SG.hu
Az MI által generált fotók elferdítik a valóságérzékünket

A menyasszonyi üzletektől a gyógyfürdőkön át a barkácsboltokig az MI által generált fotók elferdítik a valóságérzékünket, és ezzel együtt a kisvállalkozásoknak is ártanak.
Leah Langley-McClean, egy nashville-i esküvői ruhatervezőhöz nemrégiben egyedi kéréssel érkezett egy vásárló: bemutatott egy fotót egy padlóig érő hosszúságú fehér ruháról, aszimmetrikus nyakkivágással, ujjak és hát nélkül. A ruha ellentmond a fizika törvényeinek, mondta McClean a leendő menyasszonynak. A szerkezetétben semmi sem akadályozta meg, hogy a míder - egy a fűzőhöz hasonló, de annál hosszabb alakformáló ruhadarab - leessen. A képet mesterséges intelligencia generálta, magyarázta neki McClean, így a tervnek némi kiigazításra lesz szüksége ahhoz, hogy a valóságban is létezzen. A vásárló azonban hajthatatlan volt, és úgy döntött, hogy máshová megy. "A tervezés nem csak arról szól, hogy létrehozzunk valamit, ami vizuálisan tetszetős” - mondta a 36 éves szabó. „Lehetségesnek is kell lennie”.
A mesterséges intelligencia korában a határvonal a valós és a lehetetlen között napról - napra eltolódni látszik. Az olyan nyilvánosan elérhető eszközöknek köszönhetően, mint a Dall-E és a Midjourney, az MI által generált képek elárasztották az internetet - és mostanra eljutottak a fodrászszalonokba, a plasztikai sebészek rendelőibe és egyéb kiskereskedők üzleteibe, ahol az olyan emberek, mint McClean menyasszonyi ügyfele, szakembereket kérnek fel azok újrateremtésére.
A mesterséges intelligencia csupán „inspiráció”; amit az ügyfelek az interneten találnak, gyakran elérhetetlen ideákat tükröz, vagy lehetetlen részleteket tartalmaz, ami megnehezíti a valós világbeli vállalkozások számára, hogy megfeleljenek vásárlóik igényeinek. Ha valaki a Pinterestet böngészi fürdőszoba-felújítási ötletek után kutatva, talán egy földöntúli csillogású, tömör rózsaszín márványból készült kádat lát. Esküvői helyszíneket beütve egy üvegházat dobhat ki, melynek tetejéről súlyos kristálycsillárok lógnak.
Persze lehetetlent kérő ügyfelek mindig is voltak. Az MI-fotók előtt az emberek magazinokból származó, vagy neves hírességek képeivel, esetleg influencerektől származó, hajszobrászok által készített kreálmányokkal sétáltak be a fodrászszalonokba. A háztartási és szépségápolási kiskereskedők már régóta használják a Photoshopot és a számítógépes képalkotást, hogy a fantasztikus képeket valósághűvé tegyék. A kisvállalkozók szerint azonban a mesterséges intelligencia könnyű hozzáférhetősége, virágzó népszerűsége és látszólag határtalan kreatív mozgástere különös csapdává alakítja a megkapó tartalomra vadászó emberek számára. A Pinteresten és más platformokon, ahol az emberek stílus-, esemény- és dekorációs ötleteket cserélnek, rengeteg az MI által generált lélegzetelállító kép. Az ügyfeleknek azonban nincs ismeretük arról, hogy mi az, ami lehetséges, és mit engedhetnek meg maguknak.
Kelsi Horn, a világszerte több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező Pinterest szóvivője elmondta, hogy a vállalatnak vannak közösségi irányelvei, amelyek minden képre vonatkoznak, függetlenül attól, hogy azok mesterséges intelligencia által generáltak-e vagy sem. "Az MI által generált tartalmak jelenleg csak kis százalékát teszik ki a platformunkon található több milliárd fotónak” - mondta Horn.
