Berta Sándor
Drónokkal harcol Nagy-Britannia az illegális bevándorlás ellen
A szigetország egyre nagyobb mértékben támaszkodik a robotrepülőgépekre.
Az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA) a különböző pilóta nélküli légi járművekkel végrehajtott repülések során a leggyakrabban a Tekever nevű portugál cég által gyártott AR5 modellt alkalmazza, amely több mint 12 órán át maradhat a levegőben és felszerelték radarokkal, nappali és éjjellátó kamerákkal, hajókat jeleit fogó berendezésekkel és vészhelyzeti rendszerekkel. Az AR5 rendelkezik tengeri mentési funkcióval és a törzse egy részéből mentősziget képezhető akár nyolc személy számára is. Azért, hogy a bajban lévő személyeket ne veszélyeztesse, a fedélzeti számítógép kiszámítja a mentősziget optimális ledobási pontját.
Most a Bloomberg azt írta, hogy a brit kormány drónokat használ határőrizetre, az illegális bevándorlás elleni küzdelemben és hajótöröttek felkutatására. A robotrepülőgépek elsősorban az olyan embercsempészek felderítésére hasznosak, akik kis csónakokkal viszik át a menekülteket Európából a La Manche csatornán át Nagy-Britanniába.
2020 júliusában a 36 éves iraki Rebwar Ahmed egy 20 embert szállító gumicsónakot vezetett át a La Manche csatornán, de a brit határőrök elfogták és később 31 hónap börtönre ítélték, miután beismerte, hogy segített az illegális bevándorlásban. A legfontosabb bizonyíték ellene egy pilóta nélküli légi jármű volt, amely csempészként azonosította. Ahmed az első olyan csempészek közé tartozott, akik ellen drón által készített nagy felbontású felvételek alapján indult eljárás. A brit kabinet 2019 vége óta a Tekever által gyártott modelleket használja a La Manche csatorna megfigyelésére. A Tekever élőben közvetített videofelvételekkel segíti a bűnüldözőket abban, hogy különbséget tegyenek az utasok és az embercsempészek között. A belügyminisztérium szerint ez már "tucatnyi" elítéléshez vezetett a csempészek ellen.
A robotrepülőgépek az elmúlt három esztendőben 84 000 ember átkelését dokumentálták a La Manche csatornán, akiket az Egyesült Királyságban regisztráltak. A számok - az extra felügyelet ellenére - minden évben emelkedtek. Ricardo Mendes, a Tekever vezetője rámutatott, hogy néhány esetben a pilóta nélküli légi járművek képesek voltak azonosítani a vízben maradásért küzdő kis csónakokat, lehetővé téve a parti őrség számára, hogy beavatkozzon és megmentse az utasokat. Sem a cég, sem a brit belügyminisztérium nem árulta el, hány embert sikerült így megmenteni. A megoldás annyira sikeres, hogy Ricardo Mendes bejelentette, hogy a brit belügyminisztérium meghosszabbítja a korábban megkötött szerződést és az új megállapodás kibővíti a Tekever szerepét, hogy nagyobb területet fedjen le és gazdagabb adatokat gyűjtsön a felszerelt érzékelők segítségével. Mendes nem hozta nyilvánosságra a szerződés értékét.
A drónok alkalmazása a határok megfigyelésére és az illegális bevándorlás elleni küzdelemre kritikákat váltott ki. Petra Molnar, a Refugee Law Lab igazgatóhelyettese a Bloomberg hírügynökségnek elmondta, hogy a fokozott határőrizet arra késztetheti a menekülteket, hogy veszélyesebb útvonalakat válasszanak a felderítés elkerülése érdekében, ami potenciálisan több áldozathoz vezethet. Dr. Neil Honeyman, a brit belügyminisztérium kishajókkal foglalkozó műveleti parancsnokságának technológiai vezetője a Tekever rendszereit "élvonalbeli" komponensnek nevezte a "La Manche csatornában folyó illegális és rendkívül veszélyes tevékenység" elleni küzdelemben.
A robotrepülőgépes megfigyelésbe történő kormányzati beruházások ösztönzik az iparág növekedését. A Drone Industry Insights kutatása alapján a globális pilóta nélküli járműpiac 2026-ra az előrejelzések szerint eléri az 55,8 milliárd dollárt. A "biztonságra és védelemre" összpontosító ágazat pedig, amely magában foglalja a határőrizetet, valamint a határvédelem és a tömegfelügyelet más típusait, várhatóan ebben az évtizedben majdnem megháromszorozódik, a 2021-es 1,2 milliárd dollárról 2030-ra 3,2 milliárd dollárra.
Uwe Horstmann kockázati tőkebefektető, a Project A általános partnere kiemelte, hogy az ügylet rávilágított a drónokkal foglalkozó vállalatok iránti növekvő érdeklődésre Európa-szerte. "Az ukrajnai háború fényében óriási mértékben megnőttek az ilyen társaságokat érintő befektetések, különösen a polgári és katonai vagy bűnüldözési célú kettős felhasználású technológiával rendelkező vállalkozások esetében. A kormányok nyomás alatt vannak és most már hajlandóbbak fiatalabb cégekkel és startupokkal együttműködni, hogy olcsóbb, készleten lévő rendszereket vásároljanak" - hangsúlyozta a szakember.
