SG.hu
A brit versenyfelügyelet nekiment a Google és az Apple mobilpiaci dominanciájának

Az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyelete (CMA) „stratégiai piaci státusz” (strategic market status, SMS) vizsgálatot indít az Apple és a Google mobil ökoszisztémáival kapcsolatban. A vizsgálatok a tavaly elfogadott és januárban hatályba lépett új digitális piaci, verseny- és fogyasztóvédelmi törvény (DMCC) részét képezik. A törvény új hatásköröket biztosít a CMA számára, hogy stratégiai piaci státuszúnak minősítsen vállalatokat, ha azok túlzottan erőfölényben lévőnek minősülnek, és a verseny javítása érdekében korrekciós intézkedéseket és beavatkozásokat javasoljon.
A CMA a múlt héten jelentette be első ilyen SMS-vizsgálatát, és vizsgálatot indított a Google kereső piaci részesedésével kapcsolatban, amely a hírek szerint 90% körül van. A szabályozó hatóság akkor bejelentette, hogy januárban egy második vizsgálatra is sor kerül, és most már tudjuk, hogy új hatáskörét arra használja fel, hogy megállapítsa, hogy az Apple és a Google stratégiai piaci státusszal rendelkezik-e saját mobil ökoszisztémáikban, amelyek olyan területekre terjednek ki, mint a böngészők, az alkalmazásboltok és az operációs rendszerek.
A mai bejelentés nem okoz nagy meglepetést. A CMA még augusztusban közölte, hogy lezárja az Apple és a Google mobilalkalmazás-ökoszisztémáival kapcsolatos vizsgálatokat, amelyeket még 2021-ben indított. A CMA azonban világossá tette, hogy ez inkább csak szünet lesz, és új hatáskörét arra kívánja felhasználni, hogy a mobilszolgáltatások piacának két legnagyobb szereplője körüli versenyjogi aggályokat kezelje. Novemberben a CMA által létrehozott vizsgálócsoport arra a következtetésre jutott, hogy az Apple mobilböngésző-politikája és a Google-lal kötött paktum „visszatartja az innovációt” az Egyesült Királyságban. A megállapítások szerint az Apple arra kényszeríti a harmadik felek mobilböngészőit, hogy az Apple böngészőmotorját, a WebKit-et használják, ami korlátozza e böngészők lehetőségeit az Apple saját Safari böngészőjéhez képest, és így korlátozza, hogy hatékonyan tudjanak differenciálni a versenyző piacon.
Új vizsgálatának részeként a CMA most megerősítette, hogy megvizsgálja az Apple és a Google mobil ökoszisztémái közötti és azokon belüli verseny mértékét, beleértve azokat az akadályokat, amelyek megakadályozhatják mások versenyét. Ez magában foglalja azt is, hogy a vállalatok kihasználják-e erőfölényüket az operációs rendszerek, az alkalmazások terjesztése vagy a böngészők terén, hogy „előnyben részesítsék saját alkalmazásaikat és szolgáltatásaikat” - amelyek közül sok alapértelmezés szerint csomagban van, és nem mindig lehet őket eltávolítani. Ezen túlmenően a CMA azt is megvizsgálja, hogy bármelyik vállalat „tisztességtelen feltételeket” szab-e a fejlesztőknek, akik alkalmazásukat az alkalmazásboltjaikon keresztül kívánják terjeszteni. A CMA ideiglenes elnökké nevezte ki Doug Gurr volt Amazon-vezetőt, ami egy szélesebb körű változás része, mivel az Egyesült Királyság a bürokrácia és a bürokrácia csökkentésével növekedést és technológiát támogató nemzetként pozícionálja magát.
Alex Haffner, a Fladgate brit ügyvédi iroda versenyjogi partnere szerint a mai bejelentés „teljes mértékben várható volt”, hozzátéve, hogy a figyelemre méltóbb aspektus az, hogy az új vizsgálat hogyan fog alakulni, tekintettel a brit szabályozó hatóságnál folyamatban lévő szélesebb körű változásokra. "Ennél is érdekesebb, hogy ez hogyan illeszkedik a CMA tágabb szervezetét érintő jelenlegi változásokba, és különösen abba a nagyon egyértelmű irányításba, amelyet a központi kormánytól kap annak biztosítására, hogy a szabályozást következetesen alkalmazzák a növekedéspárti menetrenddel összhangban” - mondta Haffner. "Arra számíthatunk, hogy ez erőteljesen megjelenik majd, amint a CMA belemerül a DMCC-rendszer sajátosságaiba és az érintett technológiai vállalatokkal való kapcsolattartásba."
