SG.hu
A hatóságok nem akarnak Facebook-fiókok ellopásával foglalkozni
Negyvenegy állam főügyésze írt levelet a Meta legfőbb ügyvivőjének, amelyben azt írják, hogy az Egyesült Államokban ugrásszerűen megnőtt a panaszok száma a Facebook- és Instagram-felhasználói fiókok ellopása miatt, és "azonnali intézkedést" tartanak szükségesnek a fenyegetés mérséklésére.
A bűnüldöző szervek vezető tisztviselőinek koalíciója - amelynek élén Letitia James New York-i főügyész áll - azt állítja, hogy a fiókok átvételével kapcsolatos panaszok "drámai és tartós megugrása" a kormányzati erőforrások "jelentős elszívását" jelenti, mivel sok ellopott fiók pénzügyi bűncselekményekhez is kapcsolódik - némelyikből állítólag közvetlenül a Meta profitál. "Számos panaszt kaptunk arról, hogy fenyegető szereplők csalárd módon több ezer dollárral terhelték meg a kapcsolt hitelkártyákat" - áll a Meta jogi vezetőjének, Jennifer Newsteadnek címzett levélben. "Továbbá kaptunk jelentéseket arról, hogy fenyegető szereplők hirdetéseket vásároltak, hogy azokat a Metán futtassák. Nem vagyunk hajlandóak az önök vállalatának ügyfélszolgálati képviselőiként működni" - teszik hozzá a tisztviselők. "Kötelesek megtenni a megfelelő beruházásokat a reagálásba és a kárenyhítésbe".
"A csalók minden rendelkezésükre álló platformot kihasználnak, és folyamatosan alkalmazkodnak a bűnüldözés kijátszására. Sokat fektetünk a végrehajtó és felülvizsgálati csapataink oktatásába, és speciális észlelési eszközökkel rendelkezünk a veszélyeztetett számlák és egyéb csalárd tevékenységek azonosítására" - áll a Meta szóvivője, Erin McPike által adott nyilatkozatban. "Rendszeresen megosztunk tippeket és eszközöket, amelyeket az emberek használhatnak a saját védelmük érdekében, valamint lehetőséget biztosítunk a lehetséges jogsértések bejelentésére, a bűnüldözési szervekkel való együttműködésre és jogi lépések megtételére."
A fiókok átvétele történhet adathalászat, valamint más, kifinomultabb és célzottabb technikák eredményeként. Ha egy támadó egyszer hozzáfér egy fiókhoz, a tulajdonos könnyen kizárható a fiókból a jelszavak és az elérhetőségi adatok megváltoztatásával. A magánüzeneteket és személyes adatokat különféle aljas célokra hagyják szabadon, a megszemélyesítéstől és csalástól kezdve a félretájékoztatás terjesztéséig.
"Alapvetően személyazonosság-lopásról van szó, és a Facebook semmit sem tesz ellene" - mondta egy felhasználó, akinek panaszát a Meta Newsteadnek írt levelében idézték. Az állami tisztviselők szerint a Facebookon hirdetések futtatásához ellopott fiókok gyakran ütköznek a Facebook szabályaival, ami miatt véglegesen felfüggesztik őket, és ezzel kétszeresen büntetik az áldozatokat - gyakran kisvállalkozókat. "Ha egy csaló átveszi a közösségi média fiókodat, az olyan érzés lehet, mintha valaki besurran az otthonodba, és kicseréli az összes zárat" - mondta Letitia James főügyész. "A közösségi média segítségével amerikaiak milliói tartják a kapcsolatot családjukkal, barátaikkal, valamint a közösségükben és a világban élő emberekkel. Elfogadhatatlan, hogy a Meta nem tudja megfelelően megvédeni a felhasználókat a csalóktól, akik megpróbálják eltéríteni a fiókokat, és kizárni a jogos tulajdonosokat."
