Berta Sándor
Vásárlásnál az NFC-nél nagyobb lehet a Bitcoin szerepe
David Marcus, a PayPal elnöke meg van győződve arról, hogy a Bitcoin inkább alkalmas arra, hogy alapjaiban megváltoztassa az online kereskedelmet, mint a Near Field Communication (NFC) technológián alapuló szolgáltatások.
"Szeretem a Bitcoint, van is Bitcoinom" - hangsúlyozta Marcus a párizsi LeWeb Konferencián. Szerinte sok felhasználó ugyanakkor nem tudja, hogy mi a Bitcoin és még ő sem kész arra, hogy engedélyezze az embereknek a Bitcoin és PayPal-számláik összekapcsolását. A felhasználók össze vannak zavarodva, azt hiszik, hogy a Bitcoin egy valuta, mert úgynevezett kripto-valutának hívják, de ő nem hiszi, hogy a virtuális fizetőeszköz valójában valuta lenne. A Bitcoin viszont kiváló lehetőség arra, hogy valaki megőrizze a vagyonát, ami különösen azokra az országokra igaz, ahol magas az infláció. Ezenkívül a kockáztatni szerető befektetők is Bitcoinban tarthatják a pénzüket.
A PayPal csak akkor fogadná el valutaként a Bitcoint, ha megszűnnek a gyakori árfolyamváltozások és tisztázódnak a szabályozási feltételek. Ebben az esetben hajlandó megfontolni a dolgot. A helyzetet szintén rontja, hogy jelenleg csak kevés kereskedő fogadja el a virtuális pénzt. Az NFC-n alapuló szolgáltatások elterjedésének még kevesebb esélyt adott David Marcus. Ennek oka, hogy az NFC-nél sokkal inkább a technikáról és az azt támogató vállalatokról van szó, mintsem arról, hogy valódi problémákat oldjanak meg a segítségével. A kérdés nem az, hogy a felhasználóknak miként kell használniuk a fizetési terminálokat, hanem hogy akarnak-e egyáltalán így fizetni. A kiskereskedőknek már most is vannak internetre kötött pénztárgépeik és minden fogyasztó rendelkezik WLAN-kompatibilis mobiltelefonnal, akkor miért kellene egy üzletben való fizetéshez egy bizonyos helyen lenni? Összegzése szerint az NFC túl keveset kínál és túl későn érkezett.
A menedzser arra számít, hogy a kiskereskedelem fokozatosan az online kereskedelem részévé válik. A kereskedelmi láncoknak újra fel kell találniuk magukat; olyan bemutatóhelyekké válnak, ahol a vásárló megtekintheti a termékeket, hogy később a világhálón keresztül megrendelhesse azokat. A boltok logisztikai központok lesznek, ahonnan a vevő elhozhatja a megrendelt árucikkeket és raktárakként is szolgálnak majd, ahonnan a cégek gyorsan az online eladókhoz küldhetik a különböző dolgokat. A PayPal alapvető célja az, hogy a fizetési folyamatokat és ezáltal a vásárlást is egyszerűbbé tegye. Marcus leszögezte: ha sikeresek, akkor a fizetést láthatatlanná teszik.
David Marcus, a PayPal elnöke |
A PayPal csak akkor fogadná el valutaként a Bitcoint, ha megszűnnek a gyakori árfolyamváltozások és tisztázódnak a szabályozási feltételek. Ebben az esetben hajlandó megfontolni a dolgot. A helyzetet szintén rontja, hogy jelenleg csak kevés kereskedő fogadja el a virtuális pénzt. Az NFC-n alapuló szolgáltatások elterjedésének még kevesebb esélyt adott David Marcus. Ennek oka, hogy az NFC-nél sokkal inkább a technikáról és az azt támogató vállalatokról van szó, mintsem arról, hogy valódi problémákat oldjanak meg a segítségével. A kérdés nem az, hogy a felhasználóknak miként kell használniuk a fizetési terminálokat, hanem hogy akarnak-e egyáltalán így fizetni. A kiskereskedőknek már most is vannak internetre kötött pénztárgépeik és minden fogyasztó rendelkezik WLAN-kompatibilis mobiltelefonnal, akkor miért kellene egy üzletben való fizetéshez egy bizonyos helyen lenni? Összegzése szerint az NFC túl keveset kínál és túl későn érkezett.
A menedzser arra számít, hogy a kiskereskedelem fokozatosan az online kereskedelem részévé válik. A kereskedelmi láncoknak újra fel kell találniuk magukat; olyan bemutatóhelyekké válnak, ahol a vásárló megtekintheti a termékeket, hogy később a világhálón keresztül megrendelhesse azokat. A boltok logisztikai központok lesznek, ahonnan a vevő elhozhatja a megrendelt árucikkeket és raktárakként is szolgálnak majd, ahonnan a cégek gyorsan az online eladókhoz küldhetik a különböző dolgokat. A PayPal alapvető célja az, hogy a fizetési folyamatokat és ezáltal a vásárlást is egyszerűbbé tegye. Marcus leszögezte: ha sikeresek, akkor a fizetést láthatatlanná teszik.