Az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA) a különböző pilóta nélküli légi járművekkel végrehajtott repülések során a leggyakrabban a Tekever nevű portugál cég által gyártott AR5 modellt alkalmazza, amely több mint 12 órán át maradhat a levegőben és felszerelték radarokkal, nappali és éjjellátó kamerákkal, hajókat jeleit fogó berendezésekkel és vészhelyzeti rendszerekkel. Az AR5 rendelkezik tengeri mentési funkcióval és a törzse egy részéből mentősziget képezhető akár nyolc személy számára is. Azért, hogy a bajban lévő személyeket ne veszélyeztesse, a fedélzeti számítógép kiszámítja a mentősziget optimális ledobási pontját.
Most a Bloomberg azt írta, hogy a brit kormány drónokat használ határőrizetre, az illegális bevándorlás elleni küzdelemben és hajótöröttek felkutatására. A robotrepülőgépek elsősorban az olyan embercsempészek felderítésére hasznosak, akik kis csónakokkal viszik át a menekülteket Európából a La Manche csatornán át Nagy-Britanniába.
2020 júliusában a 36 éves iraki Rebwar Ahmed egy 20 embert szállító gumicsónakot vezetett át a La Manche csatornán, de a brit határőrök elfogták és később 31 hónap börtönre ítélték, miután beismerte, hogy segített az illegális bevándorlásban. A legfontosabb bizonyíték ellene egy pilóta nélküli légi jármű volt, amely csempészként azonosította. Ahmed az első olyan csempészek közé tartozott, akik ellen drón által készített nagy felbontású felvételek alapján indult eljárás. A brit kabinet 2019 vége óta a Tekever által gyártott modelleket használja a La Manche csatorna megfigyelésére. A Tekever élőben közvetített videofelvételekkel segíti a bűnüldözőket abban, hogy különbséget tegyenek az utasok és az embercsempészek között. A belügyminisztérium szerint ez már "tucatnyi" elítéléshez vezetett a csempészek ellen.
A robotrepülőgépek az elmúlt három esztendőben 84 000 ember átkelését dokumentálták a La Manche csatornán, akiket az Egyesült Királyságban regisztráltak. A számok - az extra felügyelet ellenére - minden évben emelkedtek. Ricardo Mendes, a Tekever vezetője rámutatott, hogy néhány esetben a pilóta nélküli légi járművek képesek voltak azonosítani a vízben maradásért küzdő kis csónakokat, lehetővé téve a parti őrség számára, hogy beavatkozzon és megmentse az utasokat. Sem a cég, sem a brit belügyminisztérium nem árulta el, hány embert sikerült így megmenteni. A megoldás annyira sikeres, hogy Ricardo Mendes bejelentette, hogy a brit belügyminisztérium meghosszabbítja a korábban megkötött szerződést és az új megállapodás kibővíti a Tekever szerepét, hogy nagyobb területet fedjen le és gazdagabb adatokat gyűjtsön a felszerelt érzékelők segítségével. Mendes nem hozta nyilvánosságra a szerződés értékét.
A drónok alkalmazása a határok megfigyelésére és az illegális bevándorlás elleni küzdelemre kritikákat váltott ki. Petra Molnar, a Refugee Law Lab igazgatóhelyettese a Bloomberg hírügynökségnek elmondta, hogy a fokozott határőrizet arra késztetheti a menekülteket, hogy veszélyesebb útvonalakat válasszanak a felderítés elkerülése érdekében, ami potenciálisan több áldozathoz vezethet. Dr. Neil Honeyman, a brit belügyminisztérium kishajókkal foglalkozó műveleti parancsnokságának technológiai vezetője a Tekever rendszereit "élvonalbeli" komponensnek nevezte a "La Manche csatornában folyó illegális és rendkívül veszélyes tevékenység" elleni küzdelemben.
A robotrepülőgépes megfigyelésbe történő kormányzati beruházások ösztönzik az iparág növekedését. A Drone Industry Insights kutatása alapján a globális pilóta nélküli járműpiac 2026-ra az előrejelzések szerint eléri az 55,8 milliárd dollárt. A "biztonságra és védelemre" összpontosító ágazat pedig, amely magában foglalja a határőrizetet, valamint a határvédelem és a tömegfelügyelet más típusait, várhatóan ebben az évtizedben majdnem megháromszorozódik, a 2021-es 1,2 milliárd dollárról 2030-ra 3,2 milliárd dollárra.
Uwe Horstmann kockázati tőkebefektető, a Project A általános partnere kiemelte, hogy az ügylet rávilágított a drónokkal foglalkozó vállalatok iránti növekvő érdeklődésre Európa-szerte. "Az ukrajnai háború fényében óriási mértékben megnőttek az ilyen társaságokat érintő befektetések, különösen a polgári és katonai vagy bűnüldözési célú kettős felhasználású technológiával rendelkező vállalkozások esetében. A kormányok nyomás alatt vannak és most már hajlandóbbak fiatalabb cégekkel és startupokkal együttműködni, hogy olcsóbb, készleten lévő rendszereket vásároljanak" - hangsúlyozta a szakember.