Más, Newsteadnek továbbított panaszok szerint a hackelés áldozatai csalódottságuknak adtak hangot a Meta válaszadásának hiánya miatt. Sok esetben a felhasználók arról számoltak be, hogy a vállalat nem tett semmilyen intézkedést. Egyesek szerint a vállalat bátorítja a felhasználókat, hogy jelentsék az ilyen problémákat, de soha nem válaszol, így nem tudják megmenteni a számláikat vagy a köréjük épített vállalkozásaikat. Az egyik felhasználó arra panaszkodott, hogy miután feltörték és 500 dollárt csaltak ki tőle "teljesen megszakadt" a saját ügyfélkörével való kommunikáció képessége, és hogy a Meta soha nem válaszolt az általa tett bejelentésre, pedig a felhasználó követte a cég által a segítségnyújtás érdekében adott utasításokat.
"Nem kapok semmilyen segítséget a Metától. Senkivel sem lehet beszélni, és közben az összes személyes képemet felhasználják. A kapcsolataim hamis információkat kapnak a hackertől" - írta az egyik felhasználó. Egy másik azt írta: "Ez az üzleti fiókom, ami nagyon fontos nekem. Az életemet, az időmet, a pénzemet és a lelkemet fektettem ebbe a fiókba. Minden kísérletet, hogy kapcsolatba lépjek és választ kapjak a Meta cégtől, beleértve az Instagramot és a Facebookot is, teljes kudarc koronázott, mivel a cég egyáltalán nem válaszol a levelekre".
A New York-i ügyész irodája által szolgáltatott adatok szerint 2019 és 2023 között a panaszok száma megtízszereződött: a tavalyi 73 panaszról több, mint 780-ra. Csak januárban több mint 128 panasz érkezett, közölte Letitia James irodája. A levél szerint más államokban is hasonlóan megugrott a panaszok száma ebben az időszakban: Pennsylvaniában 270 százalékos, Észak-Karolinában 330 százalékos, Vermontban pedig 740 százalékos növekedést regisztráltak. A levél megjegyzi, hogy bár a tisztviselők nem lehetnek "biztosak az összefüggésekben", a panaszok drasztikus növekedése "nagyjából egy időben" történt a Meta 2022 novemberében történt elbocsátásaival, amelyek nagyjából 11 000 alkalmazottat, azaz az akkori személyzet 13 százalékát érintették.
A bűnüldöző szervek vezető tisztviselőinek koalíciója - amelynek élén Letitia James New York-i főügyész áll - azt állítja, hogy a fiókok átvételével kapcsolatos panaszok "drámai és tartós megugrása" a kormányzati erőforrások "jelentős elszívását" jelenti, mivel sok ellopott fiók pénzügyi bűncselekményekhez is kapcsolódik - némelyikből állítólag közvetlenül a Meta profitál. "Számos panaszt kaptunk arról, hogy fenyegető szereplők csalárd módon több ezer dollárral terhelték meg a kapcsolt hitelkártyákat" - áll a Meta jogi vezetőjének, Jennifer Newsteadnek címzett levélben. "Továbbá kaptunk jelentéseket arról, hogy fenyegető szereplők hirdetéseket vásároltak, hogy azokat a Metán futtassák. Nem vagyunk hajlandóak az önök vállalatának ügyfélszolgálati képviselőiként működni" - teszik hozzá a tisztviselők. "Kötelesek megtenni a megfelelő beruházásokat a reagálásba és a kárenyhítésbe".
"A csalók minden rendelkezésükre álló platformot kihasználnak, és folyamatosan alkalmazkodnak a bűnüldözés kijátszására. Sokat fektetünk a végrehajtó és felülvizsgálati csapataink oktatásába, és speciális észlelési eszközökkel rendelkezünk a veszélyeztetett számlák és egyéb csalárd tevékenységek azonosítására" - áll a Meta szóvivője, Erin McPike által adott nyilatkozatban. "Rendszeresen megosztunk tippeket és eszközöket, amelyeket az emberek használhatnak a saját védelmük érdekében, valamint lehetőséget biztosítunk a lehetséges jogsértések bejelentésére, a bűnüldözési szervekkel való együttműködésre és jogi lépések megtételére."
