Szekeres Viktor

Mi történt a Jóbarátokkal?

Bár messze nem a Jóbarátok volt a legjobb kortárs szituációs komédia, de tény, hogy Amerika kedvence volt. A stílus nálunk sajnos megbukott.

Magyarország nem vevő a szituációs komédiákra, ezt hajtogatja folyton folyvást a hazai kereskedelmi televíziók programigazgatósága, s ennek köszönhető, hogy idehaza nem nagyon látni 21-22 perces vicces sorozatokat főműsoridőben. Amikor ilyesmivel próbálkoztak a magyar adók, akkor ugyanis csúfosan besült mind a Jóbarátok, mind az Egy rém rendes család, mind legutóbb a Joey - így marad ezen sorozatoknak a délutáni idősáv, mint például jelenleg a TV2-n a Dokiknak. (Bár halkan megjegyezzük, hogy a jelenlegi legnézettebb amerikai vicces sorozatot, a Két pasi - meg egy kicsit a Viasat 3 nemrég fejezte be adni, de természetesen Charlie Sheen vígjáték-sorozata sem járt nézettségi rekord magasságokban.)

Ha már minket nem érdekel a műfaj (ezt mondják), akkor csodálkozzunk el azon, hogy azokból a színészekből, akik hetente 20-22 millió amerikai nézőt (és 8-900 ezer magyart) bűvöltek el, miért nem lettek mozisztárok? Mint a példa is mutatja, a moziból a tévébe, akárcsak a tévéből a moziba közel sem olyan egyszerű az átjárás. Meglehetősen kevesen képesek kitörni a kis dobozból, hogy aztán a nagy vásznon vitézkedjenek. De a kevesek nevét azért megjegyzi az ember, elég csak George Clooney-ra vagy Jessica Albára gondolni.


Viszont hiába a milliók szeretete, úgy tűnik, a Jóbarátok sztárjai meglehetősen csereszabatosak voltak, hiszen egy kivétellel egyikük sem tudott a 2004-ben véget ért sorozat óta számottevő mozis karriert befutni. Matt Leblanc (Joey) egy ideig nem is nagyon próbálkozott, hiszen a Jóbarátok után a nagyon csúnya véget ért Joey című sorozatban próbálta továbbra is elbűvölni a nézőket. Azóta, hogy az NBC lekapta műsoráról a gyenge szitkomot, nem is láthattuk őt sem a képernyőn, sem a mozikban, ahol is a legutolsó emlékünk a Charlie angyaliban letudott nyúlfarknyi haknija volt.

David Schwimmer bevallottan nem is nagyon erőltette a színészkedést, hanem inkább a rendezésre koncentrált. Pár független filmben láthattuk őt ennek ellenére - mind a Rosszbarátok (khm..., az eredeti címe Big Nothing), mind a Duane Hopwood a jobban sikerült filmek közé tartozott, de sajnos szinte senkit sem érdekeltek. Annál inkább a 30 Rock című komédiában való röpke vendégszereplése és főleg a Madagaszkár című filmben elkövetett Melman-szinkronja. A direktori karrierje azonban sínre került Schwimmernek, hiszen két bemelegítő Joey-epizód rendezése után első mozifilmje a Run Fatboy Run megbukott Amerikában (6 millió dollár), de a nemzetközi siker (29 millió dollár) segítségével térképre kerülhetett Hollywoodban.


A Jóbarátok időszakában Courteney Coxnak (Sikoly), Lisa Kudrow-nak (Csak egy kis pánik 1-2) és Matthew Perry-nek (Bérgyilkos a szomszédom 1-2) is akadtak kisebb-nagyobb mozis sikerei, de azokban általában vagy mellékszereplők voltak vagy nem csak ők adták el a filmet. Érdekes módon amikor hirtelen rájuk szakadt a sok szabadidő - vagyis a sorozat kifutását követően - egyikükért sem kapkodtak a mozifilmek készítői (mindössze Kudrow két filmje, a Hepiendek és P.S. I Love You került vászonra). Csak kisebb, DVD forgalmazásra szánt filmekben jutottak szóhoz, visszakerültek a tévésorozatok világába és ott próbáltak kitörni a skatulyából.

Cox a Dirt - A hetilap című sorozatnak nem csak főszereplője volt két évadon át, hanem egyik készítője is, ráadásul most állítólag új szérián dolgozik. Perry tévés visszatérése is kérészéletű volt, hiszen a Színfalak mögött című dramedy mindössze egy évadot érhetett meg - most állítólag ő is új szérián dolgozik End of Steve címmel. Kudrow Visszatérés című sorozata ugyancsak alig egy évadot ért meg az HBO-n, viszont ő a többiekkel ellentétben - főleg a P.S. I Love You sikere után - addig kívánja ütni a vasat, amíg az meleg. Többek között Jessica Biellel és Don Cheadle-lel is forgat abban a reményben, hogy valamelyik próbálkozása mozis forgalmazásra kerül.


