Berta Sándor

S hódító útjára indult az ezüstös korong

Az 1980-as évek elejéig a bakelitlemez biztosította a mindennapi zenei élményt, de aztán jött Kornelis Schouhamer Immink, aki kollégáival forradalmasította a szórakoztatóipart.

A Philips langenhageni üzemében 1982. augusztus 17-én készítették el az első Compact Discet (CD), amely az új, digitális korszak hajnalát jelentette. Az első ezüstös korongokra az ABBA The Visitors című zenei albuma került fel. Kornelis Schouhamer Immink sem sejtette, hogy a CD, amelyet az 1970-es évek közepe óta fejlesztett a holland társaságnál, néhány esztendő alatt megváltoztatja a piacot és gyakorlatilag teljesen háttérbe szorítja a bakelitlemezeket.

A most 68 éves szakember elismerte, hogy erősen reménykedtek a CD sikerében és abban, hogy meghódíthatják a tömegpiacot, de eleinte a technika nagyon drága volt. Az analóg zenei felvételeket digitalizáló eszközök például több tízezer dollárba kerültek, a lejátszók pedig az átlagemberek számára gyakorlatilag megfizethetetlenek voltak. "Nagyon hálás vagyok a főnökeimnek, hogy ennek ellenére biztosították számunkra a kísérletekhez szükséges pénzt és felszerelést" - emelte ki a feltaláló.

Az első kísérletek sikertelenek voltak, a Philips és a Sony mérnökei azonban az 1970-es évek végén tovább folytatták a munkát és mindenképpen meg akarták alkotni a zenei felvételekhez használható digitális adathordozót. A későbbi vetélytársak ekkor fektették le a CD szabványait, többek között a 11,5 centiméteres átmérőt és a 74 perces maximális rögzítési időt. A sajtóban az terjedt el, hogy az utóbbi annak köszönhető, hogy a Sony akkori vezetőjének felesége szerette Beethoven 9. szimfóniáját és az csak így férhetett fel egy lemezre. Immink szerint viszont a dolog hátterében teljesen más van: a Sony azért kardoskodott a 74 perces CD-k gyártása mellett, mert abban bízott, hogy így előnyös helyzetbe kerülhet a holland riválisánál. A Philips ugyanis a szabványok kidolgozásakor Langenhagenben már gyártott 60 perces CD-ket és ezért kénytelen volt más gyártástechnológiára átváltani, ami kedvezett a japán vállalatnak.


Miután a lézertechnika akkoriban még nem volt annyira fejlett, így kevés por, ujjlenyomat vagy egy kisebb karcolás is megakadályozta a lemezek kiolvasását, ezért sürgetővé vált egy hibajavítási mechanizmus megalkotása és beépítése. Immink ezt a kihívást az úgynevezett Reed-Solomon kódok segítségével oldotta meg, amelyeket már az 1970-es években a Voyager-programban is alkalmaztak, hogy biztosítsák a Föld és a űrszondák közötti megfelelő kapcsolatot.

Több matematikussal kellett beszélnie ahhoz, hogy megértse a kódolás lényegét, majd ezután az egész dolgot még összhangba is kellett hoznia a CD-gyártás műszaki és fizikai követelményeivel. Számos sikertelen kísérlet után egyeztetett a Philips és a Sony munkatársaival, s ekkor jött az ötlet: megalkotta az EFM-et (Eight-to-Forteen-Modulation). Beépített még egy olyan elemet is, amely biztosította, hogy a zenét hallgatók zeneszámról zeneszámra tudtak váltani, amely komoly előrelépést jelentett a kazettákhoz és a bakelitlemezekhez képest.

A holland szakember a következő években folyamatosan finomított a technikán, így az végül még az analóg videokazettákat az 1990-es évek közepén felváltó DVD-kbe és a 2006 óta árult Blu-ray diszkekbe is bekerült. Részt vett a VCD, a DAT, a DCC megalkotásában is, több, mint 1000 szabadalmat jegyeztetett be, néhányat időközben eladott az LG-nek. A barátai által csak Keesnek nevezett férfi ismerte fel elsőként, hogy a CD-k és a DVD-k a zenék és a filmek tárolása mellett másra is alkalmasak lehetnek.

