SG.hu
Globális informatikai hiba állította le a reptereket, bankokat és távközlési cégeket
Egy globális technológiai kiesés több iparág működését is megzavarta: a légitársaságok leállították a járatokat, egyes műsorszolgáltatók nem adtak adást, és a banki tevékenységtől kezdve az egészségügyig mindenhol rendszerproblémák léptek fel. A Microsoft közölte, hogy megoldotta a felhőszolgáltatások kiesését, amely több fapados légitársaságot is érintett, bár nem volt azonnal világos, hogy ezek kapcsolatban állnak-e egymással.
Nemzetközi hírügynökségek jelentése szerint egy Windowst érintő hiba világszerte akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok és más nagy rendszerek működését, egyebek közt fennakadások vannak az összes spanyol repülőtéren, a berlini és az amszterdami repülőtéren, a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál. A Budapest Airport közlése szerint a Liszt Ferenc-repülőtéren a probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti. Több légitársaság az utasfelvétel manuális elvégzése mellett döntött.
Az ausztrál kormány szerint a média, a bankok és a távközlési cégek által elszenvedett kiesések a Crowdstrike globális kiberbiztonsági cégnél felmerült problémához kapcsolódnak. A Crowdstrike által ügyfeleinek küldött riasztás szerint a cég „Falcon Sensor” szoftvere a Microsoft Windows összeomlását és kék képernyő megjelenését okozza. A pénteken hajnalban elküldött riasztás egy kézi megoldást is tartalmazott a probléma orvoslására. Nem áll rendelkezésre olyan információ, amely arra utalna, hogy az üzemzavar kiberbiztonsági incidens lett volna - közölte Michelle McGuinness, Ausztrália nemzeti kiberbiztonsági koordinátorának irodája az X-en közzétett bejegyzésében.
Nagy-Britanniában az orvosok által használt foglalási rendszerek nem működtek - jelentették többször is egészségügyi tisztviselők az X-en -, míg a Sky News, az ország egyik legnagyobb hírszolgáltatója elnézést kért, hogy nem tud élőben közvetíteni. A bankok és más pénzintézetek Ausztráliától Indiáig és Dél-Afrikáig figyelmeztették ügyfeleiket a szolgáltatásaikban bekövetkezett zavarokra. A német bankok is fennakadásokkal küzdenek, mondta a Deutsche Kreditwirtschaft pénzügyi ágazati szövetség szóvivője. A dél-afrikai Capitec Bank azt mondta, hogy a kártyás fizetések, ATM és App szolgáltatások teljesen helyreálltak, miután jelentős fennakadásokat tapasztaltak. Az Amazon AWS felhőszolgáltató közleményében azt írta, hogy „vizsgálja a Windows EC2-példányokhoz és az AWS-en belüli munkaterületekhez való kapcsolódási problémákról szóló jelentéseket”.
Az olaj-, gáz-, áram-, részvény-, deviza- és kötvénykereskedők Londontól Szingapúrig nehezen tudnak működni. A londoni tőzsdét működtető LSEG Group közölte, hogy Workspace hír- és adatplatformja „harmadik féltől származó globális technikai probléma” miatt világszerte fennakadást szenvedett, amely a felhasználókat érintette. Az Európai Energiatőzsde közölte, hogy a Trayport energia- és gázkereskedelmi platformot használó ügyfeleinek „a harmadik fél szolgáltatóval kapcsolatos infrastrukturális problémák miatt” gondot okozott a kereskedés. A Shell és a BP, valamint a Vitol kereskedőház működése is érintett. "Az összes globális piaci kiesés öreganyját éljük át” - mondta egy kereskedő. "Az emberek nem tudják bekapcsolni a számítógépeiket az újraindítások után. Azok, amelyek nem indultak újra, jól működnek” - mondta egy másik kereskedő.
A hiba az utazási ágazatot érinti a legsúlyosabban: a világ repülőterei, köztük Tokió, Amszterdam, Berlin és több spanyol repülőtér is problémákat jelentett rendszereivel és késésekről számolt be. A nemzetközi légitársaságok, köztük a Ryanair - Európa legnagyobb légitársasága az utasok száma alapján - a foglalási rendszereikben fellépő problémákra és egyéb fennakadásokra figyelmeztettek.
A földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján a Budapest Airport hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít. A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe.
A Wizz Air tájékoztatása szerint a többi légitársasághoz hasonlóan rendkívüli technikai kihívással találták magukat szemben nemzetközi informatikai partnerük rendszerének leállása után. Közleményükben azt írták: "Az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán". Azt is közölték, hogy nem elérhető a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása, a foglalási rendszer, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, az új foglalások és meglévő foglalások módosítása, de még a kapcsolattartó és ügyfélszolgálati központok sem. Az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel. A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére.