Az egyetlen kivétel, kell-e mondanunk, Jennifer Aniston. Ő "megcsinálta magát" (vagy őt "csinálták meg"), de ő elmondhatja magáról, hogy a Jóbarátok óta készített öt filmjének mindegyike megjárta a mozikat, sőt, a Derült égből Polly és a Szakíts, ha bírsz Amerikában a 100 millió dolláros bevételi határ környékén végzett (A Kisiklottak, az Azt beszélik... és a Jóbarátnők, khm, már nem aratott közönségsikert). Azonban két éve már Anistont sem láttuk moziban, de nemsokára vissza fog térni - előbb októberben a He's Just Not That Into You-val (társai: Ben Affleck, Drew Barrymore, Scarlett Johansson), majd decemberben a Marley and Me-vel (társa Owen Wilson.)

Azaz hiába a kedveltség, hiába ismerik meg őket az emberek mindenhol, úgy tűnik, hogy mozifilmet még így sem lehet velük (az arcukkal, a nevükkel) eladni. Mindennek csakis a Jóbarátok-skatulya lenne az oka? Vagy csak nem mernek kockáztatni a producerek? Vagy, ha a Jóbarátok sugárzása alatt készült mozifilmjeiket nézzük, talán éppen attól félnek, hogy már nem is érdekli a szextett a nézőket?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • berserk87 #49
    Én arra reagálnék, hogy Szekeres Viktor szerint a sorozatszínészek nemtudnak érvényesülni mozifilmekben. Ez ostobaság! Szinte mindegyik mai nagy színész aki a mozifilmjeivel hódít sorozatokkal kezdte. Ott gyakorolt, fejlődött, megismerték a nevét és csak ezután kapott nagy szerepeket. A nézők is az általuk ismert és megkedvelt színészeket akarják látni a mozikban és erre a legjobb lehetőség a sorozatokban való részvétel. És hogy necsak üres locsogásnak tünjön amit mondok itt van néhány példa.:
    Jack Nicholson, Adam Sandler, Bruce Willis, Johnny Depp, Will Smith, Ben Stiller, Leonardo DiCaprio, Ryan Reynolds, Jessica Biel, Jessica Alba, Ryan Gosling, John Travolta, Michael Douglas....
    Sorolhatnám sokáig, mert szinte mindenki így kezdte. Nyugodtan nézz utánna imdb-n, meglátod hogy igazam van. Általában először beugranak egy-egy epizódszerepre, majd felfedezik a tehetségüket és nagyobb szerepeket kapnak, utánna belekóstolnak a filmezésbe is. Így megy ez Hollywoodban.
    Te abból indultál ki, hogy nem sikerült a jóbarátok szereplőinek befutnia, és ez alapján általánosítottál. De legközelebb kérlek légy alaposabb.
    Egyébbként gratulálok, te vagy a legtermékenyebb iró az oldalon, mindennap írsz egy-két cikket, amik elég jól sikerülnek, bár olykor nem tetszenek, mint ez a mostani.
    De semmi baj csak csináld tovább és ne szegje kedved egyik hozzászólás se. Csak arra figyelj, hogy ne legyenek túl érdektelenek a hírek, mert látom hogy milyen címeket adsz a néhány cikkednek(nagyon figyelemfelkeltőek) de teljesen másról írsz, ez pedig nagyon megtévesztő és ez nem tetszik nekem.
  • gyik gyuri #48
    nekem tökre teccet a jóbarátok sorozat
    ELŐRE LE IJOM,HOGY NEM EZ A KEDVENC SOROZATOM HANEM A DEXTER
  • sdg #47
    Oké, hogy ezt kérdezted, csak nem erről volt szó mert én nem azt írtam a 43-as hozzászólásban, hogy szerintem a legjobb sorozat a jóbarátok. Hanem azt, hogy miért írta a cikk szerzője, hogy messze nem a jóbarátok volt a legjobb szitkom. Mert ez az ő személyes véleménye, amit úgy ír mintha általános igazság lenne.
    De, hogy a kérdésedre is válaszoljak nekem a two and a half man a kedvencem, meg persze a rémrendes… 
  • kalapos01 #46
    Én nem mondtam a véleményemet, ezért kérdeztem tőled, hogy szerinted a Jóbarátok-e a legjobb szitkom? Azért soroltam fel párat, hogy hátha ezek közül az egyik jobban tetszett neked, mert nyilván nem csak a Jóbarátokat ismered a szitkomok közül.
  • sdg #45
    Azt hogy melyik sorozat „minőségi” az nyílván minden ember eldönti magában, ahogy azt is, hogy melyik a kedvence. De ezt nem lehet megkérdezni minden embertől, ezért nem tudjuk.
    Azt viszont (ha nem is tökéletesen) de lehet mérni, hogy mennyien néznek egy műsort, és ha baromi sokan nézik az nyílván azért van mert jó, különben megbukik.
    „Komolyan mondod, hogy szerinted a Jóbarátok a legjobb?” Amikor még ment akkor nyílván. Mert azt nézték a legtöbben. Itt nem az én vagy a te személyes véleményed számít, hanem az, hogy mennyien nézték.
  • kalapos01 #44
    Nocsak, és hol számít a minőségben a nézettség? Akkor a legjobb sorozatok a Grace klinika és a Helyszínelők?

