SG.hu

Egy holland emberi jogi intézet szerint nemileg elfogult a Facebook

Egy európai emberi jogi testület kimondta, hogy a Facebook algoritmusa nemi előítéletet mutat az álláshirdetések népszerűsítésekor, ami aktivisták szerint döntő lépés a nagy technológiai vállalatok felelősségre vonásában a platformjaik kialakításáért.

A Holland Emberi Jogi Intézet határozatában kimondta, hogy a Facebook algoritmusa a nemi sztereotípiákat erősíti azáltal, hogy elsősorban „tipikusan női szakmákat” mutat a hollandiai női Facebook-felhasználóknak, és hogy a közösségi platform tulajdonosának, a Metának figyelemmel kellett volna kísérnie és módosítania kellett volna algoritmusát, hogy ezt megakadályozza. Az intézet döntése azt követően született, hogy a Global Witness nemzetközi nonprofit szervezet megállapítása szerint a Facebook európai felhasználói a nemek közötti elfogultság miatt kimaradnak egyes munkalehetőségekből.

A szervezet a Facebook álláshirdetéseit vizsgálta, és kiderítette, hogy a hirdetések Hollandiában és öt másik országban gyakran történelmi nemi sztereotípiák alapján célozták meg a felhasználókat. Például a szerelői állásokra vonatkozó hirdetéseket túlnyomórészt férfiaknak, míg az óvodapedagógusi szerepekre vonatkozó hirdetéseket elsősorban nőknek mutatták be. A Global Witness Hollandiában, Franciaországban, Indiában, Írországban, az Egyesült Királyságban és Dél-Afrikában végzett kísérletei azt mutatták, hogy az algoritmus világszerte hasonló előítéleteket tart fenn. A nonprofit szervezet vizsgálata nyomán négy panasz érkezett a bíróságra a Bureau Clara Wichmann holland emberi jogi csoporttól és a Fondation des Femmes francia szervezettől.


A Holland Emberi Jogi Intézet februári döntésében leszögezi, hogy a Facebook-hirdetéseket Európában kezelő Meta Platforms Ireland Ltd. nem tudta bizonyítani, hogy hirdetési algoritmusa nem folytat tiltott nemi megkülönböztetést. A holland testület szerint a Facebooknak felül kell vizsgálnia hirdetési algoritmusát, hogy megakadályozza a további diszkriminációt. Az Európai Unió több irányelv is tiltja a nemi alapon történő megkülönböztetést, többek között az online hirdetésekben. Az intézet döntésében kiemeli, hogy "a Meta Ireland elismerte, hogy a nemi adatpont része lehet az algoritmusnak. A Meta Ireland nem cáfolta, hogy ez az adatpont az algoritmuson keresztül elősegítheti a sztereotipizálást”.

A Meta szóvivője, Ashley Settle korábban elismerte, hogy a vállalat „célzási korlátozásokat alkalmaz a hirdetőkre, amikor a foglalkoztatási, valamint a lakás- és hitelhirdetésekhez kapcsolódó kampányokat állítanak be”. Ezek a közönségcélzási korlátozások az Egyesült Államokban, Kanadában és több mint 40 európai országban és területen, köztük Franciaországban és Hollandiában vannak érvényben a Meta szerint. "Nem engedjük meg a hirdetőknek, hogy ezeket a hirdetéseket nemek alapján célozzák meg” - mondta Settle. "Továbbra is együttműködünk az érdekelt felekkel és szakértőkkel a tudományos életben, emberi jogi csoportokkal és más tudományágakkal az algoritmikus méltányosság vizsgálatának és kezelésének legjobb módjain”.

A Facebook egy 2020-as blogbejegyzésében a hirdetési rendszeréről azt írta, hogy a reklámok számos tényező alapján jelennek meg a felhasználóknak, beleértve a „platformon belüli és kívüli viselkedést”. Berty Bannor, a Clara Wichmann iroda munkatársa ünnepelte a holland intézet döntését, és elmondta, hogy a döntés jelentős. "A mai nap nagy nap a holland Facebook-felhasználók számára, akiknek egy hozzáférhető mechanizmus áll rendelkezésükre, hogy a Meta-hoz hasonló multinacionális technológiai vállalatokat felelősségre vonják, és biztosítsák, hogy az offline élvezett jogaik a digitális térben is érvényesüljenek” - mondta Bannor. "Úgy látom, hogy ez az első lépés annak megmutatásában, hogy a megkülönböztetésellenes törvények ugyanúgy vonatkoznak a nagy techcégekre, mint az offline világra” - tette hozzá.

Rosie Sharpe, a Global Witness digitális fenyegetésekkel foglalkozó vezető kampányfelelőse szerint az ítélet „fontos lépés afelé, hogy az IT-óriásokat felelősségre vonják azért, ahogyan szolgáltatásaikat kialakítják, és hogy algoritmusaik milyen diszkriminatív hatással lehetnek az emberekre”. "Reméljük, hogy ez az ítélet további fellépések ugródeszkájaként szolgálhat Európában és azon túl is” - tette hozzá.

