Berta Sándor
Egyelőre csak marketing eszközök a humanoid robotok
Napjainkban még ritkán találkoznak az emberek humanoid robotokkal, de azok a közeljövőben fontos szerepet játszhatnak az életünkben.
Tavaly november óta a Fraunhofer Társaság által kifejlesztett Paul nevű robot az ingolstadti Saturn áruházban üzemel, szeptember óta ugyanez a modell teljesít szolgálatot egy svájci Media Markt üzletben. A Merkur szupermarketláncban a Pepper nevű robot turnézott, de jelen van Fürth városában egy Edeka boltban is. A jövőben hamburgi és berlini áruházakban is meg fognak jelenni az elektronikus eladási asszisztensek. A jelenséget Patrick Meyer, az Erlangen-Nürnbergben működő egyetem doktorandusza és tanácsadója járta körül a Robotics in Retail című anyagában.
Meyer egy héten át tanulmányozta, hogy miként reagálnak az emberek Pepperre a stuttgarti Das Gerber bevásárlóközpontban. A szakértő mindenekelőtt azt vizsgálta, hogy az emberek mennyire tudják elfogadni a kiskereskedelemben a humanoid robotok jelenlétét. Ötből négy megkérdezett azt mondta, hogy nagyon mókás volt beszélgetni a humanoid robottal. A robot még nem jelentett nagy segítséget, ennek ellenére nagy feltűnést keltett és van benne potenciál arra vonatkozóan, hogy több vásárlót vonzzon be az áruházakba és pozitív vásárlási élményt szerezzen a vevőknek.
A Paul esetében gyorsan kiderült, hogy ahhoz, hogy egy gép hatékony segítség lehessen, mindenekelőtt kiválóan kell ismernie a leendő munkakörnyezetét. A munkatársaknak minden egyes keresett termék pozícióját be kell írniuk a robot rendszerébe. Van még egy érdekes jelenség. A nők sokkal inkább fordulnak segítségért elektronikus vásárlási asszisztensekhez, vagyis a jövőben egy üzlet úgy is növelhetné a női ügyfelei számát, hogy robotokat alkalmaz.
Meyer kitért arra a kérdésre is, hogy vajon veszélyben lehet-e az emberek munkája a robotok megjelenésével. Szerinte a Pepper és társai semmiképpen nem fogják pótolni az eladókat, mivel a gépekből egész egyszerűen hiányoznak egy ember bizonyos képességei és tulajdonságai. A robotok inkább hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a vásárlási tanácsadók még személyesebb ügyfélbeszélgetéseket folytassanak majd.
Kimutatható például, hogy a gépek sokkal inkább elfogadják az őszinte kritikát, mint az emberi kollégáik. A Stuttgartban megkérdezett 257 vásárló fele nyilatkozta azt, hogy a problémáját inkább egy robotoknak tolmácsolná, mint egy embernek. Mind Paul, mind Pepper ápolási segédnek lett kifejlesztve, így képesek leolvasni az emberek mimikáját és következtetni tudnak a hangulataikra, illetve erre megfelelően képesek reagálni. Ennek ellenére a felhasználóknak csak az egyötöde találta úgy, hogy a folytatott beszélgetések személyesek voltak. Az emberi eladókra tehát továbbra is szükség van és lesz.
Meyer úgy véli, hogy az e projektekbe való befektetések megtérülhetnek, ugyanis több vásárlót csábíthatnak be, ráadásul így a helyi kereskedők is vonzóbbá tehetik az üzleteiket. Az ilyen fejlesztések elengedhetetlenek ahhoz, hogy az áruházak boltok ne maradjanak le online vetélytársaik mögött, profitálni tudjanak a digitalizálási folyamatból és innovatív vásárlási élményekről gondoskodjanak. De az egészhez az kell, hogy a felhasználók pozitívan álljanak a dologhoz. Mindenesetre a fejlesztők előtt még sok munka van, de a kiindulási alap a tapasztalatok alapján megfelelő.
Tavaly november óta a Fraunhofer Társaság által kifejlesztett Paul nevű robot az ingolstadti Saturn áruházban üzemel, szeptember óta ugyanez a modell teljesít szolgálatot egy svájci Media Markt üzletben. A Merkur szupermarketláncban a Pepper nevű robot turnézott, de jelen van Fürth városában egy Edeka boltban is. A jövőben hamburgi és berlini áruházakban is meg fognak jelenni az elektronikus eladási asszisztensek. A jelenséget Patrick Meyer, az Erlangen-Nürnbergben működő egyetem doktorandusza és tanácsadója járta körül a Robotics in Retail című anyagában.
Meyer egy héten át tanulmányozta, hogy miként reagálnak az emberek Pepperre a stuttgarti Das Gerber bevásárlóközpontban. A szakértő mindenekelőtt azt vizsgálta, hogy az emberek mennyire tudják elfogadni a kiskereskedelemben a humanoid robotok jelenlétét. Ötből négy megkérdezett azt mondta, hogy nagyon mókás volt beszélgetni a humanoid robottal. A robot még nem jelentett nagy segítséget, ennek ellenére nagy feltűnést keltett és van benne potenciál arra vonatkozóan, hogy több vásárlót vonzzon be az áruházakba és pozitív vásárlási élményt szerezzen a vevőknek.
A Paul esetében gyorsan kiderült, hogy ahhoz, hogy egy gép hatékony segítség lehessen, mindenekelőtt kiválóan kell ismernie a leendő munkakörnyezetét. A munkatársaknak minden egyes keresett termék pozícióját be kell írniuk a robot rendszerébe. Van még egy érdekes jelenség. A nők sokkal inkább fordulnak segítségért elektronikus vásárlási asszisztensekhez, vagyis a jövőben egy üzlet úgy is növelhetné a női ügyfelei számát, hogy robotokat alkalmaz.
Meyer kitért arra a kérdésre is, hogy vajon veszélyben lehet-e az emberek munkája a robotok megjelenésével. Szerinte a Pepper és társai semmiképpen nem fogják pótolni az eladókat, mivel a gépekből egész egyszerűen hiányoznak egy ember bizonyos képességei és tulajdonságai. A robotok inkább hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a vásárlási tanácsadók még személyesebb ügyfélbeszélgetéseket folytassanak majd.
Kimutatható például, hogy a gépek sokkal inkább elfogadják az őszinte kritikát, mint az emberi kollégáik. A Stuttgartban megkérdezett 257 vásárló fele nyilatkozta azt, hogy a problémáját inkább egy robotoknak tolmácsolná, mint egy embernek. Mind Paul, mind Pepper ápolási segédnek lett kifejlesztve, így képesek leolvasni az emberek mimikáját és következtetni tudnak a hangulataikra, illetve erre megfelelően képesek reagálni. Ennek ellenére a felhasználóknak csak az egyötöde találta úgy, hogy a folytatott beszélgetések személyesek voltak. Az emberi eladókra tehát továbbra is szükség van és lesz.
Meyer úgy véli, hogy az e projektekbe való befektetések megtérülhetnek, ugyanis több vásárlót csábíthatnak be, ráadásul így a helyi kereskedők is vonzóbbá tehetik az üzleteiket. Az ilyen fejlesztések elengedhetetlenek ahhoz, hogy az áruházak boltok ne maradjanak le online vetélytársaik mögött, profitálni tudjanak a digitalizálási folyamatból és innovatív vásárlási élményekről gondoskodjanak. De az egészhez az kell, hogy a felhasználók pozitívan álljanak a dologhoz. Mindenesetre a fejlesztők előtt még sok munka van, de a kiindulási alap a tapasztalatok alapján megfelelő.