SG.hu
A Meta ismét tűz alá került az EU-ban a fizetős vagy beleegyezéses modellje miatt

Egy fogyasztói csoport újfent kritikát fogalmazott meg a Meta fizetős vagy beleegyezéses (pay or consent) modellje miatt, de a vállalat „határozottan nem ért egyet” azzal, hogy törvényt sértene. A Meta fizetős vagy beleegyező modelljének célja, hogy kontinensünk felhasználói választhassanak: vagy fizetnek, vagy beleegyeznek abba, hogy adatgyűjtés útján profilozzák és nyomon kövessék őket. A modell kezdettől fogva ellentmondásos volt, és bírálatokat váltott ki az adatvédelmi és fogyasztóvédelmi csoportok részéről az EU-ban.
A legújabb panaszt az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) nyújtotta be, amely levélben fordult az EU végrehajtó hatóságaihoz, mivel aggályosnak tartja, hogy a Meta legújabb fizetős vagy beleegyezéses politikája törvénysértő lehet, és a digitális piacokról szóló törvény (DMA) megsértésével járhat. Az aggályok szerint a zavaros kezelőfelület a fogyasztókat a Meta által preferált lehetőségek felé terelik, és rontják a szolgáltatás színvonalát azon felhasználók számára, akik nem járulnak hozzá ahhoz, hogy személyes adataikat a vállalat felhasználja. A BEUC szerint a felhasználók nem járulhatnak hozzá szabadon az adataik feldolgozásához, és a Meta nem minimalizálja a felhasználóktól gyűjtött adatokat.
Agustín Reyna, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) főigazgatója „kozmetikai jellegűnek” nevezte a Meta által a politikájával kapcsolatos aggályokra válaszul végrehajtott változtatásokat, és azt mondta: "Véleményünk szerint a technológiai óriás nem foglalkozik azzal az alapvető problémával, hogy a Facebook és az Instagram felhasználói nem kapnak tisztességes választási lehetőséget, és gyenge kísérletet tesz arra, hogy azzal érveljen, hogy megfelel az uniós jognak, miközben továbbra is a viselkedésalapú hirdetési rendszer felé tereli a felhasználókat. Fontos, hogy a fogyasztóvédelmi és adatvédelmi hatóságok, valamint az Európai Bizottság gyorsan kivizsgálják a Meta legújabb politikáját, és szükség esetén azonnali és hatékony intézkedéseket hozzanak a fogyasztók védelme érdekében.”
A történet onnan indul, hogy az EU kötelezte a Metát, hogy tegye lehetővé a felhasználóknak, hogy letilthassák adataik felhasználását. A Meta erre válaszul havi 14 dolláros (5200 forintos) opciót mutatott be, amely pénzért az európaiak reklámok nélkül használhatják a Facebookot és az Instagramot. Az ingyenes verzió megmarad, de bele kell egyezni hozzá a célzott reklámokba. Nos, ez az ultimátum első látásra is sok sebből vérzik, például a GDPR szerint egy ingyenes szolgáltatásnál sem használhatja szabadon egy cég a vevői vagy felhasználói adatait. Az EU trösztellenes szabályozó hatóságai tavaly júliusban vádat is emeltek a Meta ellen a digitális piacokról szóló törvény megsértése miatt, mondván, hogy a fizetős, reklámmentes szolgáltatása a felhasználók számára bináris választási lehetőséget jelent.
A vállalat változtatásokat hajtott végre, hogy megpróbáljon megfelelni az uniós jogszabályoknak. 2024 novemberében frissítéseket hajtott végre a modellen, amelyek között szerepelt a reklámok nélküli előfizetés árának 40 százalékos csökkentése (6 euróra), valamint az, hogy a szolgáltatást ingyenesen használó ügyfelek dönthessenek úgy, hogy kevesebb személyre szabott hirdetést mutatnak nekik. De a BEUC szerint ez nem elég. A szervezet szerint „a Meta fizetős vagy beleegyezéses politikájának új változata nem kezeli azokat az alapvető problémákat, amelyeket a fogyasztói csoportok a techóriás eredeti fizetős vagy beleegyezéses megközelítésében azonosítottak”.
