Berta Sándor
Alkalmazottak-e az Uber sofőrjei?
Ezúttal a közösségi utazásmegosztó szolgáltatás saját partnerei lázonganak.
San Fransiscóban, a cég székhelyén három sofőr is beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt szeretnék megtudni, hogy ők hivatalosan alkalmazottnak minősülnek-e. Válaszul a vállalat ügyvédei egy 52 oldalas anyagot juttattak el a bírósághoz, így akarták ugyanis megakadályozni, hogy az eljárás során esetleg mások is csatlakozzanak a felperesekhez és a kereset kibővüljön.
A per augusztus 6-án kezdődik és ez lesz az első ilyen jellegű eljárás. Eddig a sofőrök független vállalkozóknak számítottak, ami azt jelentette, hogy saját maguknak kellett gondoskodniuk a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. Ez megváltozhat, ha a bíróság elfogadja a felperesek érveit és a társaságnak sokkal többe kerülne a szolgáltatás fenntartása.
Az Uber ugyanakkor azt az álláspontot képviseli, hogy az alkalmazásával és az online platformjával csupán közvetíti a szolgáltatást és ezért korrektnek tartja a sofőrök jelenlegi független szerződéses partnerként való besorolását. A társaság továbbá azzal érvelt, hogy a sofőrök többsége támogatja a jelenlegi eljárás során és ezt megpróbálta a bíróságon több száz állásfoglalással is alátámasztani.
Az ügyben fontos elem lehet, hogy június közepén a Kaliforniai Munkabizottság kifejtette: az Uber sofőrjei alkalmazottak. A testület azzal érvelt, hogy a cég fontos feltételeket szab meg, például, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie és mennyire régi lehet az adott gépkocsi vagy ki lehet vezető, illetve felvételi tesztekhez is ragaszkodik, ezzel pedig átlépi a szolgáltatás-közvetítő szerepet. Viszont az is igaz, hogy a sofőrök nagy szabadsággal rendelkeznek, ami szokatlan és nem jellemző az alkalmazottaknál. Így például akkor dolgozhatnak, amikor akarnak és nincsenek exkluzív szerződéssel a céghez kötve. Vannak, akik a konkurens Lyft partnerei is.
Az Uber fellebbezett a bizottság döntése ellen és közölte, hogy a legtöbb partner pont ezt a függetlenséget becsüli a szolgáltatásban. Amennyiben a vállalat veszít, akkor megpróbálhatja majd a költségeket áthárítani a sofőrökre és az utasokra, ez pedig magasabb viteldíjakat eredményezhet.
San Fransiscóban, a cég székhelyén három sofőr is beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt szeretnék megtudni, hogy ők hivatalosan alkalmazottnak minősülnek-e. Válaszul a vállalat ügyvédei egy 52 oldalas anyagot juttattak el a bírósághoz, így akarták ugyanis megakadályozni, hogy az eljárás során esetleg mások is csatlakozzanak a felperesekhez és a kereset kibővüljön.
A per augusztus 6-án kezdődik és ez lesz az első ilyen jellegű eljárás. Eddig a sofőrök független vállalkozóknak számítottak, ami azt jelentette, hogy saját maguknak kellett gondoskodniuk a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. Ez megváltozhat, ha a bíróság elfogadja a felperesek érveit és a társaságnak sokkal többe kerülne a szolgáltatás fenntartása.
Az Uber ugyanakkor azt az álláspontot képviseli, hogy az alkalmazásával és az online platformjával csupán közvetíti a szolgáltatást és ezért korrektnek tartja a sofőrök jelenlegi független szerződéses partnerként való besorolását. A társaság továbbá azzal érvelt, hogy a sofőrök többsége támogatja a jelenlegi eljárás során és ezt megpróbálta a bíróságon több száz állásfoglalással is alátámasztani.
Az ügyben fontos elem lehet, hogy június közepén a Kaliforniai Munkabizottság kifejtette: az Uber sofőrjei alkalmazottak. A testület azzal érvelt, hogy a cég fontos feltételeket szab meg, például, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie és mennyire régi lehet az adott gépkocsi vagy ki lehet vezető, illetve felvételi tesztekhez is ragaszkodik, ezzel pedig átlépi a szolgáltatás-közvetítő szerepet. Viszont az is igaz, hogy a sofőrök nagy szabadsággal rendelkeznek, ami szokatlan és nem jellemző az alkalmazottaknál. Így például akkor dolgozhatnak, amikor akarnak és nincsenek exkluzív szerződéssel a céghez kötve. Vannak, akik a konkurens Lyft partnerei is.
Az Uber fellebbezett a bizottság döntése ellen és közölte, hogy a legtöbb partner pont ezt a függetlenséget becsüli a szolgáltatásban. Amennyiben a vállalat veszít, akkor megpróbálhatja majd a költségeket áthárítani a sofőrökre és az utasokra, ez pedig magasabb viteldíjakat eredményezhet.