Szekeres Viktor
Grindhouse: Terrorbolygó
Az átlagnézőből kiveszett a filmek iránt tanúsított irónia, viszont az ínyencek szerint az év egyik legjobbja a Terrorbolygó. 300? Ugyan már! Esti mese.
Felvezetésképp muszáj megemlíteni a sok helyen sokszor leírt mesét, miszerint: "hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy rendező, aki rábeszélt egy másik rendezőt, hogy ugyan csináljanak már a régi idők B-mozijainak emlékére egy kafa B-mozit és vetítsék le a filmeket egymás után, mint a régi szép időkben, egyet fizet kettőt kap alapon." Megvolt? Ugorjunk.
Ők is, a stúdió is azt hitte, hogy ez a móka sok pénzt fog eredményezni, lévén amióta Quentin Tarantino rendez, mindig is jól csengő név volt, Robert Rodriguez pedig legutóbb a Sin City-vel a popcorn mozik kedvelőit is megnyerte. Így bízhatott abban a duó, hogy összeállva lekaszálják az amerikai ifjoncok havi betevő zsebpénzének egy hányadát, de nem így történt. Hiába a két stílusos film, hiába a neves rendezők által forgatott, az opus-okat elválasztó szenzációs kamuelőzetesek, a Grindhouse-projekt csúfosat bukott.
Hogy miért? Tavaly már a Kígyók a fedélzeten Samulel L. Jacksonnal is rámutatott arra, hogy hiába az internetes szóbeszéd, a nagy hype, ez a mag csak kis része a mozibajáróknak. A B-filmeket a közönség nagyobb része valamiért komolyan veszi (nekik Steven Seagal az etalon és ő nem viccel) és tömegesen senki nem fog beülni azért egy gagyinak tűnő filmre, hogy jókat mosolyogjon a stílusparódián, a műfaj kifigurázásán, a kikacsintásokon. (Aki beül, az viszont aléltan az IMDB Top250-be röpíti a filmet.)
Mi lehet a legjobb B-filmes műfaj, ha nem egy trash horror, mondjuk egy zombifilm? Rodriguez már készített vámpíros tripet (Alkonyattól pirkadatig), testrablós horrort (Faculty - Az invázium), most egy kicsit zombizni kezd. Ehhez elég valami félresikerült, random harcászati kísérlet, egy csipet Bruce Willis és máris elkezdődik a zombirajzás. Az élőhalottakkal pedig csak pár kiválasztott szereplő képes felvenni a harcot: egy szó szerint géppuska-lábú go-go girl, egy enyhén megborult elméjű pecsenyesütő, egy, a Lostból átrándult iraki kínzótiszt, valamint a kinézetéhez képest meglehetősen brutális, és titokzatos El Wray nevű figura.
Robert Rodriguez a Terrorbolygóval megmutatja Tarantinónak, hogyan is kell igazi Grindhouse-filmet rendezni. Tarantino a Halálbiztosban végig intellektust próbált csempészni a szőke nők fejébe és szájába más helyett - Rodriguez inkább levágja a fejüket és zombikkal eteti meg az agyukat. Az egyetlen szőke (a remek Marley Shelton), aki kicsit hosszabb ideig húzza pedig annyi sorscsapást kényszerül a film közben elszenvedni, hogy harapás nélkül is zombiként parádézza végig a filmet
A Terrorbolygóban ugyan olykor kicsit sok a duma, de amikor beindul az akció, akkor az ember csak döbbenten néz maga elé. Csak úgy repkednek jobbra-balra a poénok és a végtagok, a filmes utalások és kikacsintások. Minden bizonnyal még a legfanatikusabbak sem fogják fel az összes tisztelgést (ide a bökővel, hogy még gyerekkori padtársának is kikacsint RR!), amit a filmet szokása szerint nem csak rendező, hanem fényképező, vágó és megzenésítő Rodriguez belezsúfolt a Terrorbolygóba. A sok hommage mellett persze szokás szerint a rokonokat, a pereputtyot is hozta magával a mexikói rendező (a kisfiát jól ki is nyírja), sőt, egyik főszereplőnek is druszáját, Freddy Rodriguezt tette meg, aki 2007 egyik legdurvább ámokfutásával ezt meg is hálája.
Mese nincs, a Terrorbolygó az ősz legmenőbb filmje. Kérdés kinek pozitív és kinek negatív a "menő "jelző kicsengése, mert valljuk meg, Rodriguez művien erre rá is játszik. Aki egy nonstop humorparádéra kíváncsi és bírja a gyomra, annak kötelező betáraznia az ütött-kopott hangulatot árasztó Rodriguez filmet. A kampányt természetesen a géppuska-lábú Rose McGowanre építették, aki egy kis tévés kiruccanás után végre visszatért a horrorokhoz és a durvább filmekhez. A Terrorbolygó nem ismer tabukat, a féllábú szextől kezdve a gennyedző zombihímtagokig mindent megkapunk premierplánban. Hent, humor és egy frenetikus Machetés álelőzetes, ha már Danny Trejo nem szerepel a filmben.
