Borys
Karácsony a kibertérben
Bár szereti a bejglit, a forralt bort és az ősrégi szállítóeszközöket, Mikulás egyvalamit nagyon tud. Időben jön.
Ugyanez nem mondható el a világháló üzleteiről.
A múlt évben a csak a világhálón jelenlévő üzletek uralták a kiberteret, ám ez meg is mutatkozott tapasztalatlanságukban. Az internetet övező mítosz hatására sokan úgy döntöttek, ajándékaikat itt veszik meg. De ezt meg is bánták, mikor a karácsony közeledtével még mindig nem kapták meg ajándékaikat. Néhány cég mint pl. a letsbuyit.com rendelései egy részét csak december 25 után tudta kiszállítani. Előzetes beszámolók azt sugallják, hogy ez a karácsony kevésbé lesz sokkoló. A múlt évben a webes vásárlásoknak csak 75%-a volt sikeres, míg ezt idén 92% körül várják.
Sok internetes árus megrendelési határidőt szabott, ami után már nem garantálják az ügyfélnek a kiszállítási időt. Néhányan december 10 után már nem vettek fel megrendelést, mások mint pl. a Toys"R"Us angliai honlapja a megrendelési határidők lejártával teljesen bezárt. Tavaly amerikai anyavállalatát beperelték azok a dühös vásárlók, akik nem kapták meg szállítmányukat. Múlt évben sokan vettek fel megrendeléseket, miközben fogalmuk sem volt róla, van-e elég áru raktáraikban az igények fedezetére.
A világhálós kereskedők alig 45%-a ellenőrizte, vajon terjesztőhálózatuk képes eleget tenni a karácsonyi rohammal járó megnövekedett megrendeléseknek. Ennek ellenére az 1999 éves problémák nem ijesztettek el mindenkit, sőt inkább bátorították az embereket a vásárlásra. Például az Ernst és Young várakozásai szerint Angliában a tavalyi 14 százalékkal szemben idén a vásárlók 23 százaléka az interneten veszi meg az ajándékokat.
Nem meglepő, hogy a tapasztalatlan kereskedők gondjaival szembesülve sok vásárló a nagy üzletek honlapjait vette célba. Ezek előnye a bejáratott név, a pénztartalék a honlap felfuttatására és karbantartására, és a jó terjesztői hálózat. December elején a leggyorsabban növő kereskedők honlapjainál 10-ből 8 hagyományos bolti kereskedőké volt.
"A világhálós boltok gyorsan válnak a mindennapi életből megismert márkákká", mondja Anne Rickert a Jupiter Media Metrix egyik elemzője. Sok .com vállalat, ami előző évben keményen próbált ügyfelekre szert tenni, mostanra megszűnt vagy a túlélésért küzd. Ahogy a piaci törvények érvényesülnek egyre több világhálós vállalat kénytelen Mikulás egyik kevésbé kedvelt szimbólumával azonosulni, eltűnik a zsákban.
A múlt évben a csak a világhálón jelenlévő üzletek uralták a kiberteret, ám ez meg is mutatkozott tapasztalatlanságukban. Az internetet övező mítosz hatására sokan úgy döntöttek, ajándékaikat itt veszik meg. De ezt meg is bánták, mikor a karácsony közeledtével még mindig nem kapták meg ajándékaikat. Néhány cég mint pl. a letsbuyit.com rendelései egy részét csak december 25 után tudta kiszállítani. Előzetes beszámolók azt sugallják, hogy ez a karácsony kevésbé lesz sokkoló. A múlt évben a webes vásárlásoknak csak 75%-a volt sikeres, míg ezt idén 92% körül várják.
Sok internetes árus megrendelési határidőt szabott, ami után már nem garantálják az ügyfélnek a kiszállítási időt. Néhányan december 10 után már nem vettek fel megrendelést, mások mint pl. a Toys"R"Us angliai honlapja a megrendelési határidők lejártával teljesen bezárt. Tavaly amerikai anyavállalatát beperelték azok a dühös vásárlók, akik nem kapták meg szállítmányukat. Múlt évben sokan vettek fel megrendeléseket, miközben fogalmuk sem volt róla, van-e elég áru raktáraikban az igények fedezetére.
A világhálós kereskedők alig 45%-a ellenőrizte, vajon terjesztőhálózatuk képes eleget tenni a karácsonyi rohammal járó megnövekedett megrendeléseknek. Ennek ellenére az 1999 éves problémák nem ijesztettek el mindenkit, sőt inkább bátorították az embereket a vásárlásra. Például az Ernst és Young várakozásai szerint Angliában a tavalyi 14 százalékkal szemben idén a vásárlók 23 százaléka az interneten veszi meg az ajándékokat.
Nem meglepő, hogy a tapasztalatlan kereskedők gondjaival szembesülve sok vásárló a nagy üzletek honlapjait vette célba. Ezek előnye a bejáratott név, a pénztartalék a honlap felfuttatására és karbantartására, és a jó terjesztői hálózat. December elején a leggyorsabban növő kereskedők honlapjainál 10-ből 8 hagyományos bolti kereskedőké volt.
"A világhálós boltok gyorsan válnak a mindennapi életből megismert márkákká", mondja Anne Rickert a Jupiter Media Metrix egyik elemzője. Sok .com vállalat, ami előző évben keményen próbált ügyfelekre szert tenni, mostanra megszűnt vagy a túlélésért küzd. Ahogy a piaci törvények érvényesülnek egyre több világhálós vállalat kénytelen Mikulás egyik kevésbé kedvelt szimbólumával azonosulni, eltűnik a zsákban.