MTI
Távvezérlésű toronyból is tudják majd irányítani a magyar légiforgalmat
Átadták a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. távvezérlésű toronyirányító központját. Néhány év múlva így már nemcsak a ferihegyi repülőtéren lévő toronyból, hanem a szolgálat Igló utcai irányítóterméből is képesek lesznek a szakemberek a légi forgalmat irányítani. A nemzeti fejlesztési miniszter korszakalkotó, 21. századi fejlesztésnek nevezte a beruházást.
Seszták Miklós hangsúlyozta, hogy a fejlesztés nemcsak választ ad a légiforgalmi irányítás és a légiközlekedés kihívásaira, hanem úttörőnek is számít. A feladatokat egyelőre még a repülőtéren lévő toronyból látják el, a HungaroControl központjában most átadott központot kényszerhelyzetben használják majd. A teljes átálláshoz további fejlesztésekre van szükség, amelyek már tervben vannak.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az ünnepélyes átadáson elmondta, hogy hét évvel ezelőtt merült fel először a távvezérlésű toronyirányítás ötlete, és a 2012. decemberi áramellátási hiba miatti másfél napos leállás után döntötték el végleg, hogy szükség van a most 34 éves ferihegyi irányítótornyot kiváltó megoldásra. A terembe 14 kamera képét vezették be, a 360 fokos, élő képeken a radarinformációk is elérhetők, három kamera képe nagyítható és infravörös technológiával is felszerelt, így rossz látási viszonyok között is megjeleníti a gépeket. Ekkora méretű repülőtéren a világon ez az első ilyen távvezérlésű toronyirányító központ.
A kivitelezéshez kanadai modellt vettek alapul, kanadai beszállítót és szakmai partnert választottak. Az 1,8 milliárd forintos beruházás során kamerákat telepítettek, felújították a radarokat, valamint összeillesztették a radarinformációkat a kameraképekkel. A ferihegyi toronyból a légiforgalmi irányítók adnak az induló gépeknek engedélyt a hajtómű indítására, majd a gurulóutakon a futópályához irányítják a gépeket, mielőtt megadnák a felszállási engedélyt. Az érkező gépek tőlük kapják meg a leszállási engedélyt és az irányítást a parkolási helyre.
A százszázalékos állami tulajdonban lévő HungaroControl 2016-ban Magyarország légterében kétszáz irányítóval az előző évihez képest mintegy 4 százalékkal több, 817 ezer repülőgépet irányított.
Seszták Miklós hangsúlyozta, hogy a fejlesztés nemcsak választ ad a légiforgalmi irányítás és a légiközlekedés kihívásaira, hanem úttörőnek is számít. A feladatokat egyelőre még a repülőtéren lévő toronyból látják el, a HungaroControl központjában most átadott központot kényszerhelyzetben használják majd. A teljes átálláshoz további fejlesztésekre van szükség, amelyek már tervben vannak.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az ünnepélyes átadáson elmondta, hogy hét évvel ezelőtt merült fel először a távvezérlésű toronyirányítás ötlete, és a 2012. decemberi áramellátási hiba miatti másfél napos leállás után döntötték el végleg, hogy szükség van a most 34 éves ferihegyi irányítótornyot kiváltó megoldásra. A terembe 14 kamera képét vezették be, a 360 fokos, élő képeken a radarinformációk is elérhetők, három kamera képe nagyítható és infravörös technológiával is felszerelt, így rossz látási viszonyok között is megjeleníti a gépeket. Ekkora méretű repülőtéren a világon ez az első ilyen távvezérlésű toronyirányító központ.
A kivitelezéshez kanadai modellt vettek alapul, kanadai beszállítót és szakmai partnert választottak. Az 1,8 milliárd forintos beruházás során kamerákat telepítettek, felújították a radarokat, valamint összeillesztették a radarinformációkat a kameraképekkel. A ferihegyi toronyból a légiforgalmi irányítók adnak az induló gépeknek engedélyt a hajtómű indítására, majd a gurulóutakon a futópályához irányítják a gépeket, mielőtt megadnák a felszállási engedélyt. Az érkező gépek tőlük kapják meg a leszállási engedélyt és az irányítást a parkolási helyre.
A százszázalékos állami tulajdonban lévő HungaroControl 2016-ban Magyarország légterében kétszáz irányítóval az előző évihez képest mintegy 4 százalékkal több, 817 ezer repülőgépet irányított.