Berta Sándor
Még fejlesztésre szorul a hamburgert sütő robot
A gépek bevezetéséről egy amerikai gyorsétteremlánc döntött, de a robotkar egyelőre még nem tud megfelelően együttműködni az emberekkel.
A gyorséttermekben az egyik legmocskosabb munka a húspogácsák sütése és megfordítása. A Caliburger nevű kaliforniai cég úgy döntött, hogy az embereket robotokkal váltja ki. A vállalat választása a Miso Robotics nevű amerikai gyártó Flippy modelljére esett. Az első Flippy tavaly szeptemberben állt hivatalosan is munkába a Caliburger egyik pasadenai éttermében. A robot használatára fél éves kizárólagos használati jogot szereztek, a Miso csak utána kezdheti el értékesíteni azt más láncok számára.
A hattengelyes robotkart egy klasszikus lapáttal és különböző szenzorokkal szerelték fel, melyek egyaránt figyelik a sütőfelületet és a húspogácsákat. Egy hőkamera jelzi, hogy mikor kell a hamburgert megfordítani. Külön lapáttal kezeli a nyers és a már megsült ételt, és képes az eszközök tisztítására is. A mellette dolgozó emberek egy monitoron láthatják melyik hús mikor került fel a tűzhelyre és melyik milyen állapotban van. Egy Flippy egyszerre legfeljebb 12 húspogácsát tud sütni és felügyelni, s egy óra alatt maximum 150 hamburgert süt. A Flippy mesterséges intelligencia segítségével dolgozó vezérlőrendszerét a Miso Robotics fejlesztette ki. A rendszer képes a tanulásra, ezáltal képes lesz alkalmazkodni a változó menüsorokhoz.
John Miller, a Cali csoport vezetője elmondta, hogy azért hozták meg a döntést, mert a hamburgersütés nem egy szép munka. Folyamatosan a forró sütő mellett kell tevékenykedni, a munkahely zsíros, piszkos és könnyen megsérülhetnek a munkatársak. Sokan nem is bírják hosszú ideig ezt a munkát, az emberek fele egy éven belül kilép, főleg azért, mert nem is fizetnek sokat érte, alig valamivel a minimálbér felett van csak a juttatás. A fluktuáció komoly gond a vállalatnak, hiszen az új alkalmazottak betanítása időbe telik, a Flippy pedig egy nagyon jó alternatíva számukra. Szintén fontos szempont az egyenletes minőség, ami a gyorséttermeknél kiemelt szempont: a lánc bármely egységében mindig, mindenkor tökéletesen ugyanúgy legyen elkészítve az étel.
Miller elismerte, hogy könnyen lehet, hogy a jövőben kevesebb lesz az emberi munkaerő a gyorséttermekben, legalábbis elméletben. A gyakorlatban ugyanis a robotnál is szükség van tanulási időre - így derült ki például, hogy a korábbi fogókar nem volt megfelelő, mert a lehető legsimább felület a legjobb, azt a legkönnyebb tisztán tartani. A hamburgereket ezentúl is emberek állítják össze. A Caliburger mindenesetre azt tervezi, hogy 50 gyorséttermét látja el Flippy robotokkal, az Egyesült Államok mellett a Közel-Keleten is vannak egységei. Egy gép 60 000 dollárba kerül és ehhez jön még az éves üzemeltetési költség, ami 12 000 dollár.
A kudarc oka nem műszaki ok: az emberekkel való együttműködésnél vannak problémák. Anthony Lomelino műszaki igazgató szerint leginkább az időzítésen és a tempón van javítani való. "A háttérben az ételeket összeállító emberek egymás mellett állnak, közben beszélgetnek. A robotnak alkalmazkodnia kellene a ritmusukhoz. Alakítani kell azon, hogy a robotkar mikor, mit és hogyan csináljon." A húson kivüli hozzávalókat továbbra is emberek pakolják egymásra, ők rakják rá a félbevágott zsömlékre a salátát és a sajtot. A probléma megoldása valószínűleg ezen feladatok robotizálása lesz majd. Azaz még több munkahely szűnik majd meg, de nem biztos, hogy ezen érdemes siránkozni, hiszen egyébként sem nagyon akarják az emberek elvégezni ezt a munkát。
A gyorséttermekben az egyik legmocskosabb munka a húspogácsák sütése és megfordítása. A Caliburger nevű kaliforniai cég úgy döntött, hogy az embereket robotokkal váltja ki. A vállalat választása a Miso Robotics nevű amerikai gyártó Flippy modelljére esett. Az első Flippy tavaly szeptemberben állt hivatalosan is munkába a Caliburger egyik pasadenai éttermében. A robot használatára fél éves kizárólagos használati jogot szereztek, a Miso csak utána kezdheti el értékesíteni azt más láncok számára.
