Berta Sándor
Jó, ha kicsit unalmas az Apple?
A kaliforniai konszernt nem igazán fenyegeti az a veszély, hogy olyanná váljon, mint a Microsoft.
Az Apple kapcsán tavaly számos kritika elhangzott, többek között az, hogy az iPhone 7 dizájnja kevésbé inspiráló lett, a fejhallgató-csatlakozó elhagyása észszerűtlen döntés volt, a piacra dobott új modellek pedig túl drágának bizonyultak. Ehhez jött még az, hogy az új MacBook Pro nem rendelkezik hagyományos (Typ A) USB-porttal és a vezeték nélküli fülhallgatót is sújtották különböző problémák. Horace Dedius, az Asymco elemzője szerint az Apple nevéhez köthető az egyik legjobb és egyúttal legkevésbé megértett üzleti modell az ágazatban. Mindenki az iPhone-eladásokra összpontosít és azt teljesen figyelmen kívül hagyja, hogy csak az óriáscég szolgáltatásokkal kapcsolatos üzlete - amelyet több mint 7 milliárd dollár bevétel és közel 20 százalékos növekedés jellemez - majdnem akkora, mint a Facebook hasonló üzlete.
A szakember hozzátette, hogy arról a teljesítményről is szeretnek megfeledkezni az emberek, hogy a társaságnak sikerült a tisztán hardverüzletét jelentős mértékben átszerveznie. Elég csak az App Store sikerére, a garancia- és javítási programra, a zenei stream-ajánlatra és a felhőprojektre gondolni. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója nem véletlenül volt optimista e területek növekedési kilátásaival kapcsolatban. E szolgáltatásokból a vállalat a következő 4 év során évente 50 milliárd dollár bevételre tehet majd szert.
Eközben elhangzottak olyan kritikák, hogy a mai Apple - a Steve Jobs-korszakhoz képest - egyre unalmasabb és kevésbé kreatív. Dedius erre úgy reagált, hogy Steve Jobs vezetésével a társaság arra volt ítélve, hogy egymás után, szinte varázsütésre szállítsa a kiemelkedő termékeket. Mindez a sajtó és a rajongótábor számára izgalmas lehetett, de befektetői szempontból borzalmas volt. A helyzet Jobs halálával változott meg, hiszen teljes bizonytalanság alakult ki. Nem lehetett tudni, hogy mikor jelentkezik majd ismét kiemelkedő termékkel az Apple. Tim Cook tudatosan választott más utat és azt vallotta, hogy lehet, hogy unalmasabbak, de pontosan tudják, hogy mit tesznek és azt is, hogy azzal sikeresek.
Abban ugyanakkor részben az Apple maga is hibás, hogy gyakran teljesen túlzó elvárásokat fogalmaznak meg vele szemben. Sok szempontból megmaradt a Jobs-korszakra termékbejelentéseivel kapcsolatban jellemző offenzív PR- és marketingstratégia. Jobs az üzletfejlesztés és a termékbemutatás közötti híd felépítését kiválóan oldotta meg, míg Tim Cooknak ebben sokkal nehezebb dolga van. Az Apple-t ugyanakkor nem fenyegeti igazán az a veszély, hogy abba a csapdába essen, mint a Microsoft a 2000-es évek elején. Ennek egyik oka, hogy a társaság nagyon komolyan figyel az ügyfeleitől érkező visszajelzésekre és igyekszik tökéletesíteni az eszközeit. Másrészt az Apple mellett szól az is, hogy évek óta sokkal komolyabb versenyben kell helytállnia, mint a Microsoft, Google, Facebook, Amazon kvartett bármely tagjának.
Ugyanakkor a vállalat üzlete különösen sebezhető, ami azzal is összefügg, hogy az öt IT-óriás közül az egyetlen, amely nincs monopolhelyzetben. A Google a keresésben és azzal kapcsolatos reklámüzletben, a Microsoft a szoftverek (és az üzleti szoftverek), a Facebook a közösségi média, míg az Amazon az online kereskedelem területén van - komoly vetélytárs nélkül - gyakorlatilag monopolhelyzetben. Az Apple ezzel szemben a különböző területeken kénytelen mindig új vetélytársak ellen küzdeni. Az pedig, hogy az óriáscég nem akar a babérjain ülni, azt eredményezheti, hogy hosszú távon fontos és sikeres maradhat.
Dediu végül leszögezte, hogy a következő tíz évben is az iPhone marad a társaság legfontosabb terméke és bevételi forrása. A Watch okosórát szerinte talán túl korán dobta piacra a vállalat. A termékkategória, amely gyakorlatilag eleve a konszernnek köszönhetően vált fontossá, még gyermekcipőben jár. Steve Jobs valószínűleg úgy döntött volna, hogy még 1 vagy 2 évet vár, amíg a Watch kiforrottabb és a piac elfogadóbb lett volna. Viszont az is igaz, hogy a cégnek végül nem származott kára abból, hogy a kelleténél előbb jelentkezett az okosórájával.
