Napi Online
Feltámad a Technicolor
Az 1915-ben alapított Technicolor - amely jelenleg a francia Thomson médiavállalkozás szolgáltatási divíziójának része - eredendően a színes filmek megszületésének köszönheti sikerét, az utóbbi évekig azonban úgy tűnt, eltűnik a cégek süllyesztőjében.
Az ötvenes években az Eastman Kodak Co. bemutatott egy az övénél olcsóbb filmtípust, amely bármilyen kamerával használható volt, s ez kiszorította a céget a filmkészítésből. Az ezt követő kóma a 2000-es évek elejéig tartott, a cég akkor felismerte, hogy a digitális mozizásé a jövő, s úgy vélte, ebből neki is haszna lehet.
Amikor bemutatták a Csillagok háborúja I. epizódját, amelyet teletömtek komputeres animációval, mindenki arra számított, hogy a mozik gyors ütemben lecserélik filmszalagos vetítőiket videoprojektorokra. A Technicolor ezer mozit akart átállítani rövid időn belül az új technológiára, a filmszínházak azonban túl drágának találták a váltást, így végül 2002-ig mindössze 60 megrendelést teljesített a cég.
A 2005-ös év azonban újabb fordulatot hozott: az AccessIT kiépítette az USA legnagyobb digitálismozi-hálózatát, 2700 vetítőhellyel, amelyek száma 4000-re nőhet az idei év végére. A Technicolor újból feltámadt, s most azt tervezi, hogy a következő tíz évben 15 ezer mozit vezet át a digitális korszakba. A legnagyobb akadályt az jelenti, hogy egy alapszintű digitális vetítőrendszer is 100 ezer dollárba kerül, ráadásul a terjesztés még mindig nagyon munkaigényes.
A Karib-tenger kalózai legutóbbi epizódját például úgy juttatták el a mozikba, hogy ezer 500 gigabájtos merevlemezre rögzítették a film kópiáit, majd az egyik gyorsposta-szolgáltató segítségével teherautókon kiszállították ezeket a vetítőhelyekre, ahol letöltötték a kópiákat a helyi szerverre, amelyekről a vetítés folyt. Maga a letöltés közel annyi ideig tart jelenleg, mint a film levetítése. A Technicolor egyelőre csak ritka esetben használ műholdas kapcsolatot a filmek továbbítására, míg versenytársa, az AccessIT a kópiák 60 százalékát ilyen módon juttatja el a felhasználókhoz.
A finanszírozás problémájának megoldásában a filmstúdióké a kulcsszerep, ezek vállalták, hogy a vetítési díjakból törleszthető kölcsönnel segítik a játszóhelyeket a kiadások fedezésében. A Technicolor ezért nem a digitális átállástól várja a nagy bevételt, hanem a hozzá kapcsolódó szolgáltatásoktól, például filmfájlok kidolgozásától, illetve titkosításától.
Az ötvenes években az Eastman Kodak Co. bemutatott egy az övénél olcsóbb filmtípust, amely bármilyen kamerával használható volt, s ez kiszorította a céget a filmkészítésből. Az ezt követő kóma a 2000-es évek elejéig tartott, a cég akkor felismerte, hogy a digitális mozizásé a jövő, s úgy vélte, ebből neki is haszna lehet.
Amikor bemutatták a Csillagok háborúja I. epizódját, amelyet teletömtek komputeres animációval, mindenki arra számított, hogy a mozik gyors ütemben lecserélik filmszalagos vetítőiket videoprojektorokra. A Technicolor ezer mozit akart átállítani rövid időn belül az új technológiára, a filmszínházak azonban túl drágának találták a váltást, így végül 2002-ig mindössze 60 megrendelést teljesített a cég.
A 2005-ös év azonban újabb fordulatot hozott: az AccessIT kiépítette az USA legnagyobb digitálismozi-hálózatát, 2700 vetítőhellyel, amelyek száma 4000-re nőhet az idei év végére. A Technicolor újból feltámadt, s most azt tervezi, hogy a következő tíz évben 15 ezer mozit vezet át a digitális korszakba. A legnagyobb akadályt az jelenti, hogy egy alapszintű digitális vetítőrendszer is 100 ezer dollárba kerül, ráadásul a terjesztés még mindig nagyon munkaigényes.
A Karib-tenger kalózai legutóbbi epizódját például úgy juttatták el a mozikba, hogy ezer 500 gigabájtos merevlemezre rögzítették a film kópiáit, majd az egyik gyorsposta-szolgáltató segítségével teherautókon kiszállították ezeket a vetítőhelyekre, ahol letöltötték a kópiákat a helyi szerverre, amelyekről a vetítés folyt. Maga a letöltés közel annyi ideig tart jelenleg, mint a film levetítése. A Technicolor egyelőre csak ritka esetben használ műholdas kapcsolatot a filmek továbbítására, míg versenytársa, az AccessIT a kópiák 60 százalékát ilyen módon juttatja el a felhasználókhoz.
A finanszírozás problémájának megoldásában a filmstúdióké a kulcsszerep, ezek vállalták, hogy a vetítési díjakból törleszthető kölcsönnel segítik a játszóhelyeket a kiadások fedezésében. A Technicolor ezért nem a digitális átállástól várja a nagy bevételt, hanem a hozzá kapcsolódó szolgáltatásoktól, például filmfájlok kidolgozásától, illetve titkosításától.