Berta Sándor
A Facebook Marketplace miatt került bajba a Meta
Az EU versenysértőnek tartja az online apróhirdetési szolgáltatás közösségi hálózathoz kapcsolását., ezért trösztellenes eljárás indulhat a platform ellen.
Az Európai Bizottság arról tájékoztatta a Metát, hogy az előzetes szakvélemény alapján megsérti az európai uniós trösztellenes szabályokat, mivel torzítja a versenyt az online apróhirdetési piacokon. A testületet aggasztja, hogy a Meta összekapcsolja az online apróhirdetési szolgáltatását, a Facebook Marketplace-t a Facebook közösségi hálózatával. A bizottság aggódik amiatt is, hogy a társaság a saját érdekében tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szabhat a Facebook Marketplace versenytársaira. A szolgáltatáson keresztül a felhasználók árukat vásárolhatnak és adhatnak el.
A testület közölte továbbá, hogy az óriáscég erőfölénnyel rendelkezik a közösségi hálózatok piacán és ez az erőfölény egész Európára kiterjed, valamint a közösségi médiában megjelenő internetes hirdetési szolgáltatások nemzeti piacaira. A bizottság szerint a Meta kétféle módon élt vissza az erőfölényével. Egyrészt összekapcsolta a Facebook Marketplace-t a Facebook közösségi hálózatával, így a Facebook-felhasználók automatikusan hozzáférnek a szolgáltatáshoz, akár akarják, akár nem. A testület úgy vélte, hogy ezáltal Facebook Marketplace kiszoríthatja a versenytársakat a piacról, mivel a kapcsolat olyan jelentős forgalmazási előnyt biztosít a platformnak, amellyel a versenytársak nem tudják felvenni a versenyt.
Másrészt a Meta egyoldalúan tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szab a Facebookon vagy Instagramon hirdető konkurens online apróhirdetési szolgáltatásokra. Azok a feltételek, amelyek lehetővé teszik a vállalat számára, hogy a versenytársak hirdetésekkel kapcsolatos adatait a Facebook Marketplace számára felhasználja, indokolatlanok, aránytalanok és szükségtelenek lehetnek a Meta platformjain nyújtott internetes reklámszolgáltatások szempontjából. Ráadásul ezek a feltételek terhet rónak a versenytársakra és egyedül a Facebook Marketplace-nek kedveznek.
Az amerikai cégnek lehetősége van arra, hogy eloszlassa a felmerült kételyeket. Amennyiben ez nem sikerül, akkor az Európai Bizottság a Metára - erőfölénnyel való visszaélés miatt - az éves globális forgalmának tíz százalékáig terjedő bírságot szabhat ki.
Az Európai Bizottság arról tájékoztatta a Metát, hogy az előzetes szakvélemény alapján megsérti az európai uniós trösztellenes szabályokat, mivel torzítja a versenyt az online apróhirdetési piacokon. A testületet aggasztja, hogy a Meta összekapcsolja az online apróhirdetési szolgáltatását, a Facebook Marketplace-t a Facebook közösségi hálózatával. A bizottság aggódik amiatt is, hogy a társaság a saját érdekében tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szabhat a Facebook Marketplace versenytársaira. A szolgáltatáson keresztül a felhasználók árukat vásárolhatnak és adhatnak el.
A testület közölte továbbá, hogy az óriáscég erőfölénnyel rendelkezik a közösségi hálózatok piacán és ez az erőfölény egész Európára kiterjed, valamint a közösségi médiában megjelenő internetes hirdetési szolgáltatások nemzeti piacaira. A bizottság szerint a Meta kétféle módon élt vissza az erőfölényével. Egyrészt összekapcsolta a Facebook Marketplace-t a Facebook közösségi hálózatával, így a Facebook-felhasználók automatikusan hozzáférnek a szolgáltatáshoz, akár akarják, akár nem. A testület úgy vélte, hogy ezáltal Facebook Marketplace kiszoríthatja a versenytársakat a piacról, mivel a kapcsolat olyan jelentős forgalmazási előnyt biztosít a platformnak, amellyel a versenytársak nem tudják felvenni a versenyt.
Másrészt a Meta egyoldalúan tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szab a Facebookon vagy Instagramon hirdető konkurens online apróhirdetési szolgáltatásokra. Azok a feltételek, amelyek lehetővé teszik a vállalat számára, hogy a versenytársak hirdetésekkel kapcsolatos adatait a Facebook Marketplace számára felhasználja, indokolatlanok, aránytalanok és szükségtelenek lehetnek a Meta platformjain nyújtott internetes reklámszolgáltatások szempontjából. Ráadásul ezek a feltételek terhet rónak a versenytársakra és egyedül a Facebook Marketplace-nek kedveznek.
Az amerikai cégnek lehetősége van arra, hogy eloszlassa a felmerült kételyeket. Amennyiben ez nem sikerül, akkor az Európai Bizottság a Metára - erőfölénnyel való visszaélés miatt - az éves globális forgalmának tíz százalékáig terjedő bírságot szabhat ki.