A mai bejelentés egy háromhetes időszakot indít el, amely során az érintett érdekeltek a vizsgálatok részeként észrevételeket nyújthatnak be, az eredményeket pedig várhatóan 2025. október 22-ig jelentik be. Bár még korai szakaszban vagyunk, a lehetséges jogorvoslati lehetőségek - amennyiben az Apple és a Google stratégiai piaci státuszát ítélik meg - magukban foglalják annak előírását, hogy a vállalatoknak nagyobb hozzáférést kell biztosítaniuk harmadik feleknek a kulcsfontosságú funkciókhoz, hogy segítsék őket a versenyben. Ide tartozhat az is, hogy megkönnyítsék az Apple és a Google meglévő alkalmazásbolt-struktúráján kívüli szolgáltatásokért való fizetést.
Az Apple szóvivője azt mondta, hogy „továbbra is konstruktívan együttműködik a CMA-val” a vizsgálat előrehaladtával. "Az Apple hisz a dinamikus piacokban, ahol az innováció virágozhat” - mondta a szóvivő. "Minden szegmensben és joghatóságban, ahol működünk, versenyben vagyunk, és mindig a felhasználóink bizalma áll a középpontunkban. Csak az Egyesült Királyságban az iOS-alkalmazások gazdasága több százezer munkahelyet támogat, és lehetővé teszi a nagy és kis fejlesztők számára, hogy egy megbízható platformon érjék el a felhasználókat.”
Oliver Bethell, a Google versenypolitikáért felelős vezető igazgatója is csatlakozott ehhez az állásponthoz, megjegyezve, hogy a vállalat „konstruktívan együtt fog működni a CMA-val”. "Az Android nyitottsága hozzájárult a választék bővítéséhez, az árak csökkentéséhez és az okostelefonokhoz és alkalmazásokhoz való hozzáférés demokratizálásához. Ez az egyetlen példa a sikeres és életképes nyílt forráskódú mobil operációs rendszerre” - írta Bethell mai blogbejegyzésében. "Olyan utat támogatunk, amely elkerüli a választék és a lehetőségek elfojtását a brit fogyasztók és vállalkozások számára egyaránt, és nem veszélyezteti az Egyesült Királyság növekedési kilátásait."
A CMA a múlt héten jelentette be első ilyen SMS-vizsgálatát, és vizsgálatot indított a Google kereső piaci részesedésével kapcsolatban, amely a hírek szerint 90% körül van. A szabályozó hatóság akkor bejelentette, hogy januárban egy második vizsgálatra is sor kerül, és most már tudjuk, hogy új hatáskörét arra használja fel, hogy megállapítsa, hogy az Apple és a Google stratégiai piaci státusszal rendelkezik-e saját mobil ökoszisztémáikban, amelyek olyan területekre terjednek ki, mint a böngészők, az alkalmazásboltok és az operációs rendszerek.
A mai bejelentés nem okoz nagy meglepetést. A CMA még augusztusban közölte, hogy lezárja az Apple és a Google mobilalkalmazás-ökoszisztémáival kapcsolatos vizsgálatokat, amelyeket még 2021-ben indított. A CMA azonban világossá tette, hogy ez inkább csak szünet lesz, és új hatáskörét arra kívánja felhasználni, hogy a mobilszolgáltatások piacának két legnagyobb szereplője körüli versenyjogi aggályokat kezelje. Novemberben a CMA által létrehozott vizsgálócsoport arra a következtetésre jutott, hogy az Apple mobilböngésző-politikája és a Google-lal kötött paktum „visszatartja az innovációt” az Egyesült Királyságban. A megállapítások szerint az Apple arra kényszeríti a harmadik felek mobilböngészőit, hogy az Apple böngészőmotorját, a WebKit-et használják, ami korlátozza e böngészők lehetőségeit az Apple saját Safari böngészőjéhez képest, és így korlátozza, hogy hatékonyan tudjanak differenciálni a versenyző piacon.