Az Apple kapcsán tavaly számos kritika elhangzott, többek között az, hogy az iPhone 7 dizájnja kevésbé inspiráló lett, a fejhallgató-csatlakozó elhagyása észszerűtlen döntés volt, a piacra dobott új modellek pedig túl drágának bizonyultak. Ehhez jött még az, hogy az új MacBook Pro nem rendelkezik hagyományos (Typ A) USB-porttal és a vezeték nélküli fülhallgatót is sújtották különböző problémák. Horace Dedius, az Asymco elemzője szerint az Apple nevéhez köthető az egyik legjobb és egyúttal legkevésbé megértett üzleti modell az ágazatban. Mindenki az iPhone-eladásokra összpontosít és azt teljesen figyelmen kívül hagyja, hogy csak az óriáscég szolgáltatásokkal kapcsolatos üzlete - amelyet több mint 7 milliárd dollár bevétel és közel 20 százalékos növekedés jellemez - majdnem akkora, mint a Facebook hasonló üzlete.
A szakember hozzátette, hogy arról a teljesítményről is szeretnek megfeledkezni az emberek, hogy a társaságnak sikerült a tisztán hardverüzletét jelentős mértékben átszerveznie. Elég csak az App Store sikerére, a garancia- és javítási programra, a zenei stream-ajánlatra és a felhőprojektre gondolni. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója nem véletlenül volt optimista e területek növekedési kilátásaival kapcsolatban. E szolgáltatásokból a vállalat a következő 4 év során évente 50 milliárd dollár bevételre tehet majd szert.
Eközben elhangzottak olyan kritikák, hogy a mai Apple - a Steve Jobs-korszakhoz képest - egyre unalmasabb és kevésbé kreatív. Dedius erre úgy reagált, hogy Steve Jobs vezetésével a társaság arra volt ítélve, hogy egymás után, szinte varázsütésre szállítsa a kiemelkedő termékeket. Mindez a sajtó és a rajongótábor számára izgalmas lehetett, de befektetői szempontból borzalmas volt. A helyzet Jobs halálával változott meg, hiszen teljes bizonytalanság alakult ki. Nem lehetett tudni, hogy mikor jelentkezik majd ismét kiemelkedő termékkel az Apple. Tim Cook tudatosan választott más utat és azt vallotta, hogy lehet, hogy unalmasabbak, de pontosan tudják, hogy mit tesznek és azt is, hogy azzal sikeresek.
Abban ugyanakkor részben az Apple maga is hibás, hogy gyakran teljesen túlzó elvárásokat fogalmaznak meg vele szemben. Sok szempontból megmaradt a Jobs-korszakra termékbejelentéseivel kapcsolatban jellemző offenzív PR- és marketingstratégia. Jobs az üzletfejlesztés és a termékbemutatás közötti híd felépítését kiválóan oldotta meg, míg Tim Cooknak ebben sokkal nehezebb dolga van. Az Apple-t ugyanakkor nem fenyegeti igazán az a veszély, hogy abba a csapdába essen, mint a Microsoft a 2000-es évek elején. Ennek egyik oka, hogy a társaság nagyon komolyan figyel az ügyfeleitől érkező visszajelzésekre és igyekszik tökéletesíteni az eszközeit. Másrészt az Apple mellett szól az is, hogy évek óta sokkal komolyabb versenyben kell helytállnia, mint a Microsoft, Google, Facebook, Amazon kvartett bármely tagjának.
Ugyanakkor a vállalat üzlete különösen sebezhető, ami azzal is összefügg, hogy az öt IT-óriás közül az egyetlen, amely nincs monopolhelyzetben. A Google a keresésben és azzal kapcsolatos reklámüzletben, a Microsoft a szoftverek (és az üzleti szoftverek), a Facebook a közösségi média, míg az Amazon az online kereskedelem területén van - komoly vetélytárs nélkül - gyakorlatilag monopolhelyzetben. Az Apple ezzel szemben a különböző területeken kénytelen mindig új vetélytársak ellen küzdeni. Az pedig, hogy az óriáscég nem akar a babérjain ülni, azt eredményezheti, hogy hosszú távon fontos és sikeres maradhat.
Dediu végül leszögezte, hogy a következő tíz évben is az iPhone marad a társaság legfontosabb terméke és bevételi forrása. A Watch okosórát szerinte talán túl korán dobta piacra a vállalat. A termékkategória, amely gyakorlatilag eleve a konszernnek köszönhetően vált fontossá, még gyermekcipőben jár. Steve Jobs valószínűleg úgy döntött volna, hogy még 1 vagy 2 évet vár, amíg a Watch kiforrottabb és a piac elfogadóbb lett volna. Viszont az is igaz, hogy a cégnek végül nem származott kára abból, hogy a kelleténél előbb jelentkezett az okosórájával.