Szekeres Viktor
A legjobb filmek januárban érkeznek Magyarországra?
Mozis szempontból itthon gazdag hónap lesz január Oscar-esélyessel, Sin City-utánérzéssel, Jim Carrey-vel, Underworld 3-mal és szexkomédiával.
Miközben Hollywood éppen letudta decemberi premierjeivel az Oscar-szezont, hozzánk most kezdenek el beszivárogni azok a filmek, melyeket a szakma és a kritikusok a legjobbaknak tartottak Amerikában, bár igaz, hogy az év első hónapjában mindebből csak ízelítőt kapunk, a nagy merítés (Benjamin Button különös élete, Gran Torino, Kétely, Milk, A felolvasó, Hét élet) csak februárban érkezik. Azért a januári mozizók sem panaszkodhatnak, hiszen az 5 hét alatt 27 új filmet kapunk, köztük megannyi kommersz, sikerrel kecsegtető alkotást.
A január első napján bemutatott filmek nem valószínű, hogy veszélyeztetnék a Valami Amerika elsőségét a hazai bevételi toplistákon, hiszen Nicolas Cage híre (és haja) már nem a régi, bár minden bizonnyal akadnak pár ezren, akik a Pang-testvérek akciófilmnek eladott önfeldolgozására, a Veszélyes Bangkokra (Bangkok Dabgerous) elzarándokolnak. Ugyancsak a divatjamúltsággal magyarázható az, hogy Guy Ritchie ígéretesnek tetsző új filmje, a Spíler (RockNRolla) nem számít a tömeg körében különösen várt alkotással, de így jár egy rendező, ha két kultikus alkotás után két hatalmas bukást és bulvárcímlapokat produkál.
A horrorrajongók a Blair Witch szellemében készített spanyol [REC]-en élhetik ki magukat, melynek már az amerikai remake-je is elkészült, s aratott korrekt sikert az USA-ban - aki pedig már látta a Cirko-film által forgalmazott csemegét a különböző letöltő alkalmatosságoknak köszönhetően, az az idén megjelenő 2. részre fenheti fogait. A heti premiereket egy sokak által dicsért izraeli háborús animációs dokumentum film, a Libanoni keringő (Waltz with Bashir) egészíti ki, valamint a spanyol Melegkonyha (Fuera de carta), melynek a címe egy jópofa melegkomédiát fed.
Jövő héten két folytatás film érkezik: a Fűrész 5. részéről (Saw 5) azt hiszem, hogy nem kell sokat írni, míg a Halálos közellenség 2. epizódja (Mesrine: L'ennemi public no. 1) a pár hónappal bemutatott első film folytatása lesz - a francia gengsztermozi túl nagyszabású volt, hogy egyszerre kerüljön bemutatásra. Az SPI ezen a héten fog előrukkolni a Szextúra (Sex Drive) című szinkronizált tini szexkomédiával, azzal a reményben, hogy sikerül megismételni az Amerikai pite sikerét, míg a művészi értékkel bíró filmek közül január 8-tól a Vadászkutyák (Jagdhunde) című drámát láthatjuk Németországból.
Január 15-től Jim Carrey Kerekes József hangján fog mindenre igen-t mondani Az igenemberben (Yes Man), s ezzel biztos, hogy a legtöbb nézőt fogja vonzani, de a legkihasználtabb, a moziátlagot tekintve a legsikeresebb premier a Szafari 3D - A dél-afrikai kaland (Wild Safari 3D) lesz a budapesti IMAX-moziban, igaz, hogy csak 40 perces a film. A kommerszebb műfajban valamivel kevesebb nézőre számíthat Keira Knightley kosztümös drámája, A hercegnő (The Duchess), mely a 18. században játszódik, s hasonló helyzetben van a Transz-Szibéria (Transsiberian) is, mely a Gépész rendezőjének új thrillerje Woody Harrelson főszereplésével.
A héten a fent említetteken kívül egy spanyol szakácsról készült remek dokuentumfilmet is láthatunk A csirke, a hal és a királyrák (El pollo, el pez y el cangrejo real) címmel, valamint a sorozat német drámát, mely ezúttal a Kínzó együttlét (Gegenüber) lesz, ami a házastársi erőszak kérdéskörét fogja boncolgatni. A Cirko Film erre a hétre pedig a Profi bérgyilkost keresünk - nem nem akadály (Louise-Michel) francia Thelma és Louise-utánérzéssel készült.
