SG.hu
A UPC megvette a Filmmúzeum csatornát
A Gazdasági Versenyhivatal engedélyezte, hogy a Chellomedia CEE Holdco B. V. irányítást szerezzen a Filmmúzeum Zrt. felett. A vevőnek biztosítania kell, hogy 2011. augusztus 31-ig a csatornát a piacon szokásos üzleti és műszaki feltételek szerint megállapított, nem diszkriminatív díj fejében harmadik fél is sugározhassa.
A Filmmúzeum csatornát megszerző vevő a 19 országban jelen lévő Liberty-csoport tagja. Magyarországon több vállalkozása (UPC Kft., Monor Telefon Társaság Rt., Sport1 Műsorszolgáltató Zrt. valamint TV Paprika Zrt.) van, de a csoport külföldi tagvállalkozásai is értékesítenek televíziós csatornákat (Minimax, Romantica, Europe, Reality) itthon. A GVH ezért megvizsgálta, nem lehet-e versenykorlátozó hatása az ügyletnek.
A vizsgálat egyebek mellett megállapította, ha nem az összes Magyarországon fogható csatornát, hanem csak a filmcsatornákat tekintjük árupiacnak, a Liberty-csoport filmcsatornái (Romantica, Europe) a Filmmúzeummal együttesen sem tesznek szert olyan piaci részesedésre, amely aggályos lenne. Magyarországon ugyanis más jelentős részesedéssel bíró csatornák (Film+, Hallmark) is elérhetőek a fogyasztók számára. Emellett a teljes televíziós reklámpiacból az összefonódó vállalkozások együttes részesedése csak néhány százalékos, így a tematikus csatornák reklámpiacán minimális koncentráció növekedésre lehet számítani.
Bizonyos feltételek előírására mégis szükség volt, mert a GVH szerint az összefonódás révén a Liberty-csoport elvileg érdekeltté válhatna abban, hogy más műsorterjesztő vállalkozásoknak ne értékesítse a Filmmúzeum csatornát. A Liberty-csoport műholdas hálózatának (UPC Direct) több versenytársa (DigiTV, Antenna Digitál, IPTV) van. Ha a Liberty-csoport nem hajlandó a jelenlegi és a jövőbeli versenytársainak eladni a Filmmúzeum csatornát, akkor könnyen lehetséges, hogy azok a Filmmúzeum nélkül nem tudnak versenyképes és vonzó programcsomagot összeállítani. Ez pedig korlátozhatja az érdemi piaci versenyt. A versenyhatóság ezért írta elő, hogy a Chellomedia köteles a Filmmúzeum csatornát az azt igénylő vállalkozásoknak 2011. augusztus 31-ig diszkriminációmentes feltételek mellett értékesíteni.
Elvileg a Liberty-csoport érdekelt lehetne abban is, hogy a Filmmúzeum piaci helyzetének javítása érdekében más magyar nyelvű filmcsatornákat a jövőben nem terjeszt saját hálózatain. A GVH úgy látja, ez sem jelent valós veszélyt, mert a csoport piaci részesedése a versenytársak (DigiTV, IPTV) közeljövőben várható terjeszkedése miatt csökkenhet, ráadásul az erős verseny miatt a Liberty-csoport előfizetőket veszíthet, ha nem terjeszt egy előfizetői által igényelt csatornát.
A Filmmúzeum csatornát megszerző vevő a 19 országban jelen lévő Liberty-csoport tagja. Magyarországon több vállalkozása (UPC Kft., Monor Telefon Társaság Rt., Sport1 Műsorszolgáltató Zrt. valamint TV Paprika Zrt.) van, de a csoport külföldi tagvállalkozásai is értékesítenek televíziós csatornákat (Minimax, Romantica, Europe, Reality) itthon. A GVH ezért megvizsgálta, nem lehet-e versenykorlátozó hatása az ügyletnek.
A vizsgálat egyebek mellett megállapította, ha nem az összes Magyarországon fogható csatornát, hanem csak a filmcsatornákat tekintjük árupiacnak, a Liberty-csoport filmcsatornái (Romantica, Europe) a Filmmúzeummal együttesen sem tesznek szert olyan piaci részesedésre, amely aggályos lenne. Magyarországon ugyanis más jelentős részesedéssel bíró csatornák (Film+, Hallmark) is elérhetőek a fogyasztók számára. Emellett a teljes televíziós reklámpiacból az összefonódó vállalkozások együttes részesedése csak néhány százalékos, így a tematikus csatornák reklámpiacán minimális koncentráció növekedésre lehet számítani.
Bizonyos feltételek előírására mégis szükség volt, mert a GVH szerint az összefonódás révén a Liberty-csoport elvileg érdekeltté válhatna abban, hogy más műsorterjesztő vállalkozásoknak ne értékesítse a Filmmúzeum csatornát. A Liberty-csoport műholdas hálózatának (UPC Direct) több versenytársa (DigiTV, Antenna Digitál, IPTV) van. Ha a Liberty-csoport nem hajlandó a jelenlegi és a jövőbeli versenytársainak eladni a Filmmúzeum csatornát, akkor könnyen lehetséges, hogy azok a Filmmúzeum nélkül nem tudnak versenyképes és vonzó programcsomagot összeállítani. Ez pedig korlátozhatja az érdemi piaci versenyt. A versenyhatóság ezért írta elő, hogy a Chellomedia köteles a Filmmúzeum csatornát az azt igénylő vállalkozásoknak 2011. augusztus 31-ig diszkriminációmentes feltételek mellett értékesíteni.
Elvileg a Liberty-csoport érdekelt lehetne abban is, hogy a Filmmúzeum piaci helyzetének javítása érdekében más magyar nyelvű filmcsatornákat a jövőben nem terjeszt saját hálózatain. A GVH úgy látja, ez sem jelent valós veszélyt, mert a csoport piaci részesedése a versenytársak (DigiTV, IPTV) közeljövőben várható terjeszkedése miatt csökkenhet, ráadásul az erős verseny miatt a Liberty-csoport előfizetőket veszíthet, ha nem terjeszt egy előfizetői által igényelt csatornát.