SG.hu

700 millió euró bírságot kapott az Apple és a Meta

Az Európai Unió versenyhatósága az Apple-t 500, a Metát pedig 200 millió euró pénzbírsággal sújtotta. Ez volt az első olyan szankció, amely a nagy tech cégek hatalmának megfékezését célzó, mérföldkőnek számító jogszabály alapján hoztak meg. Az uniós bírságok tovább szíthatják a feszültséget Donald Trump amerikai elnökkel, aki azzal fenyegetőzött, hogy vámokat vet ki az amerikai vállalatokat büntető országokra.

A bírságok az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve által egy éven át folytatott vizsgálatot követik, amelyben arra voltak kiváncsiak, hogy a vállalatok betartják-e a digitális piacokról szóló törvényt, amely a kisebb versenytársak számára is lehetővé kívánja tenni a legnagyobb vállalatok által uralt piacokon való megjelenést. A bírságok azt jelzik, hogy az EU kitart a 2023-ban bevezetett új szabályok betartatása mellett. Mindezt annak ellenére, hogy Trump a DMA-ra hivatkozva februárban fogadkozott, hogy „megvédi az amerikai vállalatokat és innovátorokat a tengerentúli zsarolással szemben”.

Bizottsági források szerint az EU-t egy, a hónap elején hozott amerikai bírósági ítélet bátorította fel, amely szerint a Google jogellenesen uralja az online hirdetési technológia két piacát. Ez az ítélet kikövezheti az utat az amerikai trösztellenes ügyészek számára, hogy a hirdetési termékeinek feldarabolását kérjék.

Az Apple közölte, hogy megtámadja az uniós bírságot. "A mai bejelentések újabb példái annak, hogy az Európai Bizottság igazságtalanul veszi célba az Apple-t egy sor olyan döntéssel, amelyek rosszat tesznek a felhasználóink adatvédelmének és biztonságának, rosszat tesznek a termékeknek, és arra kényszerítenek minket, hogy ingyen adjuk oda a technológiánkat” - áll az Apple közleményében.

A Meta szintén bírálta az uniós döntést. "Az Európai Bizottság megpróbálja hátrányos helyzetbe hozni a sikeres amerikai vállalkozásokat, miközben lehetővé teszi, hogy a kínai és az európai vállalatok eltérő normák szerint működjenek” - mondta Joel Kaplan, a cég globális ügyekért felelős vezetője. "Itt nem csupán egy bírságról van szó; a Bizottság, amely arra kényszerít minket, hogy megváltoztassuk üzleti modellünket, gyakorlatilag egy több milliárd dolláros vámot vet ki a Metára, miközben arra kötelez minket, hogy rosszabb minőségű szolgáltatást nyújtsunk."

A bírságok szerények azokhoz a büntetésekhez képest, amelyeket Margrethe Vestager, az EU korábbi trösztellenes főnöke osztott ki hivatali ideje alatt. Névtelenségük megőrzése mellett nyilatkozó források szerint ennek oka a jogsértések rövid időtartama, a szankciók helyett a megfelelésre való összpontosítás, valamint a Trump esetleges megtorlásának elkerülésére irányuló törekvés.

Az uniós versenyfelügyelet szerint az Apple-nek fel kell számolnia azokat a technikai és kereskedelmi korlátozásokat, amelyek megakadályozzák, hogy az alkalmazásfejlesztők az App Store-on kívüli olcsóbb ajánlatok felé irányítsák a felhasználókat. Az Apple egy külön vizsgálat során elkerülte a bírságot az iPhone-ok böngészési lehetőségeivel kapcsolatban, miután olyan változtatásokat eszközölt, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy könnyebben váltsanak rivális böngészőre vagy keresőmotorra. A szabályozók szerint ezek megfelelnek a DMA-nak, és most lezárták a vizsgálatot.

Az iPhone-gyártót továbbra is a DMA-szabályok megsértésével vádolják azért, mert akadályozta a felhasználókat a sideloadingben, azaz az alternatív alkalmazásboltok és alkalmazások webről történő letöltésében. A szabályozók bírálták az Apple feltételeit, amelyek egy új, Core Technology Fee nevű díjat tartalmaznak, mondván, hogy ezek visszatartják a fejlesztőket az alternatív alkalmazásforgalmazási csatornák használatától az iOS mobil operációs rendszeren.

A Metánál pedig a 2023 novemberében bevezetett fizetős vagy beleegyezéses modell 2024 novemberéig megsértette a DMA-t, amikor is a cég azt úgy finomította, hogy kevesebb személyes adatot használjon fel célzott reklámozásra. A cég a Facebook és az Instagram azon felhasználóinak, akik beleegyeznek a nyomon követésbe, ingyenes szolgáltatást nyújt, amelyet reklámbevételekből finanszíroznak. Alternatívaként fizethetnek a reklámmentes szolgáltatásért. A Meta tárgyal az EU-val a tavaly novemberben bevezetett új verzióról, hogy kiderüljön, megfelel-e a DMA-nak. Az uniós szabályozó hatóság emellett a Meta Marketplace DMA kapuőrként való kijelölését is megszüntette, mivel a felhasználók száma az előírt küszöbérték alá esett.

"Mindkét céggel szemben határozott, de kiegyensúlyozott végrehajtási intézkedéseket hoztunk, amelyek világos és kiszámítható szabályokon alapulnak. Az EU-ban működő valamennyi vállalatnak be kell tartania a törvényeinket és tiszteletben kell tartania az európai értékeket" - mondta Teresa Ribera, az EU trösztellenes főnöke. A vállalatoknak két hónapjuk van arra, hogy eleget tegyenek a rendeleteknek, különben napi bírságot kockáztatnak.

A Google és Elon Musk X vállalata is potenciális bírsággal néz szembe. Andreas Schwab uniós törvényhozó sürgette a Bizottságot, hogy folytassa a Google jövedelmező reklámtechnológiai üzletága és Elon Musk X vállalata elleni vizsgálatokat, és ne halogassa a döntéseket. "Nem lehet mozgástér a végrehajtásban, mivel ez kihathat az általános versenypolitika fontosságára is” - mondta, hozzátéve, hogy egy olyan döntés, amely nyilvánvalóan kereskedelempolitikai kérdésekkel függ össze, „veszélyes az egész európai uniós konstrukcióra”.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!