A Meta-t nem igazán nyűgözte le a BEUC nyilatkozata. „Határozottan nem értünk egyet a BEUC értelmezésével - az általunk bejelentett változtatások túlmutatnak az uniós jogszabályok által előírtakon”. - mondta Matt Pollard, a Meta EMEA adatvédelmi és versenykommunikációs vezetője.
A legújabb panaszt az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) nyújtotta be, amely levélben fordult az EU végrehajtó hatóságaihoz, mivel aggályosnak tartja, hogy a Meta legújabb fizetős vagy beleegyezéses politikája törvénysértő lehet, és a digitális piacokról szóló törvény (DMA) megsértésével járhat. Az aggályok szerint a zavaros kezelőfelület a fogyasztókat a Meta által preferált lehetőségek felé terelik, és rontják a szolgáltatás színvonalát azon felhasználók számára, akik nem járulnak hozzá ahhoz, hogy személyes adataikat a vállalat felhasználja. A BEUC szerint a felhasználók nem járulhatnak hozzá szabadon az adataik feldolgozásához, és a Meta nem minimalizálja a felhasználóktól gyűjtött adatokat.
Agustín Reyna, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) főigazgatója „kozmetikai jellegűnek” nevezte a Meta által a politikájával kapcsolatos aggályokra válaszul végrehajtott változtatásokat, és azt mondta: "Véleményünk szerint a technológiai óriás nem foglalkozik azzal az alapvető problémával, hogy a Facebook és az Instagram felhasználói nem kapnak tisztességes választási lehetőséget, és gyenge kísérletet tesz arra, hogy azzal érveljen, hogy megfelel az uniós jognak, miközben továbbra is a viselkedésalapú hirdetési rendszer felé tereli a felhasználókat. Fontos, hogy a fogyasztóvédelmi és adatvédelmi hatóságok, valamint az Európai Bizottság gyorsan kivizsgálják a Meta legújabb politikáját, és szükség esetén azonnali és hatékony intézkedéseket hozzanak a fogyasztók védelme érdekében.”

A történet onnan indul, hogy az EU kötelezte a Metát, hogy tegye lehetővé a felhasználóknak, hogy letilthassák adataik felhasználását. A Meta erre válaszul havi 14 dolláros (5200 forintos) opciót mutatott be, amely pénzért az európaiak reklámok nélkül használhatják a Facebookot és az Instagramot. Az ingyenes verzió megmarad, de bele kell egyezni hozzá a célzott reklámokba. Nos, ez az ultimátum első látásra is sok sebből vérzik, például a GDPR szerint egy ingyenes szolgáltatásnál sem használhatja szabadon egy cég a vevői vagy felhasználói adatait. Az EU trösztellenes szabályozó hatóságai tavaly júliusban vádat is emeltek a Meta ellen a digitális piacokról szóló törvény megsértése miatt, mondván, hogy a fizetős, reklámmentes szolgáltatása a felhasználók számára bináris választási lehetőséget jelent.
A vállalat változtatásokat hajtott végre, hogy megpróbáljon megfelelni az uniós jogszabályoknak. 2024 novemberében frissítéseket hajtott végre a modellen, amelyek között szerepelt a reklámok nélküli előfizetés árának 40 százalékos csökkentése (6 euróra), valamint az, hogy a szolgáltatást ingyenesen használó ügyfelek dönthessenek úgy, hogy kevesebb személyre szabott hirdetést mutatnak nekik. De a BEUC szerint ez nem elég. A szervezet szerint „a Meta fizetős vagy beleegyezéses politikájának új változata nem kezeli azokat az alapvető problémákat, amelyeket a fogyasztói csoportok a techóriás eredeti fizetős vagy beleegyezéses megközelítésében azonosítottak”.
A Meta-t nem igazán nyűgözte le a BEUC nyilatkozata. „Határozottan nem értünk egyet a BEUC értelmezésével - az általunk bejelentett változtatások túlmutatnak az uniós jogszabályok által előírtakon”. - mondta Matt Pollard, a Meta EMEA adatvédelmi és versenykommunikációs vezetője.