SG.hu
Az adatszuverenitásról szól a Lidl felhőajánlata
Európa legnagyobb kiskereskedelmi vállalatának informatikai részlege felhőszolgáltatásokat kínál az Amazontól és a Google-től óvakodó vállalatoknak.
A kenyér, a vaj és más alapvető élelmiszerek alacsony áron történő értékesítése Dieter Schwarzot Európa egyik leggazdagabb emberévé tette. Most a Lidl diszkont kiskereskedőlánc 84 éves, 40 milliárd eurós vagyont felhalmozó alapítója a modern világ egy egészen más alapanyagába, az adatszolgáltatásokba is belevág. A Lidl tulajdonosa, a Schwarz Group 2021-ben egy belső használatra épített rendszerrel kezdte, és ma már felhőalapú számítástechnikai és kiberbiztonsági szolgáltatásokat kínál vállalati ügyfeleknek. Informatikai egysége, a Schwarz Digits - amely 2023-ban vált önállóan működő részleggé - olyan ügyfeleket szolgál ki, mint Németország legnagyobb szoftvercsoportja, az SAP, az ország legsikeresebb futballklubja, a Bayern München és a hamburgi kikötő. Az egység tavaly 1,9 milliárd euró éves árbevételt ért el, és 7500 alkalmazottat foglalkoztat.
„Nem kereskedelmi indíttatásból vágtunk bele, hanem csak a saját igényeinket akartuk kielégíteni” - mondta Christian Müller, a Schwarz Digits társ-vezérigazgatója. "Nagyon meredek növekedési pályán vagyunk.” Szolgáltatásának egyik fő eladási érve, hogy az összes ügyféladatot kizárólag Németországban és Ausztriában dolgozzák fel és tárolják, ahol szigorú adatvédelmi és adatvédelemmel kapcsolatos törvények vannak érvényben. Amikor a Schwarz, a 167,2 milliárd eurós éves árbevétellel rendelkező magántulajdonban lévő vállalkozás először vizsgálta az adattárolás új lehetőségeit, "nem akart harmadik féltől függeni” - mondta Müller. Ha pedig nem volt német lehetőség, akkor legalább egy európai szolgáltatót akart igénybe venni, és elkerülni az adatok más joghatóságok területén történő tárolását. Miután a vállalat arra a következtetésre jutott, hogy egyetlen meglévő szolgáltató sem tudja kielégíteni az igényeit, úgy döntött, hogy saját felhőszolgáltatást hoz létre.
"Rengeteg rendkívül érzékeny adatunk van” - mondta Müller -, például az egyes üzletek értékesítési mintái, árkalkulációk, a Lidl hűségprogramjának vásárlói adatai és a csoport 575 000 alkalmazottjának adatai. Amikor a Lidl saját felhőjét üzembe helyezte, hamarosan rájött, hogy más német vállalkozások is ugyanezeket a kérdéseket tették fel maguknak, hogy akarják-e használni az Egyesült Államokban és Kínában működő legnagyobb felhőszolgáltatásokat. "Rendkívül fontos, hogy Európa a legkorszerűbb informatikai technológiák élvonalában legyen, és képes legyen ilyen szolgáltatásokat nyújtani” - mondta Johannes Helbig, az Erlangen-Nürnbergi Egyetem digitális szuverenitással foglalkozó professzora, hozzátéve, hogy a Schwarz Group megközelítése "fontos és nagyon üdvözlendő", és "rendkívül bátorító példakép".
A Schwarz csoport kiterjedt székházában található informatikai irányítóközpont helye titkos, mert világszerte 14 000 Lidl- és Kaufland-üzlet, valamint 220 raktár és egyre növekvő számú, többek között palackozott vizet, tésztát és fagylaltot előállító gyárának működése függ tőle. A vállalat hírhedten tartózkodik a nyilvánosságtól, és csak néhány éve kezdett el felvenni médiakapcsolatokért felelős munkatársakat. A székhelye Neckarsulm külvárosában van, egy 27 000 lakosú kisvárosban, Németország gazdag délnyugati részén. Tavaly a Schwarz úgy döntött, hogy megmártózik a mesterséges intelligenciában, és kisebbségi részesedést szerzett a német Aleph Alpha AI startupban. Dieter Schwarz ezt a lehetőséget kihasználva szélesebb körű célokat tűzött ki a gyorsan fejlődő technológia területén: jótékonysági alapítványa a vállalat szülőföldjével, Baden-Württemberg tartományával együttműködve egy Heilbronn városában létrehozandó mesterséges intelligencia kampusz finanszírozásán dolgozik. A kampusz célja, hogy az alkalmazott mesterséges intelligencia „globális otthonává” váljon, és az Aleph Alpha partnereként működik.
