Berta Sándor

Különböző országokban rejti el új termékeit az Apple

Egyre nagyobb harc van a termékeiket elrejtő gyártók és az azokat felkutatni akaró emberek között.

A márkajog egy összetett és kihívásokat jelentő dolog. Ez különösen igaz az olyan nagy és sikeres IT-konszernek esetében, mint az Apple és a Google. A cégeknek az új termékek neveit időben be kell jelenteniük, hogy ne érjék őket komoly meglepetések. A márkajogokat, szabadalmakat általában a nemzeti szabadalmi és védjegyirodákban, például az Amerikai Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalában (USPTO) jelentik be. A sajtóorgánumok és a felhasználók ugyanakkor előszeretettel szeretnek kutatni az adatbázisokban, hogy ráleljenek az új termékekkel kapcsolatos információira. A gyártók erre egyre kifinomultabb ellenintézkedésekkel reagálnak.

Amikor Steve Jobs 2010-ben bemutatta az iPad készüléket, annak neve - és ezzel a termék típusa - már régóta ismert volt. Azóta az Apple sokkal óvatosabb és jobban ügyel a biztonságra, illetve minden erejével igyekszik megakadályozni a kiszivárogtatásokat. Van még egy dolog, amiből a vállalat előnyt kovácsol: az amerikai márkajogban engedélyezett egy márkát külföldön bejegyeztetni, ráadásul ilyen esetekben az USA-ban az adott márkanév később elsőbbséget élvez.

Világszerte 177 szabadalmi hivatal és védjegyiroda működik együtt az Amerikai Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalával, közülük 66-nak nincs online adatbázisa. Az Apple és a többi társaság kedvenc rejtekhelye az elmúlt években Jamaica lett, ott nemrég még szigorítottak is a szabályokon. Aki valamit találni szeretett volna, az kénytelen volt elutazni az országba vagy elküldenie az egyik képviselőjét a Jamaicai Szellemi Tulajdon Hivatalba (JIPO), amely Kingstonban, Jamaica fővárosában található. Ott a számítógépes rendszerekben keresni ingyen lehet, ugyanakkor a talált információk kinyomtatása oldalanként 150 jamaicai dollárba kerül. Tavaly Brian Conroy ír ügyvéd több száz dollárt fizetett egy kingstoni ügyvédi irodának, hogy leindíthassa a "kincskeresését". Az akció eredménye az "iPhone 7", az "iPhone 7 Plus", az "Airpods" és a "Touchbar" márkanevek megtalálása lett.

Az Apple időközben új rejtekhelyet keresett magának, ami Liechtenstein. Ott ugyan van a helyi védjegyirodának online adatbázisa, de a termékneveket nem közli a kereső. Azokra csak akkor bukkanhat rá valaki, ha engedélyt kér a kutatásra, melynek megadása ugyanakkor jóideig eltart. Így sikerült például a "Homepod" okos hangszóró nevét titokban tartani. A jövőben felmerülhet, hogy az Apple váltogatni fogja az egyes rejtekhelyeket, hogy így biztosítsa a még nagyobb titoktartást.

Jamaica egyébként ismét előtérbe kerülhet rejtekhelyként, mert az új szabályok alapján az ügyvédek már nem kereshetnek az adatbázisokban, ráadásul minden keresés díjköteles. Emellett kizárólag a sikeresen bejegyzett vagy már nyilvánosságra hozott márkanevek érhetők el. Már nincs lehetőség például az Apple elmúlt hónapokban benyújtott dokumentumaiban kutatni, ezáltal az új termékeket sem lehet felfedezni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!