Gyurkity Péter

Visszatérnek a PowerVR-kártyák

Az eredeti cég új tulajdonossal és friss partnerrel próbálkozik meg a visszatéréssel.

Még évekkel ezelőtt, 2017 során, számoltunk be arról, hogy az Apple elbúcsúzna a PowerVR-néven futó grafikus vezérlőktől, erre akkor végül sor is került. Tavaly ugyan felélesztették a kapcsolatot, most azonban a cég (amely új kezekben van) megpróbálkozik az asztali szegmensbe való visszatéréssel, amely jóval nehezebb feladatnak tűnik.

Az Imagination Technologies annak idején 3 eltérő generációt is piacra dobott ezen a területen, később viszont visszavonultak a mobilos szegmensbe, ahol számos eltérő SoC grafikus komponensét szállították le, olyan partnerekkel dolgozva együtt, mint a fent említett Apple és a MediaTek. Időközben a céget egy kínai állami kötődéssel rendelkező vállalat vásárolta fel, nemrég pedig egy másik kínai szereplővel kötött együttműködési megállapodás keretei között folytatták a munkát, immár a kifejezetten az asztali szegmensbe szánt grafikus kártyákon. Az utóbbi hetekben megszaporodtak az ehhez hasonló hírek, itt már teljesen kínai GPU várható megjelenéséről is beszámoltunk, nagyon úgy tűnik azonban, hogy az ImgTec is megpróbálkozik ezzel. Ennek érdekében most két eltérő változatról rántották le a leplet, a hardveres specifikáció bizonyos részeit közölve a nyilvánossággal.

Az erről beszámoló hírben arról olvashatunk, hogy a Fantasy One névre keresztelt páros a csúcskategóriát veszi célba, házon belüli fejlesztésként, ám némi brit szellemi tulajdonnal megspékelve. Az A-típus egyetlen vezérlőt tartalmaz, ennek teljesítménye 5 Tflops lenne a float32-számításoknál, ami nem tűnik túl izmosnak, bár a fillráta már 160 gigapixel/s lenne, amivel a GeForce RTX 3090 szintjéhez hasonló eredményt mutatnának fel. A 16 GB GDDR6X-memóriát egy 128 bites busz szolgálná ki, a DisplayPort 1.4-, a HDMI 2.1-, valamint a hagyományos VGA-port támogatásával, egyetlen tápcsatlakozóval. A B-típus ezt egy iker-felállással és 3 ventilátorral fejelné meg, már 32 GB memóriával, két tápcsatlakozóval, 200 watt körüli tipikus fogyasztással, egyelőre ismeretlen áron.

A kártyák a DirectX API mellett az OpenGL, az OpenCL, valamint a Vulkan támogatását is megoldják, ezzel a játékosok számára újabb lehetőségek nyílnak meg, már amennyiben a cég piacra tudja majd dobni ezen típusokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Cryalot #3
    16 bit is elfogadható lehet hogy ha az mind tároló elérésre megy mert a RAM meg chipen belül van.
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    A világpiac még mindig globális. Ebből kifolyólag, ha sikerülne ilyenekkel telíteni Kínát, azt te Magyarországon is érzenéd az Nvidia/AMD kártyák árcéduláin.

    Egyébként elfogadható lehet a 128bit is, ha 720p natív felbontáson dolgozik a kártya felskálázóval. Például GTX960 ma is sok mindenre elég. (nyilván nem AAA open-world játékokra)
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2022.06.17. 16:42:00
  • robicarlos6 #1
    És ez is csak csing csung piacra jön?Mert ha igen ezzel a hírrel itthon nem sokra megyünk.. 2022ben 128 bit lol..