A negyedik januári mozihét is a tipikus megegyezéses leosztást követi, hiszen a legnézettebb film címére kimondatlanul is a 3. Underworld-film mozdul rá (ezúttal Kate Beckinsale helyett Rhona Mitrával), de az Underworld: A vérfarkasok lázadása (Underworld: Rise of the Lycans) mellett a kommersz mosolyognivalót keresőt rálelhetnek a Fórum Hungary premierjére, a Mindenki olasz akar lenni-re (Everybody Wants to Be Italian). A Budapest Film egy távolkeleti gyöngyszemet hozott el Miike Takashitől, a Sukiyaki Western Djangót, míg az Oscaros kedvencek után loholók megnézhetik Leonard DiCaprio és Kate Winslet ismételt egymásra találását A szabadság útjaiban (Revolutionary Road), Sam Mendes, az Amerikai szépség rendezőjének interpretálásában.
A futottak még kategóriában a Cselek (Sztuczki) című dráma található, mely rengeteg díjat nyert hazájában, s lengyel filmet amúgy sem láthatunk minden nap, érdemes tájékozódni, hogy a 2007-ben a Katynnal visszatért Wajda után miképp is alakul az ottani filmművészet, míg a Best Hollywood premierjének, az Amal-nak semmi köze a svéd kultfilmhez, a Fucking Amal-hoz, mindössze egy indiai filmről van szó, mely van olyan kellemes, hogy hiányérzetet keltsen bennünk a Bollywood által gyártott filmekkel kapcsolatban, hiszen India a filmgyártás volumenét tekintve még Hollywoodot is lepipálja.
A hónap utolsó csütörtökjén, 29-én egy kurrens amerikai premier, a Csajok háborúja (Bride Wars) szinkronizált verziója vezeti a sort, benne Kate Hudson és Anne Hathaway fog egymásnak esni, míg a Spirit - A sikító városban (The Spirit) mindenki más, bár egyelőre csökkenti a várakozási fokot, hogy Frank Miller filmje sajnos, ahogy várható volt, megbukott, a s a kritikusi, valamint közönségreakció is meglehetősen negatív, még a kevéssé nézett, de kultszagú filmeket felpontozó IMDb-n is csak 5.4 ponton áll a képregény-adaptáció.
Melyik januári premier érdekel legjobban?
A gyerekek minden bizonnyal hanyagolni fogják a fen említett két opus-t, inkább az új kutyusos Disney-animációra, a Voltra (Bolt) ülnek be, míg a Frost/Nixon nézői az Oscarra legesélyesebb férfi főszereplő, Frank Langella játékában gyönyörködhetnek a feszült történelminek mondható drámában.
S végül, de nem utolsósorban ismét csak egy kis forgalmazó csemegéje ért el hozzánk (nyilván elsősorban Budapestre...), hiszen a Szimpla City bemutatja a 2006-os Vérvonal (Mýrin) című izlandi krimit, melynek mindenféleképp az lehet az apropója, hogy Arnaldur Indridason remek könyve (mindenkinek ajánljuk) már idehaza is kapható jó ideje.
Miközben Hollywood éppen letudta decemberi premierjeivel az Oscar-szezont, hozzánk most kezdenek el beszivárogni azok a filmek, melyeket a szakma és a kritikusok a legjobbaknak tartottak Amerikában, bár igaz, hogy az év első hónapjában mindebből csak ízelítőt kapunk, a nagy merítés (Benjamin Button különös élete, Gran Torino, Kétely, Milk, A felolvasó, Hét élet) csak februárban érkezik. Azért a januári mozizók sem panaszkodhatnak, hiszen az 5 hét alatt 27 új filmet kapunk, köztük megannyi kommersz, sikerrel kecsegtető alkotást.
A január első napján bemutatott filmek nem valószínű, hogy veszélyeztetnék a Valami Amerika elsőségét a hazai bevételi toplistákon, hiszen Nicolas Cage híre (és haja) már nem a régi, bár minden bizonnyal akadnak pár ezren, akik a Pang-testvérek akciófilmnek eladott önfeldolgozására, a Veszélyes Bangkokra (Bangkok Dabgerous) elzarándokolnak. Ugyancsak a divatjamúltsággal magyarázható az, hogy Guy Ritchie ígéretesnek tetsző új filmje, a Spíler (RockNRolla) nem számít a tömeg körében különösen várt alkotással, de így jár egy rendező, ha két kultikus alkotás után két hatalmas bukást és bulvárcímlapokat produkál.
A horrorrajongók a Blair Witch szellemében készített spanyol [REC]-en élhetik ki magukat, melynek már az amerikai remake-je is elkészült, s aratott korrekt sikert az USA-ban - aki pedig már látta a Cirko-film által forgalmazott csemegét a különböző letöltő alkalmatosságoknak köszönhetően, az az idén megjelenő 2. részre fenheti fogait. A heti premiereket egy sokak által dicsért izraeli háborús animációs dokumentum film, a Libanoni keringő (Waltz with Bashir) egészíti ki, valamint a spanyol Melegkonyha (Fuera de carta), melynek a címe egy jópofa melegkomédiát fed.
