Szekeres Viktor
A zöld íjász: Az elmúlt évek legsikeresebb tévésorozata itthon
Rég okozott akkora meglepetést tévésorozat itthon, mint A zöld íjász. Amerikában a 100 legnézettebb sorozat közé sem fér be, itthon első.
Hogy állsz a sorozattal?
Az RTL Klub Magyarországon február elsején mutatta be A zöld íjász című tévésorozatot, mely Amerikában Arrow címen októberben mutatkozott be a széles közönség előtt a CW csatornán, mely elsődlegesen a tinilányokat veszi célba. Meglehetősen friss premierről van szó tehát, nem sok őszi amerikai széria hazai bemutatója előzte meg az Arrow-ét, mindössze a Lángoló Chicagót (Chicago Fire), a Sherlock és Watsont (Elementary) és az Emily doktornőt (Emily Owens, MD) láthattuk itthon hamarabb. Érdekesség, hogy utóbbi három mind a TV2 csatornáin került bemutatásra, azonban jóformán összesen nem produkáltak annyi nézőt, mint A zöld íjász első epizódja.
Az RTL Klubon meglepő módon dupla premier keretében debütált a sorozat, azaz február elsején rögtön két részt adott le a csatorna. (Nem dupla epizódról volt szó, hanem két, teljesen elkülöníthető történetről.) Ráadásul másnap, azaz szombat délután mindkét részt meg is ismételték. A folytatásban a tervek szerint már csak egyesével kerültek volna adásba az epizódok, azonban a csatorna műsort váltott és február nyolcadikán is két A zöld íjász-részt adott le, s csak múlt pénteken, álltak át a heti egy epizódos menetrendre.
A zöld íjász premierje az AGB mérései szerint itthon 1,42 millió nézőt érdekelt, akik közül 680 ezren a kereskedelmi, 18-49 éves korosztályt képviselték. A széria természetesen utóbbiak körében jóval népszerűbb volt, hiszen míg a teljes lakosság körében a közönségarány 32%-os volt, addig a fiatalok között 37%-os. A folytatásra ez a közönségarány 37, illetve 39%-ra ugrott, de persze a második epizód későbbi kezdésének köszönhetően már "csak" 1,27 millióan, illetve a korcsoportban 624 ezren maradtak a képernyők előtt. Ezek az eredmények már önmagukban is nagyon jók, a célcsoportban még az aznapi Barátok közt nézettségét is felülmúlta az Arrow, nem beszélve a TV2-es Felkoppintva című komédiáéról, melyet 450 ezren sem választottak (13%-os közönségarány.)
Persze az erős rajt mit sem jelent, ha a folytatás során a nézők elpárolognak - ez történt például ősz elején a Dallas esetében, mely ugyancsak jóval 1 millió néző fölött mutatkozott be, de az évad utolsó részeire már csak 6-700 ezren maradtak. Azonban A zöld íjász premierje nézőinek jó részét megtartotta, a 3-4. rész 1,31, illetve 1 millió nézőt érdekelt (a kereskedelmi korosztályban 579 ezret és 468 ezret), az átlagos közönségarány pedig továbbra is kiemelkedő, 34% körüli maradt. (Összehasonlításképp az olyan, ugyancsak igen nézett sorozatok az RTL Klubon, mint A mentalista vagy a Szulejmán csak 27, illetve 22%-os SHR-t produkálnak.)
Mindezek után az már nem is meglepő, hogy A zöld íjász legutóbbi, ötödik epizódja 1,2 millió nézőt érdekelt közöttük 585 ezer 18-49 évest, s ezzel utóbbi korcsoportban a hetet söpréssel nyerő Taxi 4 és egy Barátok közt-epizód mögött a harmadik legnézettebb produkció lett - úgy, hogy a szombati ismétlést is megnézték 469 ezren. Mondhatjuk tehát, hogy a széria megtalált egy stabil közönséget.
Hogy nézed A zöld íjászt?
