Berta Sándor

Alumíniumra épül az olcsó és gyorsan feltölthető akkumulátor

Az új energiatároló rendszer kénen és olvadt sókon alapul.

A Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatóinak sikerült egy olyan akkumulátort előállítaniuk, amely kevesebb mint egy perc alatt teljesen feltöltődik és rendkívül olcsó anyagokból is előállítható, amelyek bőségesen megtalálhatók a Földön. Az energiatároló eszköz alumíniumot és ként használ a két elektródához. A kettő között vannak az olvasztott sóelektrolitok - mindezt Donald Sadoway, az MIT professzora hangsúlyozta. "Valami olyasmit kerestem, ami gyorsabb és jobb, mint a lítiumion-akkumulátorok a kis helyhez kötött tárolók és az autóipari alkalmazások számára" - tette hozzá a szakember.

Az újonnan megalkotott energiatárolónak a tudósok szerint van még egy előnye: nem gyúlékony. A ma általánosan használt lítiumion-akkumulátorok gyúlékony elektrolitokat tartalmaznak, amelyek egy balesetnél veszélyesek lehetnek. Sadoway tanulmányozta a periódusos rendszert, hogy olyan elemeket keressen, amelyek egyrészt olcsók és nagy mennyiségben rendelkezésre állnak. A kereskedelmi forgalomban uralkodó vasat kizárták, mert nem rendelkezik a hatékony energiatárolókhoz szükséges jó elektrokémiai tulajdonságokkal. A második leggyakoribb elem, az alumínium ugyanakkor világszerte bőséges mennyiségben áll rendelkezésre és így megvolt a kiindulási anyaguk.

A második elemre vonatkozó kérdésre gyorsan választ kaptunk: kén, mivel ez az elem a legolcsóbb elem a periódusos rendszer vascsoportján kívül. Az elektrolithoz különböző sókat választottak, mert ezeknek alacsony az olvadáspontjuk és nem gyúlékonyak. Az utóbbi ugyanakkor az akkumulátor hátránya is: csak 100 Celsius-fok felett működik. Ezért a fejlesztés a gyakorlatban még nem használható. Sadoway azonban optimista. "Ha egyszer a testhőmérséklethez közelítünk, akkor olyan akkumulátorokat készíthetünk, amelyek nem igényelnek különleges szigetelési és korrózióvédelmi intézkedéseket" - mutatott rá a tudós.

A kutatók becslése szerint az általuk kifejlesztett energiatároló a mai lítiumionos technológiához képest csak hatodannyiba kerülhet. A gyakorlatban az energiacella több száz töltési ciklust élt túl kivételesen magas feszültséggel. Egy percen belül az akkumulátor megtelt. A megoldás különösen alkalmas az otthonok saját fotovoltaikus rendszeréből származó villamos energia tárolására. Az energiatárolókat az elektromos autók töltőállomásaiban is fel lehetne használni. Egy ilyen akkumulátor-rendszer, amely tárolja az áramot és szükség esetén gyorsan felszabadítja, feleslegessé teheti a töltőkhöz szükséges új elektromos vezetékek telepítését.

Sadoway számára nem idegen a pálya: ő és a csapata már kifejlesztett egy folyékony fémakkumulátort, amely már jövőre piacra kerülhet. Ezért a szakember elnyerte az Európai Feltalálói Díjat. A csoportban helyet kaptak vannak a Pekingi Egyetem, a Jünnan Egyetem, a Vuhani Műszaki Egyetem, az MIT, a Louisville-i Egyetem, a Waterlooi Egyetem és az Oak Ridge Nemzeti Laboratórium munkatársai.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ellaberin #6
    Tiszta katyvasz lett a fordítás, ilyen briliánsokkal:

    "Sadoway tanulmányozta a periódusos rendszert, hogy olyan elemeket keressen, amelyek egyrészt olcsók és nagy mennyiségben rendelkezésre állnak"

    Tanulmányozta a periódusos rendszert; ezen dőltem, eddig tartott a cikk érdemben.