Mégis, a Gartner kutatása szerint 2024-ben már a marketingesek több mint fele használt generatív MI-t a stratégiájában, 47 százalékuk pedig a közösségi média hirdetésekben használt képek esetében is alkalmazta. Sok vállalat és közösségi fiók nem hozza nyilvánosságra, ha egy képet MI-val módosítottak vagy generáltak, így az emberek nehezen tudják észrevenni a különbséget - mondta Nicole Greene, a piackutató cég elemzője. "A fogyasztókra hárítjuk a felelősséget, hogy megvédjék magukat egy olyan környezetben, ahol a technológia példátlan módon változtatja meg azt, ahogyan megkülönböztetjük a valódit a hamisítványtól” - mondta Greene.
A mesterséges intelligenciával készült képek elképesztő módon megváltoztathatják a fogyasztói elvárásokat. "Amikor az ügyfelek akarnak valamit, maga a valóság törlődik ki az agyukból” - véli Jenni Robinson fodrász. Ő 20 éve dolgozik az iparágban, és az ügyfelek elvárásainak kezelése mindig is a munkája része volt. De az MI inspiráció robbanásszerű terjedése néhány ügyfél esetében hatalmasra növelte a szakadékot az elvárások és a valóság között, mondta, és ezzel a hozzá hasonló kreatív szakembereket a slamasztikában hagyja.
Egy másik fodrász, Rita Contreras elmondta, hogy az elmúlt hat hónapban megugrott a mesterséges intelligenciával készült képekkel érkező ügyfelek száma. Míg a hamis fotók gyakran megtévesztik az ügyfeleit, Contreras szerint ő egy kilométerről kiszúrja a mesterséges intelligenciával készült képeket; a részletek túlságosan hibátlanok, a haj túl fényes. "Egyszerűen azt kell mondanom: 'Ez nem egy valódi személy. Ez nem valódi haj” - mondta Contreras. Minden egyes találkozó előtt kénytelen sok időt tölteni azzal, hogy átbeszéli az ügyfelekkel a különbséget a mesterséges intelligencia által generált haj (amely immunis a rossz fényviszonyokra és az időjárásra) és a valódi haj (amely mindkettőre érzékeny) között.
Mielőtt a 25 éves MacKenzie Page besétál egy fodrászszalonba, órákat böngészi a Pinterestet egy tökéletes fotóért, amit megmutathat a stylistnak. A 15 éves fotómegosztó alkalmazás már régóta a szépségápolási inspiráció bázisa Page számára; a középiskolában ez volt az első hely, ahol rövid frizurával rendelkező nőket látott. De mostanában valami nem stimmel, mondta: a hírfolyamát ellepték a hihetetlenül gyönyörű nők képei, pórusok nélküli bőrrel és dús hajjal. Úgy tűnik, hogy a képeket mesterséges intelligencia generálta, és Page úgy becsülte, hogy mostanra ezek teszik ki az általa látott hajas tartalmak felét. "Nem akarok hamis képeket elmenteni a kedvenceim közé, ezért elég alaposan meg kell néznem mindegyiket” - mondta, hozzátéve, hogy szégyellne bemenni a szalonba olyat kérni, ami nem valósághű.
Amikor egy potenciális ügyfél megkereste Deanna Evans rendezvényszervezőt egy mesterséges intelligencia által generált elképzeléssel a közelgő esküvőjéről, Evans nem hitt a szemének - mondta. A képzeletbeli helyszín egy buja csodavilág volt, zöld szatén terítőkkel a burjánzó virágdíszek alatt, lágy professzionális világítással és a padlóból kinövő fákkal. "Úgy nézett ki, mint egy operagála” - mondta Evans. Becslése szerint a megvalósítása körülbelül 300 000 dollárba került volna az ügyfélnek, ami a költségvetésének négyszerese volt. Evans finoman elmagyarázta a problémát - és soha többé nem hallott a nőről. Evans becslése szerint öt számjegyű üzlettől esett el.