Kritikánk első része, a Halálbiztos
Felvezetésképp muszáj megemlíteni a sok helyen sokszor leírt mesét, miszerint: "hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy rendező, aki rábeszélt egy másik rendezőt, hogy ugyan csináljanak már a régi idők B-mozijainak emlékére egy kafa B-mozit és vetítsék le a filmeket egymás után, mint a régi szép időkben, egyet fizet kettőt kap alapon." Megvolt? Ugorjunk.
Ők is, a stúdió is azt hitte, hogy ez a móka sok pénzt fog eredményezni, lévén amióta Quentin Tarantino rendez, mindig is jól csengő név volt, Robert Rodriguez pedig legutóbb a Sin City-vel a popcorn mozik kedvelőit is megnyerte. Így bízhatott abban a duó, hogy összeállva lekaszálják az amerikai ifjoncok havi betevő zsebpénzének egy hányadát, de nem így történt. Hiába a két stílusos film, hiába a neves rendezők által forgatott, az opus-okat elválasztó szenzációs kamuelőzetesek, a Grindhouse-projekt csúfosat bukott.
Hogy miért? Tavaly már a Kígyók a fedélzeten Samulel L. Jacksonnal is rámutatott arra, hogy hiába az internetes szóbeszéd, a nagy hype, ez a mag csak kis része a mozibajáróknak. A B-filmeket a közönség nagyobb része valamiért komolyan veszi (nekik Steven Seagal az etalon és ő nem viccel) és tömegesen senki nem fog beülni azért egy gagyinak tűnő filmre, hogy jókat mosolyogjon a stílusparódián, a műfaj kifigurázásán, a kikacsintásokon. (Aki beül, az viszont aléltan az IMDB Top250-be röpíti a filmet.)
Mi lehet a legjobb B-filmes műfaj, ha nem egy trash horror, mondjuk egy zombifilm? Rodriguez már készített vámpíros tripet (Alkonyattól pirkadatig), testrablós horrort (Faculty - Az invázium), most egy kicsit zombizni kezd. Ehhez elég valami félresikerült, random harcászati kísérlet, egy csipet Bruce Willis és máris elkezdődik a zombirajzás. Az élőhalottakkal pedig csak pár kiválasztott szereplő képes felvenni a harcot: egy szó szerint géppuska-lábú go-go girl, egy enyhén megborult elméjű pecsenyesütő, egy, a Lostból átrándult iraki kínzótiszt, valamint a kinézetéhez képest meglehetősen brutális, és titokzatos El Wray nevű figura.
Robert Rodriguez a Terrorbolygóval megmutatja Tarantinónak, hogyan is kell igazi Grindhouse-filmet rendezni. Tarantino a Halálbiztosban végig intellektust próbált csempészni a szőke nők fejébe és szájába más helyett - Rodriguez inkább levágja a fejüket és zombikkal eteti meg az agyukat. Az egyetlen szőke (a remek Marley Shelton), aki kicsit hosszabb ideig húzza pedig annyi sorscsapást kényszerül a film közben elszenvedni, hogy harapás nélkül is zombiként parádézza végig a filmet
A Terrorbolygóban ugyan olykor kicsit sok a duma, de amikor beindul az akció, akkor az ember csak döbbenten néz maga elé. Csak úgy repkednek jobbra-balra a poénok és a végtagok, a filmes utalások és kikacsintások. Minden bizonnyal még a legfanatikusabbak sem fogják fel az összes tisztelgést (ide a bökővel, hogy még gyerekkori padtársának is kikacsint RR!), amit a filmet szokása szerint nem csak rendező, hanem fényképező, vágó és megzenésítő Rodriguez belezsúfolt a Terrorbolygóba. A sok hommage mellett persze szokás szerint a rokonokat, a pereputtyot is hozta magával a mexikói rendező (a kisfiát jól ki is nyírja), sőt, egyik főszereplőnek is druszáját, Freddy Rodriguezt tette meg, aki 2007 egyik legdurvább ámokfutásával ezt meg is hálája.
Mese nincs, a Terrorbolygó az ősz legmenőbb filmje. Kérdés kinek pozitív és kinek negatív a "menő "jelző kicsengése, mert valljuk meg, Rodriguez művien erre rá is játszik. Aki egy nonstop humorparádéra kíváncsi és bírja a gyomra, annak kötelező betáraznia az ütött-kopott hangulatot árasztó Rodriguez filmet. A kampányt természetesen a géppuska-lábú Rose McGowanre építették, aki egy kis tévés kiruccanás után végre visszatért a horrorokhoz és a durvább filmekhez. A Terrorbolygó nem ismer tabukat, a féllábú szextől kezdve a gennyedző zombihímtagokig mindent megkapunk premierplánban. Hent, humor és egy frenetikus Machetés álelőzetes, ha már Danny Trejo nem szerepel a filmben.
Kritikánk első része, a Halálbiztos