Axel Oppermann, a német Avispador informatikai tanácsadó cég tulajdonosa szerint a Schwarz Digits a felhőalapú számítástechnikára, a kiberbiztonságra és az MI-re összpontosít, mivel mindhárom terület „rendkívül fontos az ügyfelek számára”. A tulajdonos mérete és pénzügyi ereje vonzóvá teszi a Schwarz Digitset a külső ügyfelek számára, akik „olyan informatikai partnert keresnek, aki nem tűnik el két éven belül” - tette hozzá. Ezáltal a Schwarz Digits „hiteles regionális kihívójává” vált az olyan nagy piaci szereplőknek, mint az Amazon Web Services, a Google vagy a Microsoft. Oppermann szerint a cég versenyhátrányban volt, mert nem rendelkezett a külső szolgáltató partnerek széles körű hálózatával, amelyek felhőalapú termékeket forgalmaznak, és segítenek a szolgáltatások bevezetésében és irányításában. Az Amazon Web Services például 200 országban 130 000 partnerből álló hálózattal rendelkezik.
Az adatvédelemre és -ellenőrzésre nagy hangsúlyt fektető regionális vállalatok számára azonban a Schwarz Digits vonzó lehetőség. „A legfontosabb ok számunkra [hogy a Schwarzot használjuk] az ajánlat digitális szuverenitása volt” - mondta a Bayern München szóvivője, hozzátéve, hogy a Schwarz Digits adatvédelemre és magánéletre való összpontosítása kiemelkedő. „Nincs hasonló termék a piacon” - mondta a klub. Kiberbiztonsági termékei meggyőzték a szoftveróriás SAP-t is, amely 2023-ban ügyfél lett. A Schwarz kiberbiztonsági platformja „az informatikai rendszereinket egy potenciális támadó szemszögéből mutatja be” - mondta az SAP, hozzátéve, hogy ez hasznos a gyenge pontok azonosításához és a potenciális fenyegetések elemzéséhez.
A Schwarz ezt a szakértelmet 2021-ben építette ki, amikor 700 millió dollárért megvásárolta az izraeli XM Cyber kiberbiztonsági céget. Eredetileg csak ügyfél akart lenni a cégnél, amelyet az izraeli titkosszolgálat, a Moszad egykori főnöke alapított. "Minden elérhető kiberbiztonsági terméket kiértékeltünk, és arra a következtetésre jutottunk, hogy az XM Cyberé messze a legjobb” - mondta Rolf Schumann, a Schwarz Digits másik társ-vezérigazgatója. A csoport azonban ekkor fedezte fel, hogy az XM Cyber tőzsdei bevezetést fontolgat, és aggódott, hogy ez a kulcsfontosságú alkalmazottak távozásához vezethet. „Ezért úgy döntöttünk, hogy az egész vállalatot a csoportunkhoz csatoljuk.”
A Schwarz MI-be történő befektetése „a következő logikus lépés” volt a technológiai szakértelem kiszélesítésében, mondta Müller. Amikor az Aleph Alpha tavaly több mint 100 millió euró friss tőkét gyűjtött, a Schwarz Digits részt vett a finanszírozási körben, amely kutatási támogatásokat és közel 400 millió euró értékű üzleti kötelezettségvállalásokat is tartalmazott. De ahogy a biztonsággal és a magánélet védelmével kapcsolatos óvatosság átalakította a Schwarz felhőalapú számítástechnikával kapcsolatos megközelítését, úgy a mesterséges intelligencia alkalmazását is hasonló elvek vezérlik. Miközben a vállalat kulcsfontosságú feltörekvő technológiának tekinti, óvatos a belső adatok vállalaton kívül eső MI-eszközökkel való felhasználását illetően. „Nem akartunk ebbe a csapdába esni” - mondta Müller. "Ezért a ChatGPT indulása utáni első napon úgy döntöttünk, hogy blokkoljuk a csetbothoz való hozzáférést a személyzet számára."