Jövő héten két folytatás film érkezik: a Fűrész 5. részéről (Saw 5) azt hiszem, hogy nem kell sokat írni, míg a Halálos közellenség 2. epizódja (Mesrine: L'ennemi public no. 1) a pár hónappal bemutatott első film folytatása lesz - a francia gengsztermozi túl nagyszabású volt, hogy egyszerre kerüljön bemutatásra. Az SPI ezen a héten fog előrukkolni a Szextúra (Sex Drive) című szinkronizált tini szexkomédiával, azzal a reményben, hogy sikerül megismételni az Amerikai pite sikerét, míg a művészi értékkel bíró filmek közül január 8-tól a Vadászkutyák (Jagdhunde) című drámát láthatjuk Németországból.
Január 15-től Jim Carrey Kerekes József hangján fog mindenre igen-t mondani Az igenemberben (Yes Man), s ezzel biztos, hogy a legtöbb nézőt fogja vonzani, de a legkihasználtabb, a moziátlagot tekintve a legsikeresebb premier a Szafari 3D - A dél-afrikai kaland (Wild Safari 3D) lesz a budapesti IMAX-moziban, igaz, hogy csak 40 perces a film. A kommerszebb műfajban valamivel kevesebb nézőre számíthat Keira Knightley kosztümös drámája, A hercegnő (The Duchess), mely a 18. században játszódik, s hasonló helyzetben van a Transz-Szibéria (Transsiberian) is, mely a Gépész rendezőjének új thrillerje Woody Harrelson főszereplésével.
A héten a fent említetteken kívül egy spanyol szakácsról készült remek dokuentumfilmet is láthatunk A csirke, a hal és a királyrák (El pollo, el pez y el cangrejo real) címmel, valamint a sorozat német drámát, mely ezúttal a Kínzó együttlét (Gegenüber) lesz, ami a házastársi erőszak kérdéskörét fogja boncolgatni. A Cirko Film erre a hétre pedig a Profi bérgyilkost keresünk - nem nem akadály (Louise-Michel) francia Thelma és Louise-utánérzéssel készült.
A negyedik januári mozihét is a tipikus megegyezéses leosztást követi, hiszen a legnézettebb film címére kimondatlanul is a 3. Underworld-film mozdul rá (ezúttal Kate Beckinsale helyett Rhona Mitrával), de az Underworld: A vérfarkasok lázadása (Underworld: Rise of the Lycans) mellett a kommersz mosolyognivalót keresőt rálelhetnek a Fórum Hungary premierjére, a Mindenki olasz akar lenni-re (Everybody Wants to Be Italian). A Budapest Film egy távolkeleti gyöngyszemet hozott el Miike Takashitől, a Sukiyaki Western Djangót, míg az Oscaros kedvencek után loholók megnézhetik Leonard DiCaprio és Kate Winslet ismételt egymásra találását A szabadság útjaiban (Revolutionary Road), Sam Mendes, az Amerikai szépség rendezőjének interpretálásában.
A futottak még kategóriában a Cselek (Sztuczki) című dráma található, mely rengeteg díjat nyert hazájában, s lengyel filmet amúgy sem láthatunk minden nap, érdemes tájékozódni, hogy a 2007-ben a Katynnal visszatért Wajda után miképp is alakul az ottani filmművészet, míg a Best Hollywood premierjének, az Amal-nak semmi köze a svéd kultfilmhez, a Fucking Amal-hoz, mindössze egy indiai filmről van szó, mely van olyan kellemes, hogy hiányérzetet keltsen bennünk a Bollywood által gyártott filmekkel kapcsolatban, hiszen India a filmgyártás volumenét tekintve még Hollywoodot is lepipálja.
A hónap utolsó csütörtökjén, 29-én egy kurrens amerikai premier, a Csajok háborúja (Bride Wars) szinkronizált verziója vezeti a sort, benne Kate Hudson és Anne Hathaway fog egymásnak esni, míg a Spirit - A sikító városban (The Spirit) mindenki más, bár egyelőre csökkenti a várakozási fokot, hogy Frank Miller filmje sajnos, ahogy várható volt, megbukott, a s a kritikusi, valamint közönségreakció is meglehetősen negatív, még a kevéssé nézett, de kultszagú filmeket felpontozó IMDb-n is csak 5.4 ponton áll a képregény-adaptáció.
S végül, de nem utolsósorban ismét csak egy kis forgalmazó csemegéje ért el hozzánk (nyilván elsősorban Budapestre...), hiszen a Szimpla City bemutatja a 2006-os Vérvonal (Mýrin) című izlandi krimit, melynek mindenféleképp az lehet az apropója, hogy Arnaldur Indridason remek könyve (mindenkinek ajánljuk) már idehaza is kapható jó ideje.