Néhányan odáig mennek, hogy mesterséges intelligencia által generált képeket visznek a plasztikai sebészek rendelőibe, hogy bemutassák leendő ideális arcukat - mondta Keshav Magge, a Maryland állambeli Bethesdában működő plasztikai sebész, akinek a páciensei már hoztak mesterséges intelligenciával inspirált képeket orrplasztikákhoz vagy mellnagyobbításokhoz. Mint a nőkről készült MI-képek általában, ezek a képek is világosabb bőrt, nagyobb melleket és kisebb, pimaszabb orrot mutatnak - mondta. "Ideges vagyok emiatt” - mondta. "Aggódom, hogy ez irreális elvárásokat fog támasztani.”
Még azok is félrevezethetők, akik saját maguk készítenek MI-képeket. Egy kiskereskedelmi üzlet tulajdonosa például a Stable Diffusion segítségével generál előzetes terveket az új kirakatáról. Ehhez korábban egy tervező segítségére volt szükség, de ma már ingyenesen elvégezhető az interneten. Amikor azonban az így kapott inspirációkat elviszik egy szakemberhez, gyakran megdöbbennek azon, hogy mennyibe kerülne az álmaik életre keltése - mondta Paris Venture, egy művész, aki egyedi tárgyakat készít kiskereskedők számára.
A mesterséges intelligencia támadása közepette néhány vásárló és vállalkozás megpróbál visszavágni. Page, aki egy évtizede a Pinterestre támaszkodik, hogy összegyűjtse és rendszerezze a hajával, körmeivel és otthonával kapcsolatos ötleteket, azt mondta, hogy máshol fog inspiráló képeket keresni. Ha már valakinek a külseje vagy az élete után sóvárog, legalább azt szeretné, ha azok valódiak lennének. Lo Kalani, egy brooklyni fodrász egy lépéssel tovább ment: moratóriumot rendelt el az MI fotókra az ügyfelei körében. "Mondtam nekik, hogy ne hozzanak be ilyeneket többet” - mondta. „Kreatív munkát próbálunk végezni, és az MI csak a tökéletességet erőlteti”.
Leah Langley-McClean, egy nashville-i esküvői ruhatervezőhöz nemrégiben egyedi kéréssel érkezett egy vásárló: bemutatott egy fotót egy padlóig érő hosszúságú fehér ruháról, aszimmetrikus nyakkivágással, ujjak és hát nélkül. A ruha ellentmond a fizika törvényeinek, mondta McClean a leendő menyasszonynak. A szerkezetétben semmi sem akadályozta meg, hogy a míder - egy a fűzőhöz hasonló, de annál hosszabb alakformáló ruhadarab - leessen. A képet mesterséges intelligencia generálta, magyarázta neki McClean, így a tervnek némi kiigazításra lesz szüksége ahhoz, hogy a valóságban is létezzen. A vásárló azonban hajthatatlan volt, és úgy döntött, hogy máshová megy. "A tervezés nem csak arról szól, hogy létrehozzunk valamit, ami vizuálisan tetszetős” - mondta a 36 éves szabó. „Lehetségesnek is kell lennie”.
A mesterséges intelligencia korában a határvonal a valós és a lehetetlen között napról - napra eltolódni látszik. Az olyan nyilvánosan elérhető eszközöknek köszönhetően, mint a Dall-E és a Midjourney, az MI által generált képek elárasztották az internetet - és mostanra eljutottak a fodrászszalonokba, a plasztikai sebészek rendelőibe és egyéb kiskereskedők üzleteibe, ahol az olyan emberek, mint McClean menyasszonyi ügyfele, szakembereket kérnek fel azok újrateremtésére.

