekek mobilhasználatát. "A probléma az, hogy az önszabályozás a digitális piacon megbukott. Az alkalmazásboltok egyszerűen a profitot helyezték előtérbe a gyermekek és családok biztonságával és jogaival szemben" - mondta Casey Stefanski, a Digital Childhood Alliance ügyvezető igazgatója.
Az Apple és a Google ellenezte a texasi törvényjavaslatot, mondván, hogy az általános követelményeket ír elő az életkori adatok megosztására minden alkalmazással, még akkor is, ha azok az alkalmazások nem problémásak. "Ha hatályba lép, az alkalmazás-piacterek kötelesek lesznek érzékeny személyes azonosító adatokat gyűjteni és tárolni minden texasi esetében, aki le akar tölteni egy alkalmazást, még akkor is, ha az egy olyan alkalmazás, amely egyszerűen csak időjárás-frissítéseket vagy sporteredményeket szolgáltat" - áll az Apple közleményében.
A Google-nek és az Apple-nek is van egy-egy saját javaslata, amely szerint a korhatár-adatokat nem minden alkalmazással, hanem csak azokkal az alkalmazásokkal osztják meg, amelyek ezt igénylik. "Úgy látjuk, hogy itt a jogalkotásnak van szerepe" - mondta Kareem Ghanem, a Google kormányzati ügyekért és közpolitikáért felelős vezető igazgatója. "Csak a megfelelő módon kell ezt megtenni, azaz a közösségi médiavállalatokat kell felelőssé tenni, mert a gyerekeknek és tizenéveseknek ezeken az oldalakon okozott kár az, ami arra ösztönözte az embereket, hogy közelebbről is megvizsgálják ezt a kérdést, és megnézzék, hogyan csinálhatnánk mindannyian jobban."
A január 1-jén hatályba lépő törvény értelmében a 18 év alatti felhasználóknak szülői beleegyezést kell kérniük az alkalmazások letöltéséhez vagy az alkalmazáson belüli vásárlásokhoz. Utah volt az első amerikai állam, amely az év elején hasonló törvényt fogadott el, és az amerikai törvényhozók szövetségi törvényjavaslatot is benyújtottak. Egy másik texasi törvényjavaslat, amelyet az állam képviselőháza elfogadott, és amely a szenátusi szavazásra vár, a közösségi médiaalkalmazásokat 18 éven felüli felhasználókra korlátozná.
A korhatár és a szülői beleegyezés a közösségi médiaalkalmazások esetében azon kevés terület közé tartozik, ahol széles körű az amerikai konszenzus: a Pew Research 2023-as felmérése szerint az amerikaiak 81%-a támogatja, hogy a gyermekeknek szülői beleegyezést kelljen kérniük a közösségi médiafiókok létrehozásához, és 71% támogatja a közösségi média használata előtti korellenőrzést. A közösségi média hatása a gyermekek mentális egészségére egyre nagyobb globális aggodalomra ad okot: több tucat amerikai állam perelte be a Metát, és az amerikai tisztifőorvos ajánlást adott ki a gyermekek védelméről. Ausztrália tavaly betiltotta a közösségi médiát a 16 éven aluliak számára, és más országok, például Norvégia is új szabályokat fontolgat.
A korhatárkorlátozások bevezetése konfliktust okoz a Meta - az Instagram és a Facebook tulajdonosa - valamint a két domináns amerikai alkalmazásboltot birtokló Apple és Google között. A Meta a Snap és az X közösségi médiavállalatokkal együtt üdvözölte a törvényjavaslat elfogadását. "A szülők egyablakos rendszert szeretnének, ahol ellenőrizhetik gyermekük életkorát, és engedélyt adhatnak nekik az alkalmazások letöltésére az adatvédelmet tiszteletben tartó módon. Az alkalmazásbolt a legjobb hely erre, és az amerikai államok több mint egyharmada törvényjavaslatot terjesztett elő, amely elismeri az alkalmazásboltok központi szerepét" - mondták a vállalatok.
Kathleen Farley, az Apple és az Alphabet által támogatott Progress Kamara peres ügyekért felelős alelnöke szerint viszont bejelentette, hogy meg fogják támadni a texasi törvényt az első alkotmánymódosításra, azaz a szólásszabadságra hivatkozva. "A jogalap az, hogy miközben a törvény megpróbálja szabályozni a gyermekek beszédét, addig a felnőttek beszédét korlátozza" - mondta Farley. "Azt mondanám, hogy vannak olyan érvek, hogy ez egy tartalomalapú szabályozás, amely kiemeli a digitális kommunikációt".
A texasi törvényjavaslatot támogató, a gyermekek online biztonságával foglalkozó csoportok régóta érvelnek az alkalmazásboltok korhatár-ellenőrzése mellett, mondván, hogy ez az egyetlen módja annak, hogy a szülők hatékonyan ellenőrizhessék a gyermekek mobilhasználatát. "A probléma az, hogy az önszabályozás a digitális piacon megbukott. Az alkalmazásboltok egyszerűen a profitot helyezték előtérbe a gyermekek és családok biztonságával és jogaival szemben" - mondta Casey Stefanski, a Digital Childhood Alliance ügyvezető igazgatója.
Az Apple és a Google ellenezte a texasi törvényjavaslatot, mondván, hogy az általános követelményeket ír elő az életkori adatok megosztására minden alkalmazással, még akkor is, ha azok az alkalmazások nem problémásak. "Ha hatályba lép, az alkalmazás-piacterek kötelesek lesznek érzékeny személyes azonosító adatokat gyűjteni és tárolni minden texasi esetében, aki le akar tölteni egy alkalmazást, még akkor is, ha az egy olyan alkalmazás, amely egyszerűen csak időjárás-frissítéseket vagy sporteredményeket szolgáltat" - áll az Apple közleményében.
A Google-nek és az Apple-nek is van egy-egy saját javaslata, amely szerint a korhatár-adatokat nem minden alkalmazással, hanem csak azokkal az alkalmazásokkal osztják meg, amelyek ezt igénylik. "Úgy látjuk, hogy itt a jogalkotásnak van szerepe" - mondta Kareem Ghanem, a Google kormányzati ügyekért és közpolitikáért felelős vezető igazgatója. "Csak a megfelelő módon kell ezt megtenni, azaz a közösségi médiavállalatokat kell felelőssé tenni, mert a gyerekeknek és tizenéveseknek ezeken az oldalakon okozott kár az, ami arra ösztönözte az embereket, hogy közelebbről is megvizsgálják ezt a kérdést, és megnézzék, hogyan csinálhatnánk mindannyian jobban."