A kenyér, a vaj és más alapvető élelmiszerek alacsony áron történő értékesítése Dieter Schwarzot Európa egyik leggazdagabb emberévé tette. Most a Lidl diszkont kiskereskedőlánc 84 éves, 40 milliárd eurós vagyont felhalmozó alapítója a modern világ egy egészen más alapanyagába, az adatszolgáltatásokba is belevág. A Lidl tulajdonosa, a Schwarz Group 2021-ben egy belső használatra épített rendszerrel kezdte, és ma már felhőalapú számítástechnikai és kiberbiztonsági szolgáltatásokat kínál vállalati ügyfeleknek. Informatikai egysége, a Schwarz Digits - amely 2023-ban vált önállóan működő részleggé - olyan ügyfeleket szolgál ki, mint Németország legnagyobb szoftvercsoportja, az SAP, az ország legsikeresebb futballklubja, a Bayern München és a hamburgi kikötő. Az egység tavaly 1,9 milliárd euró éves árbevételt ért el, és 7500 alkalmazottat foglalkoztat.
„Nem kereskedelmi indíttatásból vágtunk bele, hanem csak a saját igényeinket akartuk kielégíteni” - mondta Christian Müller, a Schwarz Digits társ-vezérigazgatója. "Nagyon meredek növekedési pályán vagyunk.” Szolgáltatásának egyik fő eladási érve, hogy az összes ügyféladatot kizárólag Németországban és Ausztriában dolgozzák fel és tárolják, ahol szigorú adatvédelmi és adatvédelemmel kapcsolatos törvények vannak érvényben. Amikor a Schwarz, a 167,2 milliárd eurós éves árbevétellel rendelkező magántulajdonban lévő vállalkozás először vizsgálta az adattárolás új lehetőségeit, "nem akart harmadik féltől függeni” - mondta Müller. Ha pedig nem volt német lehetőség, akkor legalább egy európai szolgáltatót akart igénybe venni, és elkerülni az adatok más joghatóságok területén történő tárolását. Miután a vállalat arra a következtetésre jutott, hogy egyetlen meglévő szolgáltató sem tudja kielégíteni az igényeit, úgy döntött, hogy saját felhőszolgáltatást hoz létre.
"Rengeteg rendkívül érzékeny adatunk van” - mondta Müller -, például az egyes üzletek értékesítési mintái, árkalkulációk, a Lidl hűségprogramjának vásárlói adatai és a csoport 575 000 alkalmazottjának adatai. Amikor a Lidl saját felhőjét üzembe helyezte, hamarosan rájött, hogy más német vállalkozások is ugyanezeket a kérdéseket tették fel maguknak, hogy akarják-e használni az Egyesült Államokban és Kínában működő legnagyobb felhőszolgáltatásokat. "Rendkívül fontos, hogy Európa a legkorszerűbb informatikai technológiák élvonalában legyen, és képes legyen ilyen szolgáltatásokat nyújtani” - mondta Johannes Helbig, az Erlangen-Nürnbergi Egyetem digitális szuverenitással foglalkozó professzora, hozzátéve, hogy a Schwarz Group megközelítése "fontos és nagyon üdvözlendő", és "rendkívül bátorító példakép".
A Schwarz csoport kiterjedt székházában található informatikai irányítóközpont helye titkos, mert világszerte 14 000 Lidl- és Kaufland-üzlet, valamint 220 raktár és egyre növekvő számú, többek között palackozott vizet, tésztát és fagylaltot előállító gyárának működése függ tőle. A vállalat hírhedten tartózkodik a nyilvánosságtól, és csak néhány éve kezdett el felvenni médiakapcsolatokért felelős munkatársakat. A székhelye Neckarsulm külvárosában van, egy 27 000 lakosú kisvárosban, Németország gazdag délnyugati részén. Tavaly a Schwarz úgy döntött, hogy megmártózik a mesterséges intelligenciában, és kisebbségi részesedést szerzett a német Aleph Alpha AI startupban. Dieter Schwarz ezt a lehetőséget kihasználva szélesebb körű célokat tűzött ki a gyorsan fejlődő technológia területén: jótékonysági alapítványa a vállalat szülőföldjével, Baden-Württemberg tartományával együttműködve egy Heilbronn városában létrehozandó mesterséges intelligencia kampusz finanszírozásán dolgozik. A kampusz célja, hogy az alkalmazott mesterséges intelligencia „globális otthonává” váljon, és az Aleph Alpha partnereként működik.
