MTI
Sztrájkolnak a hollywoodi forgatókönyvírók
Hétfőre virradóra sztrájkba léptek a hollywoodi forgatókönyvírók, mert képviseletüknek nem sikerült megegyezésre jutnia a stúdiókkal az új médiumok bevételeiből követelt részesedésükről.
Bár a tárgyalások továbbra is folynak, a 12 ezer tagot számláló Amerikai Forgatókönyvírók Céhe (WGA) mégsem függesztette fel a munkabeszüntetést, amelyet (minden időzónában) a hétfői nap kezdetétől hirdettek meg - nyilatkozta szóvivőjük. A friss poénokból élő talkshow-k, szappanoperák és vicces műsorok azonnal érezni fogják az érvágást, ám a nagy hollywoodi filmstúdiók és televíziós programok fel vannak készülve az efféle kényszerű helyzetekre: annyi alapanyagot spájzolnak, ami akár egy évig is kitart.
Az írók azért fogtak össze, hogy még idejekorán kivívják maguknak a szerintük őket megillető részesedést az olyan új médiumok bevételeiből, mint a mozifilmek és tévésorozatok DVD-változatai, az internetes showműsorok vagy a mobilokra letölthető műsorok. A producerek ugyanakkor azzal érvelnek, hogy még túl korai lenne megjósolni, mennyire jövedelmezőek ezek az új források. A WGA azonban elszánt, nem akarja elkövetni azt a hibát, amit 1984-ben, amikor alaposan alábecsülték a házimozis eladásokból befolyó hasznot, és belementek abba a szerződésbe, ami mindössze három centet (5 forintot) biztosított nekik minden DVD-film eladásból.
A legutóbbi forgatókönyvíró-sztrájk 1988-ban 22 hétig tartott és mintegy 500 millió dolláros (közel 88 milliárd forintos) kárt okozott a filmiparnak, többek között kitolta az őszi amerikai tévészezon nyitányát is. Szakértők szerint egy hasonló kaliberű munkastop ma akár több mint egymilliárd dolláros (175 milliárd forintos) veszteséggel is járhat.
Bár a tárgyalások továbbra is folynak, a 12 ezer tagot számláló Amerikai Forgatókönyvírók Céhe (WGA) mégsem függesztette fel a munkabeszüntetést, amelyet (minden időzónában) a hétfői nap kezdetétől hirdettek meg - nyilatkozta szóvivőjük. A friss poénokból élő talkshow-k, szappanoperák és vicces műsorok azonnal érezni fogják az érvágást, ám a nagy hollywoodi filmstúdiók és televíziós programok fel vannak készülve az efféle kényszerű helyzetekre: annyi alapanyagot spájzolnak, ami akár egy évig is kitart.
Az írók azért fogtak össze, hogy még idejekorán kivívják maguknak a szerintük őket megillető részesedést az olyan új médiumok bevételeiből, mint a mozifilmek és tévésorozatok DVD-változatai, az internetes showműsorok vagy a mobilokra letölthető műsorok. A producerek ugyanakkor azzal érvelnek, hogy még túl korai lenne megjósolni, mennyire jövedelmezőek ezek az új források. A WGA azonban elszánt, nem akarja elkövetni azt a hibát, amit 1984-ben, amikor alaposan alábecsülték a házimozis eladásokból befolyó hasznot, és belementek abba a szerződésbe, ami mindössze három centet (5 forintot) biztosított nekik minden DVD-film eladásból.
A legutóbbi forgatókönyvíró-sztrájk 1988-ban 22 hétig tartott és mintegy 500 millió dolláros (közel 88 milliárd forintos) kárt okozott a filmiparnak, többek között kitolta az őszi amerikai tévészezon nyitányát is. Szakértők szerint egy hasonló kaliberű munkastop ma akár több mint egymilliárd dolláros (175 milliárd forintos) veszteséggel is járhat.