A mesterséges intelligencia csupán „inspiráció”; amit az ügyfelek az interneten találnak, gyakran elérhetetlen ideákat tükröz, vagy lehetetlen részleteket tartalmaz, ami megnehezíti a valós világbeli vállalkozások számára, hogy megfeleljenek vásárlóik igényeinek. Ha valaki a Pinterestet böngészi fürdőszoba-felújítási ötletek után kutatva, talán egy földöntúli csillogású, tömör rózsaszín márványból készült kádat lát. Esküvői helyszíneket beütve egy üvegházat dobhat ki, melynek tetejéről súlyos kristálycsillárok lógnak.
Persze lehetetlent kérő ügyfelek mindig is voltak. Az MI-fotók előtt az emberek magazinokból származó, vagy neves hírességek képeivel, esetleg influencerektől származó, hajszobrászok által készített kreálmányokkal sétáltak be a fodrászszalonokba. A háztartási és szépségápolási kiskereskedők már régóta használják a Photoshopot és a számítógépes képalkotást, hogy a fantasztikus képeket valósághűvé tegyék. A kisvállalkozók szerint azonban a mesterséges intelligencia könnyű hozzáférhetősége, virágzó népszerűsége és látszólag határtalan kreatív mozgástere különös csapdává alakítja a megkapó tartalomra vadászó emberek számára. A Pinteresten és más platformokon, ahol az emberek stílus-, esemény- és dekorációs ötleteket cserélnek, rengeteg az MI által generált lélegzetelállító kép. Az ügyfeleknek azonban nincs ismeretük arról, hogy mi az, ami lehetséges, és mit engedhetnek meg maguknak.
Kelsi Horn, a világszerte több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező Pinterest szóvivője elmondta, hogy a vállalatnak vannak közösségi irányelvei, amelyek minden képre vonatkoznak, függetlenül attól, hogy azok mesterséges intelligencia által generáltak-e vagy sem. "Az MI által generált tartalmak jelenleg csak kis százalékát teszik ki a platformunkon található több milliárd fotónak” - mondta Horn.

Mégis, a Gartner kutatása szerint 2024-ben már a marketingesek több mint fele használt generatív MI-t a stratégiájában, 47 százalékuk pedig a közösségi média hirdetésekben használt képek esetében is alkalmazta. Sok vállalat és közösségi fiók nem hozza nyilvánosságra, ha egy képet MI-val módosítottak vagy generáltak, így az emberek nehezen tudják észrevenni a különbséget - mondta Nicole Greene, a piackutató cég elemzője. "A fogyasztókra hárítjuk a felelősséget, hogy megvédjék magukat egy olyan környezetben, ahol a technológia példátlan módon változtatja meg azt, ahogyan megkülönböztetjük a valódit a hamisítványtól” - mondta Greene.
A mesterséges intelligenciával készült képek elképesztő módon megváltoztathatják a fogyasztói elvárásokat. "Amikor az ügyfelek akarnak valamit, maga a valóság törlődik ki az agyukból” - véli Jenni Robinson fodrász. Ő 20 éve dolgozik az iparágban, és az ügyfelek elvárásainak kezelése mindig is a munkája része volt. De az MI inspiráció robbanásszerű terjedése néhány ügyfél esetében hatalmasra növelte a szakadékot az elvárások és a valóság között, mondta, és ezzel a hozzá hasonló kreatív szakembereket a slamasztikában hagyja.
Egy másik fodrász, Rita Contreras elmondta, hogy az elmúlt hat hónapban megugrott a mesterséges intelligenciával készült képekkel érkező ügyfelek száma. Míg a hamis fotók gyakran megtévesztik az ügyfeleit, Contreras szerint ő egy kilométerről kiszúrja a mesterséges intelligenciával készült képeket; a részletek túlságosan hibátlanok, a haj túl fényes. "Egyszerűen azt kell mondanom: 'Ez nem egy valódi személy. Ez nem valódi haj” - mondta Contreras. Minden egyes találkozó előtt kénytelen sok időt tölteni azzal, hogy átbeszéli az ügyfelekkel a különbséget a mesterséges intelligencia által generált haj (amely immunis a rossz fényviszonyokra és az időjárásra) és a valódi haj (amely mindkettőre érzékeny) között.