Új vizsgálatának részeként a CMA most megerősítette, hogy megvizsgálja az Apple és a Google mobil ökoszisztémái közötti és azokon belüli verseny mértékét, beleértve azokat az akadályokat, amelyek megakadályozhatják mások versenyét. Ez magában foglalja azt is, hogy a vállalatok kihasználják-e erőfölényüket az operációs rendszerek, az alkalmazások terjesztése vagy a böngészők terén, hogy „előnyben részesítsék saját alkalmazásaikat és szolgáltatásaikat” - amelyek közül sok alapértelmezés szerint csomagban van, és nem mindig lehet őket eltávolítani. Ezen túlmenően a CMA azt is megvizsgálja, hogy bármelyik vállalat „tisztességtelen feltételeket” szab-e a fejlesztőknek, akik alkalmazásukat az alkalmazásboltjaikon keresztül kívánják terjeszteni. A CMA ideiglenes elnökké nevezte ki Doug Gurr volt Amazon-vezetőt, ami egy szélesebb körű változás része, mivel az Egyesült Királyság a bürokrácia és a bürokrácia csökkentésével növekedést és technológiát támogató nemzetként pozícionálja magát.
Alex Haffner, a Fladgate brit ügyvédi iroda versenyjogi partnere szerint a mai bejelentés „teljes mértékben várható volt”, hozzátéve, hogy a figyelemre méltóbb aspektus az, hogy az új vizsgálat hogyan fog alakulni, tekintettel a brit szabályozó hatóságnál folyamatban lévő szélesebb körű változásokra. "Ennél is érdekesebb, hogy ez hogyan illeszkedik a CMA tágabb szervezetét érintő jelenlegi változásokba, és különösen abba a nagyon egyértelmű irányításba, amelyet a központi kormánytól kap annak biztosítására, hogy a szabályozást következetesen alkalmazzák a növekedéspárti menetrenddel összhangban” - mondta Haffner. "Arra számíthatunk, hogy ez erőteljesen megjelenik majd, amint a CMA belemerül a DMCC-rendszer sajátosságaiba és az érintett technológiai vállalatokkal való kapcsolattartásba."
A mai bejelentés egy háromhetes időszakot indít el, amely során az érintett érdekeltek a vizsgálatok részeként észrevételeket nyújthatnak be, az eredményeket pedig várhatóan 2025. október 22-ig jelentik be. Bár még korai szakaszban vagyunk, a lehetséges jogorvoslati lehetőségek - amennyiben az Apple és a Google stratégiai piaci státuszát ítélik meg - magukban foglalják annak előírását, hogy a vállalatoknak nagyobb hozzáférést kell biztosítaniuk harmadik feleknek a kulcsfontosságú funkciókhoz, hogy segítsék őket a versenyben. Ide tartozhat az is, hogy megkönnyítsék az Apple és a Google meglévő alkalmazásbolt-struktúráján kívüli szolgáltatásokért való fizetést.
Az Apple szóvivője azt mondta, hogy „továbbra is konstruktívan együttműködik a CMA-val” a vizsgálat előrehaladtával. "Az Apple hisz a dinamikus piacokban, ahol az innováció virágozhat” - mondta a szóvivő. "Minden szegmensben és joghatóságban, ahol működünk, versenyben vagyunk, és mindig a felhasználóink bizalma áll a középpontunkban. Csak az Egyesült Királyságban az iOS-alkalmazások gazdasága több százezer munkahelyet támogat, és lehetővé teszi a nagy és kis fejlesztők számára, hogy egy megbízható platformon érjék el a felhasználókat.”
Oliver Bethell, a Google versenypolitikáért felelős vezető igazgatója is csatlakozott ehhez az állásponthoz, megjegyezve, hogy a vállalat „konstruktívan együtt fog működni a CMA-val”. "Az Android nyitottsága hozzájárult a választék bővítéséhez, az árak csökkentéséhez és az okostelefonokhoz és alkalmazásokhoz való hozzáférés demokratizálásához. Ez az egyetlen példa a sikeres és életképes nyílt forráskódú mobil operációs rendszerre” - írta Bethell mai blogbejegyzésében. "Olyan utat támogatunk, amely elkerüli a választék és a lehetőségek elfojtását a brit fogyasztók és vállalkozások számára egyaránt, és nem veszélyezteti az Egyesült Királyság növekedési kilátásait."