A fiókok átvétele történhet adathalászat, valamint más, kifinomultabb és célzottabb technikák eredményeként. Ha egy támadó egyszer hozzáfér egy fiókhoz, a tulajdonos könnyen kizárható a fiókból a jelszavak és az elérhetőségi adatok megváltoztatásával. A magánüzeneteket és személyes adatokat különféle aljas célokra hagyják szabadon, a megszemélyesítéstől és csalástól kezdve a félretájékoztatás terjesztéséig.
"Alapvetően személyazonosság-lopásról van szó, és a Facebook semmit sem tesz ellene" - mondta egy felhasználó, akinek panaszát a Meta Newsteadnek írt levelében idézték. Az állami tisztviselők szerint a Facebookon hirdetések futtatásához ellopott fiókok gyakran ütköznek a Facebook szabályaival, ami miatt véglegesen felfüggesztik őket, és ezzel kétszeresen büntetik az áldozatokat - gyakran kisvállalkozókat. "Ha egy csaló átveszi a közösségi média fiókodat, az olyan érzés lehet, mintha valaki besurran az otthonodba, és kicseréli az összes zárat" - mondta Letitia James főügyész. "A közösségi média segítségével amerikaiak milliói tartják a kapcsolatot családjukkal, barátaikkal, valamint a közösségükben és a világban élő emberekkel. Elfogadhatatlan, hogy a Meta nem tudja megfelelően megvédeni a felhasználókat a csalóktól, akik megpróbálják eltéríteni a fiókokat, és kizárni a jogos tulajdonosokat."
Más, Newsteadnek továbbított panaszok szerint a hackelés áldozatai csalódottságuknak adtak hangot a Meta válaszadásának hiánya miatt. Sok esetben a felhasználók arról számoltak be, hogy a vállalat nem tett semmilyen intézkedést. Egyesek szerint a vállalat bátorítja a felhasználókat, hogy jelentsék az ilyen problémákat, de soha nem válaszol, így nem tudják megmenteni a számláikat vagy a köréjük épített vállalkozásaikat. Az egyik felhasználó arra panaszkodott, hogy miután feltörték és 500 dollárt csaltak ki tőle "teljesen megszakadt" a saját ügyfélkörével való kommunikáció képessége, és hogy a Meta soha nem válaszolt az általa tett bejelentésre, pedig a felhasználó követte a cég által a segítségnyújtás érdekében adott utasításokat.
"Nem kapok semmilyen segítséget a Metától. Senkivel sem lehet beszélni, és közben az összes személyes képemet felhasználják. A kapcsolataim hamis információkat kapnak a hackertől" - írta az egyik felhasználó. Egy másik azt írta: "Ez az üzleti fiókom, ami nagyon fontos nekem. Az életemet, az időmet, a pénzemet és a lelkemet fektettem ebbe a fiókba. Minden kísérletet, hogy kapcsolatba lépjek és választ kapjak a Meta cégtől, beleértve az Instagramot és a Facebookot is, teljes kudarc koronázott, mivel a cég egyáltalán nem válaszol a levelekre".
A New York-i ügyész irodája által szolgáltatott adatok szerint 2019 és 2023 között a panaszok száma megtízszereződött: a tavalyi 73 panaszról több, mint 780-ra. Csak januárban több mint 128 panasz érkezett, közölte Letitia James irodája. A levél szerint más államokban is hasonlóan megugrott a panaszok száma ebben az időszakban: Pennsylvaniában 270 százalékos, Észak-Karolinában 330 százalékos, Vermontban pedig 740 százalékos növekedést regisztráltak. A levél megjegyzi, hogy bár a tisztviselők nem lehetnek "biztosak az összefüggésekben", a panaszok drasztikus növekedése "nagyjából egy időben" történt a Meta 2022 novemberében történt elbocsátásaival, amelyek nagyjából 11 000 alkalmazottat, azaz az akkori személyzet 13 százalékát érintették.