    Komolyan mondod, hogy szerinted a Jóbarátok a legjobb? Úgy érted, hogy veri a Scrubsot, a Cavement, az Officet, az Arrested developmentet, a MissGuidedot, az It's always sunny in Philadelphiát, a How i met your mothert, a My name is Earlt, a My boyst, a Couplingot vagy a Carpoolerst? Te sem mondod komolyan.
  • sdg #43
    A cikk szerzője szépen elszállt a valóságtól ;) Vagy csak túl sok jóbarátokat nézett és megutálta..

    "Bár messze nem a Jóbarátok volt a legjobb kortárs szituációs komédia" WTF? A nézettségi és a dvd eladásból nagyon nem ez derül ki.
  • Komolytalan #42
    "nézz rá a nézettségi mutatóira ezeknek a műsoroknak. ilyeneket értelmes ember nem néz. itt mégis nézik. én sem hiszek a közvéleménykutatásban, biztos, hogy messze nem pontos adatokat közöl."
    Messze nem pontos adatokat? Kezdjük ott hogy a nagy számok törvénye, meg az egész statisztika csak _homogén_ halmazok esetén működik. Heterogén halmazokra max random-gráf meg hasonló elméleteket lehet alkalmazni, de az teljesen más káposzta, és nem fogja neked kihozni a végén hogy győzikét 2 millióan nézik. A népesség enyhén szólva heterogén. Már eleve munkakörből több van mint 1000, és ez még csak 1 tulajdonság (pl TV paprikát nagyobb eséllyel néz szakács mint atomfizikus). Kb ugyanígy csillió fajta hobby, érdeklődési kör, stb. Ezt akarják egy 1/10000 méretű mintán mérni egy halál pontatlan méréssel - még az 1000 ember TV nézési szokásait se lehet úgy kimutatni, hogy nem azt vizsgálják, hogy az illető a TV előtt ül-e, hanem erre külön távrángatót kell nyomogatni nekik. Szóval a nézettségi statisztika egy nagy büdös kamu, semmi más. Így én is tudok mérni, mint az AGB, még olcsóbban és pontosabban is, tessék jelentkezni. Lemegyek a fodrászhoz, megkérdezek 5 embert mit nézett előző este, aztán felszorzom 2 millióval az egyes értékeket :-)

    "VISZONT valahogy fogynak az olyan újságok, mint blikk és bors, és még arra is van pénzük, hogy félperces reklámokat adjanak le a tv-ben arról, hogy épp hánytízmilliót lehet velük nyerni."
    Persze, fogynak, vagyis nyomtatják őket bőszen (elég sokat visszavisznek bezúzni mindenből). De ha megnézed a példányszámot, azért messze nem olyan hatalmas, hogy milliós győzike nézőszámra lehessen belőle következtetni. Csak a politikai lapok mellett tűnik soknak, amit ugye nagyjából nem olvas már senki se. Ha az ember odamegy az újságoshoz napi lapot venni (sokan vesznek pl utazáshoz újságot), akkor mit vehet? Politikai lap (fúj) vagy pletykalap. Más nincs.

    "ugyanez a réteg, pedig abszolút elképzelhető, hogy nézi ezeket a műsorokat is, már amennyire műsornak lehet ezeket nevezni."
    Persze, elképzelhető, ahogy az is elképzelhető hogy mindjárt felhív Claudia Schiffer, hogy szüksége volna egy finom masszázsra, nem-e vállalnám. Csak ugye más dolog az hogy valami elképzelhető, meg az hogy tény, ahogy a "műszeres nézettség mérést" manapság kezelik. Tudod mi a tény? Amit egy regisztrált adatbázisban mérsz, hogy XY ekkor loginolt be, és ekkor szűnt meg vele a kapcsolat. A többi az csak feltételezés. Jó pénzeket lehet(ett) keresni pl webaudit logok manipulálásáért régebben. Nem mondom hogy külön szakma, de azért költöttek rá a népek szépen.

    "és igen, a fő gond valóban ott van, hogy 89-ben csak látszólagos dolgok történtek, a bűnösök nem nyerték el büntetésüket, RÁADÁSUL minden további nélkül a mai napig létezhetnek úgy, hogy nincs is közfelháborodás"
    Jó, azért jegyezzük meg, hogy 89-ben volt egy mittomén 250ezer fős hadsereg Magyarországon, ami külső és belső ellenség ellen volt felesküdve, ha érted mire gondolok. Azért nem lehetett felhúzni az első fára a komcsikat - ahogy azt kellett volna -, mert ez a megállapodás részét képezte, hogy átadják a hatalmat, de nem lehet őket bántani. Ma meg van egy 100 fős fegyveres félkatonai zsoldos szervezet (valami I betűs security, biztos tudod mire gondolok), akik miatt megintcsak nem lehet őket felhúzni az első fára. Szóval nem birkaság forog itt fenn, hanem van aki szeretne élni holnap is, mert az asszony nehezen tudná megmagyarázni a gyereknek, hogy apa nem jön többet haza.
  • VoneOut #41
    Nekem tetszett...főleg az első két évad.
  • winnie #40
    nem vette le, csak elfogytak a részek.