Berta Sándor
Barcelona - mesterséges intelligenciával a bliccelők ellen
A katalán városban a fontos elővárosi vonalak felügyeletét már főleg a technológia végzi.
A Barcelona - Valles és a Llobregat - Anoia elővárosi vonalakon közlekedő szerelvények évente több mint 77 millió utast szállítanak. Azért, hogy a vonatok biztonságosan és pontosan megérkezzenek, a vezető és az állomásokon lévő biztonsági személyzet munkája mellett szükség van a központban dolgozó munkatársakra is. Az irányítócentrum a Barcelona melletti Rubiban van, 1800 térfigyelő videokamerával ellenőrzik a két vonal 78 állomását és az összes jegykiadó automatát. A készülékekhez kapcsolódó szoftvert gépi tanulás alkalmazásával megtanították arra, hogy felismerjék a bliccelőket. Amennyiben valaki átugrik a biztonsági kerítéseken vagy egy jegy felmutatásával ketten mennek át, akkor a technológia és az arra épülő rendszer azonnal riadót fúj. A képfelismerő algoritmus ugyanis érzékeli, hogy ha valaki nem megfelelő módon jut át a biztonsági kerítésen.
A bliccelők fényképeit eltárolják, majd azokat automatikusan továbbítják az állomásokon lévő biztonsági őrök táblagépeire. A fotók segítségével a biztonságiak megállíthatják a bliccelőket, ha látják őket. Jesús Gonzalez, a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) katalán vasúttársaság képviselője kiemelte, hogy a stratégia része, hogy minderről a szóbeszéd elterjedjen, így a bliccelők számát szinte nullára lehet csökkenteni. Az állomásokon lévő biztonsági kerítéseknek köszönhetően egyébként pontosan meg lehet mondani, hogy egy adott reggel hányan utaztak a városközpontba. Ezen adatok alapján ki lehet számolni, hogy a délutáni és esti szerelvényeknél hány vasúti kocsira lesz szükség.
Az FGC távirányítható jegykiadó automatákat is alkalmaz. Amennyiben valakinek segítségre van szüksége a jegyvásárlás során, akkor a személyzethez fordulhat. A menedzser kifejtette, hogy a mikrofon, a hangszóró és a távirányítás segítségével bármely jegyet kinyomtathatnak az utasok helyett. Nekik csupán annyi a dolguk, hogy a szükséges érméket bedobálják az automatákba. A vasúttársaság egyelőre nem gondolkodik vezető nélküli vonatok használatán, aminek az az oka, hogy a szerelvények többnyire a felszínen haladnak és az önállóan közlekedő vonatok számára a sorompók, a vasúti átkelők és hasonló helyek még részben problémásnak számítanak. Ezért nem is tervezik ilyen szerelvények beszerzését és üzembe helyezését. Barcelonában ugyanakkor már működik egy olyan metróvonal, amelyen vezető nélküli vonatok közlekednek.
A Barcelona - Valles és a Llobregat - Anoia elővárosi vonalakon közlekedő szerelvények évente több mint 77 millió utast szállítanak. Azért, hogy a vonatok biztonságosan és pontosan megérkezzenek, a vezető és az állomásokon lévő biztonsági személyzet munkája mellett szükség van a központban dolgozó munkatársakra is. Az irányítócentrum a Barcelona melletti Rubiban van, 1800 térfigyelő videokamerával ellenőrzik a két vonal 78 állomását és az összes jegykiadó automatát. A készülékekhez kapcsolódó szoftvert gépi tanulás alkalmazásával megtanították arra, hogy felismerjék a bliccelőket. Amennyiben valaki átugrik a biztonsági kerítéseken vagy egy jegy felmutatásával ketten mennek át, akkor a technológia és az arra épülő rendszer azonnal riadót fúj. A képfelismerő algoritmus ugyanis érzékeli, hogy ha valaki nem megfelelő módon jut át a biztonsági kerítésen.
A bliccelők fényképeit eltárolják, majd azokat automatikusan továbbítják az állomásokon lévő biztonsági őrök táblagépeire. A fotók segítségével a biztonságiak megállíthatják a bliccelőket, ha látják őket. Jesús Gonzalez, a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) katalán vasúttársaság képviselője kiemelte, hogy a stratégia része, hogy minderről a szóbeszéd elterjedjen, így a bliccelők számát szinte nullára lehet csökkenteni. Az állomásokon lévő biztonsági kerítéseknek köszönhetően egyébként pontosan meg lehet mondani, hogy egy adott reggel hányan utaztak a városközpontba. Ezen adatok alapján ki lehet számolni, hogy a délutáni és esti szerelvényeknél hány vasúti kocsira lesz szükség.
Az FGC távirányítható jegykiadó automatákat is alkalmaz. Amennyiben valakinek segítségre van szüksége a jegyvásárlás során, akkor a személyzethez fordulhat. A menedzser kifejtette, hogy a mikrofon, a hangszóró és a távirányítás segítségével bármely jegyet kinyomtathatnak az utasok helyett. Nekik csupán annyi a dolguk, hogy a szükséges érméket bedobálják az automatákba. A vasúttársaság egyelőre nem gondolkodik vezető nélküli vonatok használatán, aminek az az oka, hogy a szerelvények többnyire a felszínen haladnak és az önállóan közlekedő vonatok számára a sorompók, a vasúti átkelők és hasonló helyek még részben problémásnak számítanak. Ezért nem is tervezik ilyen szerelvények beszerzését és üzembe helyezését. Barcelonában ugyanakkor már működik egy olyan metróvonal, amelyen vezető nélküli vonatok közlekednek.