Berta Sándor

Már az operát is meghódítja a mesterséges intelligencia

Bemutatták az első olyan darabot, amelynek megírásában egy algoritmus is részt vett.

A Szász Állami Operaház (Semperoper) nyitott a kísérletezésre, és új utakat jár be. Az operában először ül együtt az ember és a mesterséges intelligencia a rendezői pulpituson. Amikor a drezdai Semperoper szombaton megnyitotta új évadát, az egyik főszereplő gyakorlatilag egy nyolc méter magas, LED-panelekből álló kinetikus fényszoborként ragyogott a színpadon, de a mesterséges intelligencia irányította. A Szász Állami Operaház szerint a Chasing Waterfalls című zenés színházi előadás a világon az első olyan opera, amelyben egy mesterséges intelligencia alkotja meg a kompozíciót, a librettót és az interpretációt fázisokban, önállóan és élőben. A hét jelenet közül az egyikben a mesterséges intelligencia egyedül irányít, a többiben pedig valódi előadókkal, mint digitális ikrekkel lép interakcióba.

Sven Sören Beyer rendezőt és médiaművészt lenyűgözte az ember és a gép közötti kölcsönhatás. A szakember kijelentette: "Az égen táncoló fénypontok érzelmileg megérintenek minket - függetlenül attól, hogy technikailag létrehozott vagy hullócsillagok. Megpróbáljuk művészileg megfejteni ezeket a mechanizmusokat: Mikor válik a technológia érzelmessé, hogyan érintheti meg az embereket a technológia használata. A technológia több mint eszköz. Napjainkban modern vívmányok vesznek körül bennünket, ezért fontos, hogy művészileg fedezzük fel a bennük rejlő lehetőségeket."

Beyer úgy vélte, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos félelmek megalapozottak. Kiemelte ugyanakkor, hogy hisz az emberiség racionalitásában is, hogy ezt a végtelennek tűnő potenciált jóra használja. A rendező a Chasing Waterfalls-ot kritikus hozzájárulásnak tekintette ahhoz az etikai vitához, hogy az emberek a jövőben mit döntenek maguk, és mit hagynak a mesterséges folyamatokra. A mesterséges intelligencia már ma is vizsgálja a felhasználókat az interneten, és rájuk szabott reklámokat küld nekik. A digitális világ már régóta befolyásolja a valós döntéseket. Másrészt Beyer nagyszerű kreatív lehetőséget látott arra, hogy a technológia segítségével valami újat hozzon létre. Ez nem utolsósorban az operaszakmára vonatkozik. "Izgalmas megtenni ezt a lépést, és már nem mindent a kezünkben tartani" - mondta, utalva arra a jelenetre, amelyben a mesterséges intelligencia megírja, megkomponálja és elénekli saját áriáját.


A norvég szoprán, Eir Inderhaug két hétre stúdióba vonult, hogy megszólaltassa a technológiát. Tartalmilag a mesterséges intelligencia kap egy színészi utasítást, amelyet saját maga dolgoz ki. Az utasítás például ilyen lehet: "Írj egy operaáriát, amelyben önmagadat tükrözöd. Megengedett, hogy közben cinikus és humoros legyél." Christiane Neudecker szövegíró, aki szintén kísérletezett a mesterséges intelligencia szöveggenerátorokkal, eleinte visszafogott volt, de idővel elfogadta a mesterséges intelligenciát, mint kreatív partnert. "A csere meglepően inspiráló volt, költői és tartalmi szinten is" - nyilatkozta Neudecker. A konkrét szövegrészlet azonban nem sokkal az előadás előtt születik meg. Beyernek biztonsági okokból minden szöveget, amit a technológia ír, el kellett fogadnia.

A körülbelül 70 perces előadás hat énekes szólista, egy virtuális hang és egy kamarazenekar számára készült. Beyer, a Phase 7 Performing nevű berlini művészkollektíva vezetője más szakértőkkel is konzultált, például a berlini Kling Klang Klong Hangélmény Stúdióval. A hongkongi Angus Lee társszerzőként és karmesterként áll a Szász Állami Operaház pódiumán. A művet novemberben a hongkongi New Vision Művészeti Fesztiválon mutatják be. "Nagyon örülünk, hogy ezzel az innovatív projekttel Szászországnak mint mesterséges intelligencia helyszínnek további kulturális hozzáférést tudunk biztosítani ehhez a rendkívül aktuális kulcstechnológiához, és a Semperoperben mint nemzetközileg kitett kulturális intézményben impulzust adhatunk a mesterséges intelligencia témájának további vizsgálatához" - szögezte le Peter Theiler, a Semperoper művészeti igazgatója, és "vizuálisan erőteljes előadási környezetet" ígér, amelyben egy vízesés-installáció is szerepet kap.

A nézők az előadásban a színpadkép részeként vehetnek részt. Ehhez az önkéntesek arcát minden egyes előadás előtt 3D arcszkenneléssel rögzítik, majd később egy mesterséges intelligencia módosítással integrálják a színpadképbe. Beyer meg van győződve arról, hogy az új technológia hatással lesz az opera régi médiumára, de soha nem helyettesítheti azt. "Soha nem ez volt a mi megközelítésünk. Mi csak folytatunk valamit a korunk eszközeivel" - emelte ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ellaberin #3
    Sose tudhatod mire lehet később még jó.

    "de miért van erre szüksége az emberiségnek?"

    -A görögök se értékelték a gőz erejét, jó játéknak tartották max a fürdőkön túl. Pedig, ha akkor gépeket hajtottak volna vele és el is terjed előre hozott volna ~2ezer évet az ipar terén.
    -Leonardó rajzain, tervein most is ámulatba esünk, mekkora látnok volt és, hogy mennyit lökhetett volna 1-1 terve az emberiségen.
    -Eistein néhány elméletét mostanában sikerül fizikailag is bizonyítani, ami már alátámaszt fizikai dolgokat, melyeket számítógépek segítsége nélkül valószínűleg senki sem tudna ma sem bizonyítani. És immáron tudjuk mire volt jó az emléleti "próbálkozása".

    Nem mondom azt, hogy feltétlenül a művészetekben lesz vele előrelépés, de nem lehet tudni minek és mikor ad egy lökést egy ilyenfajta tréning.
    Amúgy meg, ha kimész ma egy szuperkoncertre kb hasonló az élmény, annyi különbséggel, hogy egyelőre túlnyomó többségben az emberek komponálják meg véglegesre a látványvilágot. Az előkészületekben már nem vagyok annyira biztos.......
  • Tetsuo #2
    Mostanában csak ilyen haszontalan dolgok készülnek.
  • Ender Wiggin #1
    de miért van erre szüksége az emberiségnek?