Ilyen jó átlagos nézettséggel pedig már évek óta nem debütált sorozat idehaza. A siker viszont igencsak meglepőnek mondható, hiszen ha a fent említett három másik korai premiert vesszük, akkor egy nyomozós, egy tűzoltós vagy orvosos sorozatra hamarabb mondanánk, hogy itthon tarolni fog - mindhárom műfaj képviselőinek jó szereplésére már volt hazai példa. Az, hogy éppen egy képregény-adaptáció éri el ekkora mértékben a közönséget mindenképp váratlan dolog, akár még biztatónak is mondható. Nem csak azért, mert Amerikában A zöld íjász 3,5 milliós nézőszámával közelében sincs a legsikeresebb szériáknak (a csatornáján persze az egyik legjobb), hanem azért is, mert korábban itthon sem moziban, sem tévében nem szerepeltek kiemelkedően az Amerikában sikeres képregényes adaptációk. Persze egy ideje a folytatások és a nagy hájppal bíró filmek itthon is tarolnak, de A zöld íjász figurája sosem tartozott Magyarországon a legismertebbek közé. Eddig.
Az RTL Klubon meglepő módon dupla premier keretében debütált a sorozat, azaz február elsején rögtön két részt adott le a csatorna. (Nem dupla epizódról volt szó, hanem két, teljesen elkülöníthető történetről.) Ráadásul másnap, azaz szombat délután mindkét részt meg is ismételték. A folytatásban a tervek szerint már csak egyesével kerültek volna adásba az epizódok, azonban a csatorna műsort váltott és február nyolcadikán is két A zöld íjász-részt adott le, s csak múlt pénteken, álltak át a heti egy epizódos menetrendre.
A zöld íjász premierje az AGB mérései szerint itthon 1,42 millió nézőt érdekelt, akik közül 680 ezren a kereskedelmi, 18-49 éves korosztályt képviselték. A széria természetesen utóbbiak körében jóval népszerűbb volt, hiszen míg a teljes lakosság körében a közönségarány 32%-os volt, addig a fiatalok között 37%-os. A folytatásra ez a közönségarány 37, illetve 39%-ra ugrott, de persze a második epizód későbbi kezdésének köszönhetően már "csak" 1,27 millióan, illetve a korcsoportban 624 ezren maradtak a képernyők előtt. Ezek az eredmények már önmagukban is nagyon jók, a célcsoportban még az aznapi Barátok közt nézettségét is felülmúlta az Arrow, nem beszélve a TV2-es Felkoppintva című komédiáéról, melyet 450 ezren sem választottak (13%-os közönségarány.)
Persze az erős rajt mit sem jelent, ha a folytatás során a nézők elpárolognak - ez történt például ősz elején a Dallas esetében, mely ugyancsak jóval 1 millió néző fölött mutatkozott be, de az évad utolsó részeire már csak 6-700 ezren maradtak. Azonban A zöld íjász premierje nézőinek jó részét megtartotta, a 3-4. rész 1,31, illetve 1 millió nézőt érdekelt (a kereskedelmi korosztályban 579 ezret és 468 ezret), az átlagos közönségarány pedig továbbra is kiemelkedő, 34% körüli maradt. (Összehasonlításképp az olyan, ugyancsak igen nézett sorozatok az RTL Klubon, mint A mentalista vagy a Szulejmán csak 27, illetve 22%-os SHR-t produkálnak.)
Mindezek után az már nem is meglepő, hogy A zöld íjász legutóbbi, ötödik epizódja 1,2 millió nézőt érdekelt közöttük 585 ezer 18-49 évest, s ezzel utóbbi korcsoportban a hetet söpréssel nyerő Taxi 4 és egy Barátok közt-epizód mögött a harmadik legnézettebb produkció lett - úgy, hogy a szombati ismétlést is megnézték 469 ezren. Mondhatjuk tehát, hogy a széria megtalált egy stabil közönséget.