Már 1984-ben kutatta, hogy miként lehetne létrehozni újraírható lemezeket. A zenei CD rekordéve 2000-ben volt, akkor közel 2,5 milliárd ezüstös korongot adtak el. Imminket 2000-ben a holland királynő kitüntette az Orániai Nassau Rend lovagi címével. Ez némi gyógyírt jelentett arra, hogy 1998-ban - közel három évtized után - búcsút intett a Philips üzemeinek, mert nem tetszett neki a konszern változó cégkultúrája. Mindezt úgy élte meg, mint egy válást és még az is eszébe jutott, hogy valami teljesen mást fog a jövőben csinálni. Azóta szingapúri diákokat tanított, az elmúlt három évben tanulmányozta a kínai nyelvet és írást, elszakadni mégsem tudott élete meghatározó területétől, a Turing Machines nevű vállalatával azóta is kódolási eljárásokon dolgozik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csaba161 #17
    a filmek pl. nem a torrenten jelennek meg elsőnek, hanem a lemezeken. DVD/BL...

    Ez persze ma már NEM IGAZ!

    A filmek, zenék stb. fizetős helyekről sztrimelhetők a neten keresztül, akárcsak a programok, amiket fizetés után aktiválhatsz, nem kell megvenned CD/DVD stb.-n. Pláne hogy be se tudod rakni az tabletetbe vagy az okostelódba az ilyen korongokat.

    NAGYON EL VAGY TÉVEDVE valahol az őskőkorban...

  • Tetsuo #16
    Egy írt CD mindig előbb lebomlik, mint a nyomott. Leginkább attól függ, milyen kémiai anyagokkal együtt tárolod és mennyi fényt kap az évek során. Régebben olyan papírok voltak mellécsomagolva (booklet), amiből eleve szivárgott a bomlasztó anyag.
    Ezenfelül, természetesen mindenből illik a minőségit venni, különben nem ér a csodálkozás... pl. Taiyo Yuden alapanyag, Plextor íróval egy időben komolynak számított, azután már nem.
  • Macropus Rufus #15
    "Tapasztalatom szerint azonban a házilag írt cd-k, dvd-k jó, ha pár évig kibírják adatvesztés nélkül"
    ez azért erősen függ az CD/DVD alapanyagától is, meg attól, hogy milyen gyorsan írod a lemezt. Én max. 4x sebességgel írom. Az audió anyagot meg 1x... Semmim nem szállt még el, pedig van már több mint 15 éve kiírt lemezem is.
  • Macropus Rufus #14
    csak egy észrevétel azoknak akik nem értik miért van még most is pl. dvd lemez. (vagy bl): a filmek pl. nem a torrenten jelennek meg elsőnek, hanem a lemezeken. DVD/BL....

    ps.: élettartamban jelenleg több mint 45 évnél járnak. Régen volt már az amikor 15-20 év volt max. Kíváncsi vagyok, hogy egy elektronikus eszköz képes-e csak 20 évig tárolni az adatot. Mert sztem nem. Ott ugyan úgy van anyagfáradás, csak nem hinném, hogy azzal kalkulálnak, hogy egy ssd-t még 15-20 év múlva is akarunk használni. Miért? Mert az ssd-t nem backup rendszernek fejlesztették, ezért a hosszútávú(20-30év )élettartam nem követelmény.

    DVD életartam
  • Szegabi #13
    "Tapasztalatom szerint azonban a házilag írt cd-k, dvd-k jó, ha pár évig kibírják adatvesztés nélkül."

    Akkor elég silány minőségű lemezeid voltak.
    A mai napigis hibátlanul nézhetőek a 10-12 évvel ezelőtt írt DVD-k.
    CD terén pedig ennél régebbi 18-20 éves lemezek is tökéletesen hallgathatóak. Normális lemez és lejátszó kell(ett) hozzá.

