Szekeres Viktor
Amerika helyett Kína lehet az új mozifilmes nagyhatalom?
Tavaly többször is előfordult, hogy egy amerikai film Kínában sikeresebben kezdte meg pályafutását, mint hazájában, pedig ilyesmire korábban nem nagyon volt példa. Átrendeződik a piac?
Aki követi a filmek bevételi eredményeit, az megállapíthatja, hogy egy alkotásra a legtöbb jegyet általában Észak-Amerikában adják el. Vannak filmek, melyeknél Amerika 8%-ban részesedik a mozis bevételekből, de általában ez az arány 40-50%, mindössze az animációknál és a folytatásfilmeknél, illetve pár látványfilmnél csökken 25-30%-osra a részesedés, köszönhetően annak, hogy az Amerikán kívüli közönség sokkal kevésbé tudatosabb, sokkal könnyebben befolyásolható a reklámokkal.
Azonban mindez a jövőben lehet, hogy változni fog, hiszen Kína az elmúlt években egyre komolyabb vetélytársnak mutatkozik, már ami a mozis bevételeket illeti - nem véletlen, hogy egyre több filmbe száll be a kínai tőke, a Vasember 4-ban például kínai mobilokat fog használni Tony Stark. Hogy mindezt számokkal is igazoljuk? 2011-ben 2010-hez képest 36%-kal nőttek a kínai mozik jegybevételei, míg 2012-ben az előző évhez képest újabb 36%-kal, márpedig ilyen tempójú növekedés mellett a kínai piac mérete 2017-re meg fogja előzni az amerikait. Persze valószínűtlen, hogy megmaradjon ez a növekedési ütem, de ha csak negyedével nőnek évente a mutatók, az évtized végére akkor is 10 milliárd dollár lehet az éves mozifilmes bevétel. (Amerikában tavaly 10,8 milliárd dollár bevétel képződött a jegypénztáraknál.)
Aki követi a filmek bevételi eredményeit, az megállapíthatja, hogy egy alkotásra a legtöbb jegyet általában Észak-Amerikában adják el. Vannak filmek, melyeknél Amerika 8%-ban részesedik a mozis bevételekből, de általában ez az arány 40-50%, mindössze az animációknál és a folytatásfilmeknél, illetve pár látványfilmnél csökken 25-30%-osra a részesedés, köszönhetően annak, hogy az Amerikán kívüli közönség sokkal kevésbé tudatosabb, sokkal könnyebben befolyásolható a reklámokkal.
Azonban mindez a jövőben lehet, hogy változni fog, hiszen Kína az elmúlt években egyre komolyabb vetélytársnak mutatkozik, már ami a mozis bevételeket illeti - nem véletlen, hogy egyre több filmbe száll be a kínai tőke, a Vasember 4-ban például kínai mobilokat fog használni Tony Stark. Hogy mindezt számokkal is igazoljuk? 2011-ben 2010-hez képest 36%-kal nőttek a kínai mozik jegybevételei, míg 2012-ben az előző évhez képest újabb 36%-kal, márpedig ilyen tempójú növekedés mellett a kínai piac mérete 2017-re meg fogja előzni az amerikait. Persze valószínűtlen, hogy megmaradjon ez a növekedési ütem, de ha csak negyedével nőnek évente a mutatók, az évtized végére akkor is 10 milliárd dollár lehet az éves mozifilmes bevétel. (Amerikában tavaly 10,8 milliárd dollár bevétel képződött a jegypénztáraknál.)