A hattengelyes robotkart egy klasszikus lapáttal és különböző szenzorokkal szerelték fel, melyek egyaránt figyelik a sütőfelületet és a húspogácsákat. Egy hőkamera jelzi, hogy mikor kell a hamburgert megfordítani. Külön lapáttal kezeli a nyers és a már megsült ételt, és képes az eszközök tisztítására is. A mellette dolgozó emberek egy monitoron láthatják melyik hús mikor került fel a tűzhelyre és melyik milyen állapotban van. Egy Flippy egyszerre legfeljebb 12 húspogácsát tud sütni és felügyelni, s egy óra alatt maximum 150 hamburgert süt. A Flippy mesterséges intelligencia segítségével dolgozó vezérlőrendszerét a Miso Robotics fejlesztette ki. A rendszer képes a tanulásra, ezáltal képes lesz alkalmazkodni a változó menüsorokhoz.
John Miller, a Cali csoport vezetője elmondta, hogy azért hozták meg a döntést, mert a hamburgersütés nem egy szép munka. Folyamatosan a forró sütő mellett kell tevékenykedni, a munkahely zsíros, piszkos és könnyen megsérülhetnek a munkatársak. Sokan nem is bírják hosszú ideig ezt a munkát, az emberek fele egy éven belül kilép, főleg azért, mert nem is fizetnek sokat érte, alig valamivel a minimálbér felett van csak a juttatás. A fluktuáció komoly gond a vállalatnak, hiszen az új alkalmazottak betanítása időbe telik, a Flippy pedig egy nagyon jó alternatíva számukra. Szintén fontos szempont az egyenletes minőség, ami a gyorséttermeknél kiemelt szempont: a lánc bármely egységében mindig, mindenkor tökéletesen ugyanúgy legyen elkészítve az étel.
Miller elismerte, hogy könnyen lehet, hogy a jövőben kevesebb lesz az emberi munkaerő a gyorséttermekben, legalábbis elméletben. A gyakorlatban ugyanis a robotnál is szükség van tanulási időre - így derült ki például, hogy a korábbi fogókar nem volt megfelelő, mert a lehető legsimább felület a legjobb, azt a legkönnyebb tisztán tartani. A hamburgereket ezentúl is emberek állítják össze. A Caliburger mindenesetre azt tervezi, hogy 50 gyorséttermét látja el Flippy robotokkal, az Egyesült Államok mellett a Közel-Keleten is vannak egységei. Egy gép 60 000 dollárba kerül és ehhez jön még az éves üzemeltetési költség, ami 12 000 dollár.
A kudarc oka nem műszaki ok: az emberekkel való együttműködésnél vannak problémák. Anthony Lomelino műszaki igazgató szerint leginkább az időzítésen és a tempón van javítani való. "A háttérben az ételeket összeállító emberek egymás mellett állnak, közben beszélgetnek. A robotnak alkalmazkodnia kellene a ritmusukhoz. Alakítani kell azon, hogy a robotkar mikor, mit és hogyan csináljon." A húson kivüli hozzávalókat továbbra is emberek pakolják egymásra, ők rakják rá a félbevágott zsömlékre a salátát és a sajtot. A probléma megoldása valószínűleg ezen feladatok robotizálása lesz majd. Azaz még több munkahely szűnik majd meg, de nem biztos, hogy ezen érdemes siránkozni, hiszen egyébként sem nagyon akarják az emberek elvégezni ezt a munkát。