Axel Oppermann, a német Avispador informatikai tanácsadó cég tulajdonosa szerint a Schwarz Digits a felhőalapú számítástechnikára, a kiberbiztonságra és az MI-re összpontosít, mivel mindhárom terület „rendkívül fontos az ügyfelek számára”. A tulajdonos mérete és pénzügyi ereje vonzóvá teszi a Schwarz Digitset a külső ügyfelek számára, akik „olyan informatikai partnert keresnek, aki nem tűnik el két éven belül” - tette hozzá. Ezáltal a Schwarz Digits „hiteles regionális kihívójává” vált az olyan nagy piaci szereplőknek, mint az Amazon Web Services, a Google vagy a Microsoft. Oppermann szerint a cég versenyhátrányban volt, mert nem rendelkezett a külső szolgáltató partnerek széles körű hálózatával, amelyek felhőalapú termékeket forgalmaznak, és segítenek a szolgáltatások bevezetésében és irányításában. Az Amazon Web Services például 200 országban 130 000 partnerből álló hálózattal rendelkezik.
Az adatvédelemre és -ellenőrzésre nagy hangsúlyt fektető regionális vállalatok számára azonban a Schwarz Digits vonzó lehetőség. „A legfontosabb ok számunkra [hogy a Schwarzot használjuk] az ajánlat digitális szuverenitása volt” - mondta a Bayern München szóvivője, hozzátéve, hogy a Schwarz Digits adatvédelemre és magánéletre való összpontosítása kiemelkedő. „Nincs hasonló termék a piacon” - mondta a klub. Kiberbiztonsági termékei meggyőzték a szoftveróriás SAP-t is, amely 2023-ban ügyfél lett. A Schwarz kiberbiztonsági platformja „az informatikai rendszereinket egy potenciális támadó szemszögéből mutatja be” - mondta az SAP, hozzátéve, hogy ez hasznos a gyenge pontok azonosításához és a potenciális fenyegetések elemzéséhez.
A Schwarz ezt a szakértelmet 2021-ben építette ki, amikor 700 millió dollárért megvásárolta az izraeli XM Cyber kiberbiztonsági céget. Eredetileg csak ügyfél akart lenni a cégnél, amelyet az izraeli titkosszolgálat, a Moszad egykori főnöke alapított. "Minden elérhető kiberbiztonsági terméket kiértékeltünk, és arra a következtetésre jutottunk, hogy az XM Cyberé messze a legjobb” - mondta Rolf Schumann, a Schwarz Digits másik társ-vezérigazgatója. A csoport azonban ekkor fedezte fel, hogy az XM Cyber tőzsdei bevezetést fontolgat, és aggódott, hogy ez a kulcsfontosságú alkalmazottak távozásához vezethet. „Ezért úgy döntöttünk, hogy az egész vállalatot a csoportunkhoz csatoljuk.”
A Schwarz MI-be történő befektetése „a következő logikus lépés” volt a technológiai szakértelem kiszélesítésében, mondta Müller. Amikor az Aleph Alpha tavaly több mint 100 millió euró friss tőkét gyűjtött, a Schwarz Digits részt vett a finanszírozási körben, amely kutatási támogatásokat és közel 400 millió euró értékű üzleti kötelezettségvállalásokat is tartalmazott. De ahogy a biztonsággal és a magánélet védelmével kapcsolatos óvatosság átalakította a Schwarz felhőalapú számítástechnikával kapcsolatos megközelítését, úgy a mesterséges intelligencia alkalmazását is hasonló elvek vezérlik. Miközben a vállalat kulcsfontosságú feltörekvő technológiának tekinti, óvatos a belső adatok vállalaton kívül eső MI-eszközökkel való felhasználását illetően. „Nem akartunk ebbe a csapdába esni” - mondta Müller. "Ezért a ChatGPT indulása utáni első napon úgy döntöttünk, hogy blokkoljuk a csetbothoz való hozzáférést a személyzet számára."