    Az alumínium előállítása továbbra sem olcsó, sőt drágul.

    A 100 fokon "üzemelő" sók, bár nem gyúlékonyak, önmagukban túl melegek ahhoz, hogy ne kelljen erősen hőszigetelni.

    Így el is értünk a cikk lényegéhez:
    "Ezért a fejlesztés a gyakorlatban még nem használható. "

    Ergo egy újabb csoda akksi, mely ezen cikk után a darálóban köt ki.
    De legalább próbálkoznak, egyszer csal belebotlik valaki :)
    Utoljára szerkesztette: Ellaberin, 2022.08.30. 11:43:15
  • felemelő #5
    De nem minden akku megoldás hasonló. Néha más-más feladatokra alkalmas.

    Laikusként ez a mostani egy nagy napelempark mellé ideális.
    Az akksi olcsóbb és nagy ipari telepben ügyelni arra, hogy meglegyen a 100+ fok (szigetelt burkolat, ellenörző elektronika, felügyelő személyzet, szükség esetén hálózatról visszavett áram a fűtésre, stb) sokkal egyszerűbb.

    Mert hát a tömeggyártás az mindig a kísérletekkel, laboratoriumi működéssel, kisszériás (veszteséges) gyártással és teszteléssel kezdődik.
    Tippemre ez a folyamat sok éves, akár több évtizedes is lehet.

    Egy mindenre megoldást adó csodálatos áttörésben én sem hiszek, de hogy a litium kvázi egyeduralkodását megtörheti a más technologiák használata, ez valószínű.
  • miNimAL #4
    Átlag 2-3 havonta felröppen egy új hír az ilyen pillanatok alatt feltölthető, nagy energiasűrűségű, olcsó, világmegváltó akkumulátorokról - mondjuk úgy az elmúlt 20 évben.
    Ha ezek ipari méretekben működnének, akkor már rég mindenki elektromos autókkal járna, és már csődbe mentek volna az olajcégek...
  • kvp #3
    Mar a 90-es evekben letezett kiserleti aluminium - ken aksi, de mig az aluminium jo elektrodanak, addig a ken nagyon nem es konnyen beleolvad az elektrolitba. Az olvadt aluminium klorid elektrolit egy erdekes megoldas, de ha megkot, akkor az aksinak annyi (a kristalyos aluminium klorid ugyanis vezeti az aramot). Alapvetoen a megoldas mukodhet, ha kepesek olvadt allapotban tartani az elektrolitot.

    Nekem a vasoxid - szen elektrodas, sos vizes oxigenes megoldas egyszerubbnek tunik. Ebben a reakcioban a rozsda (vas oxid) es az elemi vas kozotti atalakulas tarolja az energiat.

    ps: Az elektrolizises rozsdamentesites lenyege pont az, hogy a feluleti vas oxidot megprobalja visszaalakitani elemi vassa, igy a nagy resze nem eltavolitasra kerul, hanem visszaepul a felszinbe.
  • _svd_ #2
    "...ha ilyenből csinálnák, akkor tuti mind menne a szeméttelepre az újrahasznosítás helyett."

    Ez nem gond. Létezik erre bevált megoldás.
    Az akkumulátor eladásakor betétdíjat kell fizettetni. Az elhasználódott akkumulátor leadásakor visszakapja vagy beszámítják a következő akkumulátor vásárlásába.
    Ha elég magas a betétdíj, nem fog kikerülni a szeméttelepre.
  • Caro #1
    A 100 C-ban én nem látok akkora akadályt, csak jól körbe kell szigetelni.
    De van egy ellenérv az olcsó akku alapanyagok ellen: ha ilyenből csinálnák, akkor tuti mind menne a szeméttelepre az újrahasznosítás helyett.

    Ettől még persze tök jó, csak lássunk egy demonstrációs gyárat, árat, élettartamot, stb.