Berta Sándor

Az Apple a klímavédelem egyik élharcosa

Jelenleg a világ 250 legnagyobb vállalata közül csak 15 foglalkozik a témával, egyikük a kaliforniai konszern.

Az InfluenceMap azt vizsgálta, hogy a világ legnagyobb, tőzsdén is jegyzett részvénytársaságai közül mennyi foglalkozik a klímavédelemmel. Ez alapján 35 vállalat kifejezetten elzárkózik attól, hogy a kérdéssel foglalkozzon. E tábor tagja például a Koch Industries, a Southern Company és az ExxonMobil, további 200 óriáscég egyáltalán nem tulajdonít jelentőséget a témának. Csak 15 olyan piaci szereplő van, amely kifejezetten a Párizsi Klímaszerződés megvalósításáért harcol, köztük van az Unilever, az IKEA és mindenekelőtt az Apple.


A szakértők évek óta figyelik, hogy a vállalatok milyen mértékben befolyásolják a klímaváltozást és a klímapolitikát. A rangsort többek között a gyártás és a kereskedelem során kibocsátott szén-dioxid mennyisége alapján állítják össze. A G20-ak egyik munkacsoportja például információkat nyújt a befektetőknek arról, hogy a klímaváltozás vagy a környezetvédelmi törvények miként fenyegethetik az egyes konszernek jövőjét.

A brit szervezet a cégek és az iparági szövetségek lobbimunkájának kiértékeléséhez 30 000 dokumentumot tanulmányoztak. Az iratok között voltak hivatalos jelentések, pénzügyi nyilatkozatok, beszédek és újságcikkek. Dylan Tanner, az InfluenceMap vezetője közölte, hogy a célcsoportjaik azok a befektetők, akik a témával foglalkoznak, ide sorolhatók például a nagy nyugdíjalapok. A számukra ugyanis érdekes azt látni, hogy az óriáscégek milyen lobbitevékenységet végeznek a klímapolitika mellett vagy az ellen.


A klímavédelem ellenségeinek listáján található a Chevron, a Valero, a BASF, az ArcelorMittal, a RioTinto, a BMW, a Daimler és a Heidelberg Zement. A klímavédelem mellett harcolók listáját az Apple vezeti, utána az Unilever, az IKEA, az SSE, az Enel, a NationalGrid, a Iberdrola, az EnBW, a Deutsche Telekom következik. Tanner kiemelte, hogy az utóbbi csoportba tartozó piaci szereplők száma az elmúlt két évben 2-ről 15-re nőtt. A jövőben arra lehet számítani, hogy az autógyártók is előbb vagy az utóbb ebbe a csoportba fognak tartozni, főleg, ha megjelennek az elektromos autók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!