Külföldön az American Airlines, a Delta Airlines, a United Airlines és az Allegiant Air kommunikációs problémákra hivatkozva járatokat állított le. "Egy harmadik féltől származó szoftver kiesése világszerte hatással van a számítógépes rendszerekre, többek között a Unitednél is. Amíg azon dolgozunk, hogy helyreállítsuk ezeket a rendszereket, addig minden repülőgépet az indulási repülőtéren tartunk” - áll a United közleményében. „A már felszállt járatok folytatják útjukat a célállomásra”.
Nemzetközi hírügynökségek jelentése szerint egy Windowst érintő hiba világszerte akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok és más nagy rendszerek működését, egyebek közt fennakadások vannak az összes spanyol repülőtéren, a berlini és az amszterdami repülőtéren, a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál. A Budapest Airport közlése szerint a Liszt Ferenc-repülőtéren a probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti. Több légitársaság az utasfelvétel manuális elvégzése mellett döntött.
Az ausztrál kormány szerint a média, a bankok és a távközlési cégek által elszenvedett kiesések a Crowdstrike globális kiberbiztonsági cégnél felmerült problémához kapcsolódnak. A Crowdstrike által ügyfeleinek küldött riasztás szerint a cég „Falcon Sensor” szoftvere a Microsoft Windows összeomlását és kék képernyő megjelenését okozza. A pénteken hajnalban elküldött riasztás egy kézi megoldást is tartalmazott a probléma orvoslására. Nem áll rendelkezésre olyan információ, amely arra utalna, hogy az üzemzavar kiberbiztonsági incidens lett volna - közölte Michelle McGuinness, Ausztrália nemzeti kiberbiztonsági koordinátorának irodája az X-en közzétett bejegyzésében.
Nagy-Britanniában az orvosok által használt foglalási rendszerek nem működtek - jelentették többször is egészségügyi tisztviselők az X-en -, míg a Sky News, az ország egyik legnagyobb hírszolgáltatója elnézést kért, hogy nem tud élőben közvetíteni. A bankok és más pénzintézetek Ausztráliától Indiáig és Dél-Afrikáig figyelmeztették ügyfeleiket a szolgáltatásaikban bekövetkezett zavarokra. A német bankok is fennakadásokkal küzdenek, mondta a Deutsche Kreditwirtschaft pénzügyi ágazati szövetség szóvivője. A dél-afrikai Capitec Bank azt mondta, hogy a kártyás fizetések, ATM és App szolgáltatások teljesen helyreálltak, miután jelentős fennakadásokat tapasztaltak. Az Amazon AWS felhőszolgáltató közleményében azt írta, hogy „vizsgálja a Windows EC2-példányokhoz és az AWS-en belüli munkaterületekhez való kapcsolódási problémákról szóló jelentéseket”.
Az olaj-, gáz-, áram-, részvény-, deviza- és kötvénykereskedők Londontól Szingapúrig nehezen tudnak működni. A londoni tőzsdét működtető LSEG Group közölte, hogy Workspace hír- és adatplatformja „harmadik féltől származó globális technikai probléma” miatt világszerte fennakadást szenvedett, amely a felhasználókat érintette. Az Európai Energiatőzsde közölte, hogy a Trayport energia- és gázkereskedelmi platformot használó ügyfeleinek „a harmadik fél szolgáltatóval kapcsolatos infrastrukturális problémák miatt” gondot okozott a kereskedés. A Shell és a BP, valamint a Vitol kereskedőház működése is érintett. "Az összes globális piaci kiesés öreganyját éljük át” - mondta egy kereskedő. "Az emberek nem tudják bekapcsolni a számítógépeiket az újraindítások után. Azok, amelyek nem indultak újra, jól működnek” - mondta egy másik kereskedő.
A hiba az utazási ágazatot érinti a legsúlyosabban: a világ repülőterei, köztük Tokió, Amszterdam, Berlin és több spanyol repülőtér is problémákat jelentett rendszereivel és késésekről számolt be. A nemzetközi légitársaságok, köztük a Ryanair - Európa legnagyobb légitársasága az utasok száma alapján - a foglalási rendszereikben fellépő problémákra és egyéb fennakadásokra figyelmeztettek.
A földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján a Budapest Airport hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít. A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe.
A Wizz Air tájékoztatása szerint a többi légitársasághoz hasonlóan rendkívüli technikai kihívással találták magukat szemben nemzetközi informatikai partnerük rendszerének leállása után. Közleményükben azt írták: "Az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán". Azt is közölték, hogy nem elérhető a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása, a foglalási rendszer, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, az új foglalások és meglévő foglalások módosítása, de még a kapcsolattartó és ügyfélszolgálati központok sem. Az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel. A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére.
Külföldön az American Airlines, a Delta Airlines, a United Airlines és az Allegiant Air kommunikációs problémákra hivatkozva járatokat állított le. "Egy harmadik féltől származó szoftver kiesése világszerte hatással van a számítógépes rendszerekre, többek között a Unitednél is. Amíg azon dolgozunk, hogy helyreállítsuk ezeket a rendszereket, addig minden repülőgépet az indulási repülőtéren tartunk” - áll a United közleményében. „A már felszállt járatok folytatják útjukat a célállomásra”.