A Holland Emberi Jogi Intézet döntése jogilag nem kötelező érvényű, de szakértők szerint a cégnek figyelembe kell vennie az intézet megállapításait. Anton Ekker holland ügyvéd, aki a mesterséges intelligenciára és a digitális jogokra szakosodott, elmondta, hogy az intézet döntése a holland adatvédelmi szabályozó hatóság által kiszabott bírságokhoz vagy bizonyos algoritmusok módosítására vonatkozó utasításokhoz vezethet, különösen azokhoz, amelyek erősítik az egyenlőtlenségeket és aránytalanul károsítják a nem, faj, etnikum vagy vallás alapján marginalizált csoportokat. Ha a Meta nem tesz lépéseket az álláshirdetések algoritmusával kapcsolatban, a civil szervezetek további jogi lépéseket tehetnek annak érdekében, hogy megállítsák az algoritmusaik diszkriminatív használatát - mondta.

Bannor szerint a holland döntés a digitális jogok védelmének súlyos csorbulása miatt született, különösen a nők és a marginalizált csoportok esetében. A múlt hónapban a Meta közölte, hogy megszünteti a sokszínűségre, egyenlőségre és befogadásra vonatkozó programjait, megváltoztatja a platformjain tanúsított gyűlöletkeltő magatartásra vonatkozó irányelveit, és megszünteti a harmadik fél által végzett tényellenőrző programjait az Egyesült Államokban. A felhasználóknak mostantól például megengedett, hogy „a nőket háztartási tárgyként vagy tulajdonként” vagy „a transznemű vagy nem bináris embereket "ez"-ként emlegessék, az ilyen beszédet tiltó, eltávolított irányelvek egy szakasza szerint. A szabályzat új szakasza megjegyzi, hogy a Meta engedélyezi „a mentális betegségre vagy abnormalitásra vonatkozó állításokat, ha azok nemi vagy szexuális irányultságon alapulnak, tekintettel a transzneműségről és a homoszexualitásról szóló politikai és vallási diskurzusra”. Korábban az ilyen hozzászólásokat a Meta moderátorai eltávolították volna.

A Meta az elmúlt évtizedben különböző diszkriminációs vádakkal szembesült, többek között lakhatási, foglalkoztatási és hitelhirdetésekkel kapcsolatos pereket indítottak az Egyesült Államokban. Ennek eredményeképpen a vállalat az Egyesült Államokban módosította ezekre a hirdetésekre vonatkozó algoritmusát. A Global Witness munkatársa, Sharpe szerint "felháborító”, hogy ugyanezeket a változtatásokat nem alkalmazták globálisan, azzal érvelve, hogy az algoritmusok és az MI egyre inkább hatással vannak a mindennapi életre, és jelentős kockázatot jelentenek a társadalmi igazságosságra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • CommieSlayer #4
    Ember! Miért okoskodsz, ha nem tudsz semmit semmiről és még arra sem veszed a fáradtságot, hogy megértsd, amit írtam? A hirdetés nem ingyen van és végtelen számú hirdetés versenyzik egymással az emberek figyelméért. Az hatalmas veszteség, ha olyan csoportoknak is hirdetni kell, akiket statisztikailag nem érdekel.
    Utoljára szerkesztette: CommieSlayer, 2025.03.06. 18:23:06
  • Szetarkosz #3
    "A Holland Emberi Jogi Intézet februári döntésében leszögezi, hogy a Facebook-hirdetéseket Európában kezelő Meta Platforms Ireland Ltd. nem tudta bizonyítani, hogy hirdetési algoritmusa nem folytat tiltott nemi megkülönböztetést."

    Ez már a bűnös vagy, amíg nem bizonyítod az ártatlanságod állapot.
  • Cat #2
    "Itt tulajdonképpen azt akarják elérni, hogy többszörösét költsd álláshirdetésre"
    Vagy azt hogy mindenki értesüljön az állásokról, függetlenül attól, hogy férfi vagy nő. De ez csak tipp.
  • CommieSlayer #1
    Itt tulajdonképpen azt akarják elérni, hogy többszörösét költsd álláshirdetésre és olyanoknak is hirdess, akiknél szinte semmi esély nincs rá, hogy jelentkezni fog valaki. Mások pénzét pocsékolni mindig ingyen van.
    Ebből is látszik, hogy a diszkriminációnak ezer féle racionális oka lehet, nem csak az hogy rosszakaróan lenézünk egy adott embercsoportot. A problémát elsősorban annak kell kezelnie, akit érint, nem pedig mindenki másnak, végtelen erőforrást elpocsékolva.
    Utoljára szerkesztette: CommieSlayer, 2025.03.05. 15:59:35