Mielőtt a 25 éves MacKenzie Page besétál egy fodrászszalonba, órákat böngészi a Pinterestet egy tökéletes fotóért, amit megmutathat a stylistnak. A 15 éves fotómegosztó alkalmazás már régóta a szépségápolási inspiráció bázisa Page számára; a középiskolában ez volt az első hely, ahol rövid frizurával rendelkező nőket látott. De mostanában valami nem stimmel, mondta: a hírfolyamát ellepték a hihetetlenül gyönyörű nők képei, pórusok nélküli bőrrel és dús hajjal. Úgy tűnik, hogy a képeket mesterséges intelligencia generálta, és Page úgy becsülte, hogy mostanra ezek teszik ki az általa látott hajas tartalmak felét. "Nem akarok hamis képeket elmenteni a kedvenceim közé, ezért elég alaposan meg kell néznem mindegyiket” - mondta, hozzátéve, hogy szégyellne bemenni a szalonba olyat kérni, ami nem valósághű.
Amikor egy potenciális ügyfél megkereste Deanna Evans rendezvényszervezőt egy mesterséges intelligencia által generált elképzeléssel a közelgő esküvőjéről, Evans nem hitt a szemének - mondta. A képzeletbeli helyszín egy buja csodavilág volt, zöld szatén terítőkkel a burjánzó virágdíszek alatt, lágy professzionális világítással és a padlóból kinövő fákkal. "Úgy nézett ki, mint egy operagála” - mondta Evans. Becslése szerint a megvalósítása körülbelül 300 000 dollárba került volna az ügyfélnek, ami a költségvetésének négyszerese volt. Evans finoman elmagyarázta a problémát - és soha többé nem hallott a nőről. Evans becslése szerint öt számjegyű üzlettől esett el.
Néhányan odáig mennek, hogy mesterséges intelligencia által generált képeket visznek a plasztikai sebészek rendelőibe, hogy bemutassák leendő ideális arcukat - mondta Keshav Magge, a Maryland állambeli Bethesdában működő plasztikai sebész, akinek a páciensei már hoztak mesterséges intelligenciával inspirált képeket orrplasztikákhoz vagy mellnagyobbításokhoz. Mint a nőkről készült MI-képek általában, ezek a képek is világosabb bőrt, nagyobb melleket és kisebb, pimaszabb orrot mutatnak - mondta. "Ideges vagyok emiatt” - mondta. "Aggódom, hogy ez irreális elvárásokat fog támasztani.”
Még azok is félrevezethetők, akik saját maguk készítenek MI-képeket. Egy kiskereskedelmi üzlet tulajdonosa például a Stable Diffusion segítségével generál előzetes terveket az új kirakatáról. Ehhez korábban egy tervező segítségére volt szükség, de ma már ingyenesen elvégezhető az interneten. Amikor azonban az így kapott inspirációkat elviszik egy szakemberhez, gyakran megdöbbennek azon, hogy mennyibe kerülne az álmaik életre keltése - mondta Paris Venture, egy művész, aki egyedi tárgyakat készít kiskereskedők számára.
A mesterséges intelligencia támadása közepette néhány vásárló és vállalkozás megpróbál visszavágni. Page, aki egy évtizede a Pinterestre támaszkodik, hogy összegyűjtse és rendszerezze a hajával, körmeivel és otthonával kapcsolatos ötleteket, azt mondta, hogy máshol fog inspiráló képeket keresni. Ha már valakinek a külseje vagy az élete után sóvárog, legalább azt szeretné, ha azok valódiak lennének. Lo Kalani, egy brooklyni fodrász egy lépéssel tovább ment: moratóriumot rendelt el az MI fotókra az ügyfelei körében. "Mondtam nekik, hogy ne hozzanak be ilyeneket többet” - mondta. „Kreatív munkát próbálunk végezni, és az MI csak a tökéletességet erőlteti”.