MTI
Tabletekkel és karbantartó drónokkal újít az easyJet
Az easyJet angol diszkont légitársaság a légi iparban eddig nem használt karbantartási és üzemeltetési eljárásokat vezet be, amelyektől azt várja, hogy 220 darabos repülőgépflottáját olcsóbban és hatékonyabban tudja üzemeltetni.
A technológiai fejlesztéseket a London-Luton repülőtéren lévő bázison mutatták be az újságíróknak. Ian Davies, az easyJet vezető mérnöke az egyik legfontosabb fejlesztésnek a drónok bevezetését nevezte a repülőgépek időszaki, vagy rendkívüli átvizsgálása során. Egyes vizsgálatok akár egy egész napot is igénybe vehetnek, ezt az időtartamot a drónok segítségével pár órára szoríthatják le, így a gépet hamarabb forgalomba tudják állítani. Villámcsapás esetén például egy napba telik az átvizsgálás, és évente 350 ilyen esetük van.
A másik fontos fejlesztés, hogy a repülőgépeket hamarosan táblagépekkel szerelik fel, így a navigációs és üzemeletetési dokumentumok is elektronikus formában lesznek elérhetőek, amelyeket interneten azonnal a központba tudnak küldeni. Az easyJet kimutatása szerint egy gépen a dokumentumok 25 kilogrammot nyomnak, ezeket most közel nullára csökkentik, így várhatóan évente félmillió dollár üzemanyagköltséget tudnak megspórolni.
A repülésbiztonságot növeli és a karbantartást könnyíti a valósidejű repülési adatok (ACARS-üzenetek) nyomon követése, ennek az újításnak a segítségével a főbb rendszerek (áram- és kerozinellátás, aerodinamikai adatok) működését folyamatosan nyomon tudják követni, az eltéréseket azonnal kimutatják és előrejelzést tudnak készíteni arra, hogy melyik alkatrész várhatóan mikor hibásodik meg, így könnyen meg tudják szervezni a repülőtéren a javítást.
Ehhez kapcsolódó másik fejlesztés, hogy a társaság bármelyik bázisán lévő gép átvizsgálását a központban egy, a mérnök fejére szerelt kamera segítségével valós időben tudják nézni és segítséget nyújtani a javításhoz. Ehhez háromdimenziós képet készítő lézeres átvizsgálást is végeznek, amely a gép egyes részeinek deformációit mutatja ki. Ian Davies a gépek rendelkezésre állásának javításával, ezen keresztül a járatok pontosságának növelésével indokolta a fejlesztéseket. Mint mondta, az egy órán túli késések több tízezer font költséget jelentenek, emellett az utasoknak is bosszúságot okoznak, ezeket szeretnék elkerülni.
Az easyJet jelenleg 220 Airbus A319-es és A320-as gépet üzemeltet, naponta átlagosan 1400 járatot indítanak 34 ország 138 repülőterére, éves utasszámuk 61 millió.
A technológiai fejlesztéseket a London-Luton repülőtéren lévő bázison mutatták be az újságíróknak. Ian Davies, az easyJet vezető mérnöke az egyik legfontosabb fejlesztésnek a drónok bevezetését nevezte a repülőgépek időszaki, vagy rendkívüli átvizsgálása során. Egyes vizsgálatok akár egy egész napot is igénybe vehetnek, ezt az időtartamot a drónok segítségével pár órára szoríthatják le, így a gépet hamarabb forgalomba tudják állítani. Villámcsapás esetén például egy napba telik az átvizsgálás, és évente 350 ilyen esetük van.
A másik fontos fejlesztés, hogy a repülőgépeket hamarosan táblagépekkel szerelik fel, így a navigációs és üzemeletetési dokumentumok is elektronikus formában lesznek elérhetőek, amelyeket interneten azonnal a központba tudnak küldeni. Az easyJet kimutatása szerint egy gépen a dokumentumok 25 kilogrammot nyomnak, ezeket most közel nullára csökkentik, így várhatóan évente félmillió dollár üzemanyagköltséget tudnak megspórolni.
A repülésbiztonságot növeli és a karbantartást könnyíti a valósidejű repülési adatok (ACARS-üzenetek) nyomon követése, ennek az újításnak a segítségével a főbb rendszerek (áram- és kerozinellátás, aerodinamikai adatok) működését folyamatosan nyomon tudják követni, az eltéréseket azonnal kimutatják és előrejelzést tudnak készíteni arra, hogy melyik alkatrész várhatóan mikor hibásodik meg, így könnyen meg tudják szervezni a repülőtéren a javítást.
Ehhez kapcsolódó másik fejlesztés, hogy a társaság bármelyik bázisán lévő gép átvizsgálását a központban egy, a mérnök fejére szerelt kamera segítségével valós időben tudják nézni és segítséget nyújtani a javításhoz. Ehhez háromdimenziós képet készítő lézeres átvizsgálást is végeznek, amely a gép egyes részeinek deformációit mutatja ki. Ian Davies a gépek rendelkezésre állásának javításával, ezen keresztül a járatok pontosságának növelésével indokolta a fejlesztéseket. Mint mondta, az egy órán túli késések több tízezer font költséget jelentenek, emellett az utasoknak is bosszúságot okoznak, ezeket szeretnék elkerülni.
Az easyJet jelenleg 220 Airbus A319-es és A320-as gépet üzemeltet, naponta átlagosan 1400 járatot indítanak 34 ország 138 repülőterére, éves utasszámuk 61 millió.