    Az az érdekes, hogy olyan mp3 tömörítésekkel lehet találkozni, amik - állítólag - CD-ről készültek, na de miért kell 48 kHz mintavételezést beállítani? A CD szabvány 44,1 kHz, jobb ezáltal nem lesz az mp3. Ha viszon flac-be lerippeli az ember - normálisan beállítva persze - gyakorlatilag a rippelendő lemez minőségét kapja vissza.

    Blu-ray esetén pedig szintén minőségi lemezt kell venni. Vannak már több, mint 4 éves BD filmjei, amik hibátlanul nézhetők. Itt is csak azt emelném ki, hogy lehetőség szerint minőségi lemezt és írót kell használni.

    Vannak HDD-im is természetesen, amik adattárolás szempontjából gazdaságosabbak. De nekem retró hangulatot ad, ha néha-néha megnézek egy-egy lemezt, nem csak microSD-t, pendrive-ot és HDD-t dugdosok össze-vissza.
  • HuMarci #12
    Nem értek veletek egyet. Több száz BD-m van, ami ~24GB méretével nekem megfelelő. A DVD-kből van 7-8 éves ami a mai napig jó, CD-kből pedig a hétvégén 12 éves lemezt vettem elő. Nem egy merevlemezem szállt már el, pendrive-om ment már tönkre. Nekem megbízhatónak bizonyultak az optikai lemezek.

    A CD-DA gyenge minőségű kijelentésen csak nevetek. Miért az MP3 és a FLAC jobb? Hallasz magasabb frekiket mint 20KHz vagy mélyebbeket mint 15 Hz? Mi a baj a 16 bites mintavételezéssel? Hallod a 16, 24, 32 bit közötti különbséget? Ugyan már. Magadnak se hidd el. A rádió, tv, mp3 lejátszó messze nincs a CD minőségében és a CD audió gyenge? Félelmetes hogy mekkora ígényekkel kellenek, közben messze nem teljesül, csak számokkal dobálóztok.... Hülyeség.

    Mielőtt kapok erre valami ökör hozzászólóst, csak megsúgom hogy PA rendszereknél nagy rendezvényeken is digitális cuccok vannak. A keveről is 96KHz, 24-biten mennek vagy még annyin se.... de az ilyen embereket miért nem látom akusztikus koncerteken, mert az a legjobb minőség, ott nincs technika....
  • sertrex #11
    "...az embereknek már nem a hülye korong jut az eszükbe, hanem a crossdresser meg shemale pornók =)"

    Ezekről eddig nem is halottam. De kinek mi.
  • overseer-7 #10
    "most meg már lassan a kutyának se kell "

    én még egy kutyát sem láttam, hogy CD lemezzel rohangálna..
    meg újabban a CD ről az embereknek már nem a hülye korong jut az eszükbe, hanem a crossdresser meg shemale pornók =)
  • Cefet #9
    Amikor egy körömnyi SD kártyán több mint 100GB-ot tárolhatsz nem csoda, ha az optikai adat tárolás haldoklik. Ettől függetlenül sokáig lesznek még lemezek és lejátszók is, hiszen regeteget eladtak belőlük. A minőségen is lehetne vitatkozni: igaz, hogy a bakelitnek nagyobb a dinamikája és talán frekvencia átvitele is, de a CD nem pattog, nem serceg, könnyen válthatsz a trackek között, sokkal igénytelenebb a tárolást, kezelést illetően, és még olcsó is. Kinek mi a fontosabb...
  • dartois83 #8
    Bár meghaladott technika, de fennmaradhatna esetleg, ha valóban örökéletű lenne az adat, amit felírnak rá. Tapasztalatom szerint azonban a házilag írt cd-k, dvd-k jó, ha pár évig kibírják adatvesztés nélkül. Úgyhogy szerintem ezért is hamar el fog tűnni a süllyesztőben, max. csak a meglévő lemezek lejátszása miatt marad egy ideig a felhasználóknál.