Berta Sándor

A Facebook Marketplace miatt került bajba a Meta

Az EU versenysértőnek tartja az online apróhirdetési szolgáltatás közösségi hálózathoz kapcsolását., ezért trösztellenes eljárás indulhat a platform ellen.

Az Európai Bizottság arról tájékoztatta a Metát, hogy az előzetes szakvélemény alapján megsérti az európai uniós trösztellenes szabályokat, mivel torzítja a versenyt az online apróhirdetési piacokon. A testületet aggasztja, hogy a Meta összekapcsolja az online apróhirdetési szolgáltatását, a Facebook Marketplace-t a Facebook közösségi hálózatával. A bizottság aggódik amiatt is, hogy a társaság a saját érdekében tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szabhat a Facebook Marketplace versenytársaira. A szolgáltatáson keresztül a felhasználók árukat vásárolhatnak és adhatnak el.

A testület közölte továbbá, hogy az óriáscég erőfölénnyel rendelkezik a közösségi hálózatok piacán és ez az erőfölény egész Európára kiterjed, valamint a közösségi médiában megjelenő internetes hirdetési szolgáltatások nemzeti piacaira. A bizottság szerint a Meta kétféle módon élt vissza az erőfölényével. Egyrészt összekapcsolta a Facebook Marketplace-t a Facebook közösségi hálózatával, így a Facebook-felhasználók automatikusan hozzáférnek a szolgáltatáshoz, akár akarják, akár nem. A testület úgy vélte, hogy ezáltal Facebook Marketplace kiszoríthatja a versenytársakat a piacról, mivel a kapcsolat olyan jelentős forgalmazási előnyt biztosít a platformnak, amellyel a versenytársak nem tudják felvenni a versenyt.

Másrészt a Meta egyoldalúan tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szab a Facebookon vagy Instagramon hirdető konkurens online apróhirdetési szolgáltatásokra. Azok a feltételek, amelyek lehetővé teszik a vállalat számára, hogy a versenytársak hirdetésekkel kapcsolatos adatait a Facebook Marketplace számára felhasználja, indokolatlanok, aránytalanok és szükségtelenek lehetnek a Meta platformjain nyújtott internetes reklámszolgáltatások szempontjából. Ráadásul ezek a feltételek terhet rónak a versenytársakra és egyedül a Facebook Marketplace-nek kedveznek.

Az amerikai cégnek lehetősége van arra, hogy eloszlassa a felmerült kételyeket. Amennyiben ez nem sikerül, akkor az Európai Bizottság a Metára - erőfölénnyel való visszaélés miatt - az éves globális forgalmának tíz százalékáig terjedő bírságot szabhat ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • RJoco #1
    Párszor már hirdettem a Marketplace-en.
    Inkább elkerülöm. Rengeteg az idióta. Nem csoda, hisz a fészbúk egy gyűjtőhely.
    Sokkal kevesebb gonddal és több sikerrel jár, ha apróhirdetési oldalakon hirdetek.
    Amíg nem kerülünk közvetlen közel az üzlet megkötéséhez, addig az anonimitás is sokkal jobban megmarad. Ez sem hátrány.